Младите българи искат 4 дни работна седмица и висока заплата – зачеркват цели сектори

„Има цели сектори на икономиката, които спряха да бъдат интересни за младите хора – туризъм, земеделие, производство… Причините са заплащане, сезонност, неприятна за вършене ръчна или мръсна работа“, коментира Пламен Робов от Българската конфедерация по заетостта пред „България он еър“.
Експертът подчертава, че живеем в нова реалност, доминирана от социалните мрежи – „инфлуенсъри и много лъскави неща, които създават лъжлива представа за реалността“.
По думите му младите хора все още не са се сблъскали с реалността, за тях всичко е много розово и хубаво.
Заварчик, техник, производствен работник, кухненски работник – тези професии просто не са интересни за младите. Стигаме до нерешим структурен проблем, смята Робов.
Според него трябва да се намери баланс, в който да участват работодатели, ВУЗ-ове, родители и др.
„Има огромно разминаване в това, което се предлага на пазара на труда и това, което искат младите хора. Група от 100-150 хил. млади хора между 16 и 29 години нито учат, нито работят. Работодателите трябва да положат усилия в посока на отношение, гъвкавост на работата, възможност за работа от вкъщи, започване и свършване на работа в различно време. Ако не се приспособят, няма шанс да привлекат младите хора. Ако работата не им е интересна и има твърде много повтарящи се дейности, те напускат“, каза още специалистът.
Младите искат съкратена работна седмица – 4-дневна, но заплатата да остане същата. Това би било възможно в големи компании, където ще се гледа мерене на резултат, а не толкова работното време.
Някои сектори са зачеркнати от младите хора, защото няма възможност за дистанционна работа.
Гъвкавостта остава като изискване и „ново нормално“ още от времето на COVID пандемията. Работодателите, които не предлагат гъвкава работа, ще страдат с привличането на млади хора, подчерта Робов.
Той отбеляза, че в работата се получават пропасти между начина на мислене на различните поколения.
„В днешно време младите хора се вълнуват какъв бранд има компанията, какви са възможностите да учи нови неща, гъвкавост, баланс между работа и личен живот“, обобщи експертът.
Моля, подкрепете ни.





