Министър Шишков отговори на депутатско обвинение: Разплатено е само построеното по магистралите
Повод за думите му е заявлението преди два дни на депутата от ПП Георги Георгиев, че прокуратурата трябва да се сезира заради разплащания към пътните фирми.
„Отговорни са шефовете на АПИ”, повтори той и обясни, че служебният кабинет е изправен пред решението да спре да плаща за ремонт на пътища, което на практика би спряло строителството.
„Почнати са и има договори. Аз съм последния човек, който ще бъде доволен от начина, по който са сключвани”, каза Шишков.
„Тези договори са действащи, колкото и да не ни харесва, по тези договори се строи - колкото и да не ни харесва как”, повтори той.
„Тези 300 млн. лева са напълно правомерно платени, защото има договори. На дружество „Автомагистрали” плащането е за изпълнени строителни дейности, не е за аванси. Не виждам проблем. Търси се конфронтация, ако има виновни, не е служебния кабинет”, каза отново Иван Шишков.
Той обясни, че обектите, за които е платено, са законни, имат строителни книжа. Служебният кабинет анализира ремонтите – кои са текущи с елемент на основни и кои са основни, обясни Шишков и каза, че кабинетът няма да плати за ремонтите, ако възлаганията излизат извън обхвата на договора.
„Другата група обекти са от незаконни устройства на язовири и прословутите лотове 4 и 5 на АМ „Хемус” – върху всичко това никой не си е позволил да плаща”, каза Иван Шишков.
Ако спре строителство, хората ще кажат – по-добре незаконно, отколкото никакво строителство, заяви той.
За другото обвинение на Георгиев – за внесените промени в Закона за устройство на територията, той обясни: „Внесъл съм промени в ЗУТ – всички обекти да се обявяват за търпими, само ако отговарят на нормите. Не е вярно, че автоматично ще узаконим некачествено строителство”.
„Тази инфраструктура (пътища, автомагистрали, язовирни стени) е за всички нас. Къщата на село е проблем за конкретния човек, той го е направил и виновникът е той. За тези обекти – автомагистрали и язовирни стени – има социален път да спасим по законов път построеното. Ако не успеем – след година ще има нови кметове, в по-голямата част на общините този проблем с текущия основен ремонт ще бъде същият”, допълни Шишков.
По проекта за магистрала "Струма", в участъка Кресна, има завършена процедура по ОВОС, разгледани са и мерки, свързани с опазването на околната среда, съобщи служебният министър на регионалното развитие и благоустройството Иван Шишков по време на изслушването му в парламента за строителството и напредъка на трансевропейския транспортен коридор IV в частта му, преминаваща през територията на България в участъка Видин - Кулата, автомагистрала "Хемус" и автомагистрала "Черно море".
Шишков каза, че процедурата, свързана с МОСВ, ще завърши в края на януари, за да може окончателно да бъде избрано трасе за магистрала "Струма". МРРБ успоредно работи по това, при окончателно решение за избор на трасе, да може да се стартира с процеса така, че до май 2023 г. да има възможност за издаване на разрешение за строеж. Най-вероятно за малка част от трасето, за да може да бъде спасена ОВОС, уточни министърът.
По темата за скоростния път от Видин до Ботевград, министърът отново отвори темата за тунела под Петрохан. Най-бързото трасе от Видин към Кулата е тунелът под Петрохан, заяви министър Шишков. Той изтъкна икономическата логика за изграждането на този тунел, посочи и мотиви, свързани с трафика, както и екологичните ефекти.
Министърът съобщи, че в участъка между Видин и Макреш има забавяне за учредяване на сервитути заради множеството инженерни мрежи, като допълни, че казусът е решен – има разрешение за строеж и предстои възобновяване на дейностите на терен. Участъкът Мездра – Ботевград се очаква да бъде завършен през 2024 г., а по Ружинци – Монтана се изпълняват устройствени процедури, като се очаква обезпечаването на трасето да е извършено до май 2023 г. и строителството да започне от средата на следващата година.
В участъка между Монтана и Враца има проблем с трасето, като при проектирането му то е преминавало край складове с боеприпаси и сега му се прави нова разработка, а вероятно ще се наложи и нова ОВОС.
По магистрала "Хемус" от планирани 420 километра към 18 октомври тази година са изградени 191 километра от трасето. Строят се участъците 1, 2 и 3, като напредъкът по първия е 66 на сто, на втория – 20 на сто, а на третия - 47 на сто. Работи се за това отсечката до пътен възел "Плевен" да е готова в периода 2024-2025 г., каза министърът.
По лотовете 4 и 5 той напомни за внесено предложение на МРРБ за законово уреждане на търпимостта на незаконни строежи, за да може да продължи строителството по тези пътни участъци. Шестият участък на магистралата е на финална фаза на отчуждаване. За 7 и 8 лотове на магистралата министърът каза, че има сходни проблеми с тези с трасето Монтана – Враца, защото то минава край складове за боеприпаси и до защитена територия с ловно стопанство.
В момента е в напреднала фаза намирането на решение как да бъдат заобиколени тези обекти, каза той. По лот 9 проблемът, свързан с преминаването край гробище, е решен и се очаква това да е първият участък, на който за тази му част да стартира проектирането на техническия проект и да продължи строителството му.
За магистрала "Черно море" министърът подчерта, че проектът е от стратегическо значение. По него има сключен договор за изработване на разширен идеен проект с извършване на пълни инженерно-геоложки проучвания и Подробен устройствен план – парцеларен план на магистралата.
Разработването на втори и трети етап от идейния проект ще продължи до вариантно решение на трасето, постановление на решение на ОВОС се очаква в рамките на 2024 г. За трасето има три основни варианта, три алтернативни и един комбиниран вариант.
Предложено е било трасето да се развие по комбинация от предложените варианти. През октомври тази година по указания на МОСВ допустим е само вторият от трите основните варианти.
Моля, подкрепете ни.