Образователният министър разкри дали София ще се размине с грипната епидемия и преминаването в онлайн обучение
Той описа системата на образованието, която заварва като застой. „Застой, защото пред системата има предизвикателства, свързани с променящата се среда. Трябва да вървим напред, за да не изоставаме. Трябва да направим реформи, които или не сме направили по най-добрия начин, или сме забавили.
Две култури пречат на подобряването на резултатите и работата на системата – културата на заучаване и възпроизвеждане на знанията, трябва да префокусираме към функционалност на знанията. Това предполага реформа в учебните програми и оценяването - ако ги изпитваме да заучават, те ще го правят, ако ги изпитваме да мислят, те ще учат. Другата култура е на формализма. Много неща в системата са мислени с добри намерения, но са се превърнали във формализъм”, обясни министърът.
Когато се мерят знания, нашата система се справя много добре, когато се мерят умения и функционална интелигентност, нашите ученици се справят добре. Трябва да направим прехода към функционалност на знанията с реформи. Нашата система е прекалено амбициозна откъм предоставянето на знания и не толкова към предоставянето на умения, подчерта Вълчев.
Относно лошите резултати на българските ученици на теста ПИЗА, Вълчев коментира: "Ние готвим нашите деца за гюлетласкачи, а ПИЗА е спринт. Когато се мерят знания, нашата система се справя много добре, когато се мерят умения и функционална грамотност и интелигентност, нашите се справят не добре".
„Големите реформи изискват да се правят разумно, да бъдат обсъдени, да се направят експертно. За това се изисква време и базово политическо съгласие”, подчерта образователният министър и допълни, че за щастие няма големи разделителни линии и има консенсус за това накъде трябва да върви образованието.
Моля, подкрепете ни.