Министър Атанас Запрянов: Разчитат черната кутия на катастрофиралия самолет до 10 дни
"Трябва да изчакаме експертизата и разчитането на черната кутия, за да имаме пълна картина - дали е било от невнимание, в пилота или техническа причина", каза още той.
Ако е имало техническа причина, то заводът ще дължи неустойки на страната ни, каза Запрянов.
Исках никога да не извършвам повече съкращения, каквито се наложи да правя през 2009-2010 година, и да не погребвам хора, както се случи при част от операцията в Ирак, призна в „Здравей, България“ той.
За съжаление, това е съдба. Много е трудно, когато трябва да се обадиш на близките в този момент и да знаеш какво да им кажеш. Разбира се, бе задължително аз да им съобщя, добави той.
Научих две минути след трагедията, толкова бързо трябваше да тръгваме с ген. Стойков, че още не знаехме какъв е самолета. Според първоначалната информация, две минути след доклада сатаваше въпрос за военно-транспортен самолет, а той беше учебно боен самолет L-39, каза още Запрянов.
Това, което искам да кажа, е, че упражнението, което се изпълнява, това не е авиошоу и не се изпълняват никакви изключителни пилотажи. Упражнението, което колегите изпълняват, е част от бойната подготовка и тренинга на пилот, което се извършва в Долна Митрополия, и те са го правили много пъти.
Относно изказаните мнения за сложни маневри на пределно ниска височина като формулировка, по този повод искам да кажа, че трябва да изчакаме много търпеливо експертизата, разчитането на черната кутия и заключението на комисията, защото тогава ще имаме пълната картина. Дали има техническа причина, дали има пилотска причина или малко невнимание в тези упражнения, за да доведе до такива фатални последици.
Самолетът има 1600 часа след гаранционния период и 700 часа за двигателите, налетял е около 60-65 часа. Той е в пълна гаранция, така че това е много важно. Наши експерти заедно с експертите от завода разчитат кутията и ако има техническа причина, тогава заводът, който е извършил ремонта, дължи и неустойки, и по този начин ще бъде защитен и финансовия интерес на държавата, въпреки че това няма да върне живота на нашите пилоти.
:Министърът-специалист коментира и въпроса с взривените пейджъри: България няма промишлени възможности и не произвежда пейджъри. Това заяви служебният министър на отбраната ген. Атанас Запрянов във връзка с твърденията за „българска следа“ с пейджърите, които се използват за терористични атаки в Ливан и Сирия.
Аз съм съпредседател на Международната комисия за отбранителна индустрия и сигурност на доставките и се занимаваме с лицензиите, знаем на кой какъв лиценз даваме, кой какъв бизнес извършва. Министерство на отбраната участва в Междуведомствената комисия за контрол на износа на оръжия, боеприпаси и стоки с двойна употреба, уточни Запрянов.
Той бе категоричен, че в България се прилага международното право и изискванията за контрол на опасните средства, на оръжията, боеприпаси и на стоките с двойна употреба – и чисто граждански устройства.
„Аз случайно съм радиоинженер и когато става въпрос за пейджъри, това са приемни устройства, изключително с гражданска насоченост. България няма промишлени възможности и не произвежда такива устройства“, категоричен бе Запрянов.
Относно твърденията в унгарски медии, Запрянов добави: „Това е инсинуация, която цели да набърка България в нещо, с което няма нищо общо, за да се прикрие евентуално производител, който би произвел тези устройства“.
Военният министър обясни, че в пейджърите има софтуер, който ако е задействан дистанционно, то този някой не е търговецът, а производителят.
Според Атанас Запрянов за пореден път България е вкарана във фалшивите новини.
„
Финансовият поток няма нищо общо“, каза още той и добави: „Финансовият поток не манипулира електронното устройство“.
Моля, подкрепете ни.