Събота, 22 Септември 2018, 18:59
Frognews
0| 3923 |23.02.2018

Неков: 16 членки популяризират специфичните си продукти с евро средства - ние не сме сред тях

.
Момчил Неков
Европейските механизми за подпомагане на храни със защитени наименования представи днес евродепутат Момчил Неков на конференция на тема „Храни с географски означения – възможности за местно развитие и достъп до нови пазари” в рамките на Международната селскостопанска изложба АГРА 2018 в Пловдив.

Момчил Неков представи данни как чрез съфинансиране от ЕС различни държави членки се възползват от възможностите за популяризиране на специфичните си продукти в рамките на сегашната Програма за развите на селските райони, като изтъкна, че за момента България не е една от тях.

 

„Говорим не само за защита, а за имидж и икономически ползи от популяризирането на тези продукти“, каза евродепутатът.

По данни на ЕК за популяризиране на защитените продукти в Италия са договорени над 90 млн. евро, във Франция над 30 млн. евро, в Испания над 50 млн. евро, а в съседна Гърция над 40 млн. евро.

 

Съфинансиране на Мярка 3 „Схеми за качество на селскостопански продукти и храни“ в ПРСР на съответните държави от бюджета на ЕС.

 

„Всяка година от бюджета на ЕС се заделят средстава, които се използват за промоция на специфични и традиционни продукти на вътрешния пазар и на трети пазари. За миналата година бюджетът беше 142 млн. евро, а за тази е близо 180 млн. евро, с цел през 2020 г. да достигне 200 милиона. Има близо 10 милиона евро, които се заделят специфично за промоция на продукти с географски означения /ГО/. Има и други бюджетни пера, за които производители на продукти с ГО също могат да кандидатстват. Това, което аз съм настоявал и по време на двустранни срещи с комисаря по земеделие Фил Хоган е това бюджетно перо да расте“, каза Неков.

 

В коментара си за икономическите ползи от географските означения, Неков даде пример с българското розово масло, като заяви: „Една от големите ми борби на европейско ниво беше защитеното българско розово масло да влезе в двустранното търговско споразумение между ЕС и Китай и съм удовлетворен, че има положителен сигнал за това. Това ще защити от правна гледна точка уникалния ни продукт от фалшифициране, а пазара от „заливане“ с нискокачествени продукти.

 

Неков разясни какви са видовете защита на продуктите (Защитено наименование за произход, Защитено географско указание и Храна с традиционно специфичен характер) и ползите от тях.

 

„България все още няма регистриран продукт в  Защитено наименование за произход, но до няколко месеца очакваме положителен отговор относно Странджанския манов мед“, заяви Момчил Неков. В категорията Защитено географско указание имаме регистрирани 2 продукта (Българско розово масло и Горнооряховски суджук), а в Храна с традиционно специфичен характер са регистрирани 5 продукта (Филе „Елена“, Луканка „Панагюрска“, „Кайсерован врат Тракия“, Руле „Трапезица“, Пастърма говежда).

 

Момчил Неков разказа и как върви инициираната от него кампания „Да защитим българския вкус“. В момента тече работа по подготвяне на заявления за защита на традиционни български продукти, като Странджански чай; Куртовски розов домат; Реселешки воден лук; Еленски бут.

Уважаеми читатели, разчитаме на Вашата подкрепа и съпричастност да продължим да правим журналистически разследвания. Моля, подкрепете ни.

ОЩЕ ПО ТЕМАТА

. Неков: Как ще управляваме от васалното положение, за което Борисов благодари? 4| 3142 |17.01.2018 . Момчил Неков: Главна цел на ”Европа 2020 за устойчиво развитие” е социалното предприемачество 0| 2828 |28.11.2017 . Велислав Минеков: Отново сме във времето на доносниците 5| 3742 |02.11.2017 . Брюксел свали търговската тайна от договорите за доставка на природен газ на страните-членки 3| 3420 |10.10.2017

КОМЕНТАРИ

Реклама
Реклама
Реклама

БЛОГОВЕ

Ние използваме "бисквитки", за да улесним Вашето сърфиране и да Ви покажем съдържание, което може да Ви заинтересува. Използвайки този сайт, Вие се съгласявате с нашите условия

Разбрах