„Лукойл Нефтохим Бургас“ АД на загуба с 213 млн. лева

Така, след официална печалба в периода 2021–2023 г., една от най-големите компании в България отново се връща към ситуацията да е „на минус“ и да не плаща данъци – както беше години наред.
През 2023 г. резултатът беше положителен – 203,6 млн. лева печалба, но година по-късно ръстът на разходите изпреварва драстично този на приходите и това води до загуба от 212,7 млн. лева. Основно разходно перо са паричните плащания на доставчици и други кредитори.
„Вследствие на законодателните изменения, считано от 1 януари 2024 г. „ЛУКОЙЛ Нефтохим Бургас“ АД напълно прекратява доставките на нефт от Руската Федерация и преминава изцяло към доставка на алтернативни неруски, значително по-скъпи сортове нефт.
Д
руг съществен фактор е снижението на маржа от преработката в Европа вследствие влошаване на геополитическата обстановка в регионите на добив и транспорт на нефт (в това число: Червено море, Аденския пролив, Либия и други), допълнен със значително увеличаване на вноса в европейските страни на големи количества автомобилен бензин и дизелово гориво от Китай, Азия и Близкия изток“ – така от компанията обясняват намаляването на финансовия резултат.
В подробната разбивка на дейността по преработване на нефт се вижда промяна в сортовете. Ако през 2023 г., когато все още имаше дерогация, руският нефт (REBCO) беше доминиращ с над 4,7 млн. тона, година по-късно той почти отсъства.
Двата най-преработвани сорта с по над 1 млн. тона (и огромен скок на годишна база) са казахстански – CPC и KEVKO. Последният обаче привлече вниманието на украински журналисти и на международното издание OilPrice.com, според които руска суровина се трансбордира от танкер на танкер извън пристанищата и после се ребрандира именно
В отчета на „Лукойл“ пише следното: „За 2024 г. не са допуснати аварии и инциденти вследствие на техногенни събития в процеса на преход към преработка на непроектни суровини, както и сривове в доставките на суровини и изпълнение на заявките на клиентите за експедиция на нефтопродукти. Нещо повече, през 2024 г. дружеството започва процес на оптимизация на нова верига за доставки, като са организирани 38 Ship-To-Ship операции в акваторията на Пристанище Бургас“, пише още Money.bg.
В отчета на „Лукойл Нефтохим Бургас“ се отбелязва, че ПАО „Лукойл“, „предвид същественото изменение на условията за осъществяване на дейността“ у нас, анализира евентуална продажба на бизнеса.
Това е сюжет, който върви от вече повече от три години. В хода му медийно се спрягат различни инвеститори – от Гърция (бизнесменът Димитриос Доциос), Катар (Orux Global), България (INSA Oil), Казахстан (KMG), Унгария (MOL) и Азербайджан (SOCAR). Според най-актуалната информация именно азерската компания в партньорство с турската Cengiz е фаворит за сделката за около 2 млрд. долара.
Моля, подкрепете ни.





