Празни супертанкери в Ормузкия проход. Сигнал ли е за сътресения на енергийните пазари
Сигналите за дестабилизация в региона вече се отразяват върху корабоплаването. Според базирания в Сингапур брокер Sentosa Shipbrokers, броят на празните танкери, влизащи в Персийския залив, е намалял с 32% спрямо началото на май, а изходящите натоварени танкери са с 27% по-малко.
Сред засегнатите плавателни съдове са супертанкерите Coswisdom Lake и South Loyalty, и двата от типа VLCC (Very Large Crude Carrier). Coswisdom Lake, който е бил на път към пристанището Зирку в ОАЕ, направи обратен завой на юг при навлизане в Ормузкия проток в неделя, но в понеделник възобнови курса си към първоначалната дестинация. Корабът е нает от китайската държавна корпорация Sinopec, чрез нейното търговско подразделение Unipec, и е трябвало да натовари суров петрол за Китай.
South Loyalty, също VLCC, който е трябвало да натовари суров петрол от терминала в Басра, Ирак, също е обърнал курс и е останал извън зоната на протока.
Говорител на Formosa Petrochemical Corp. в Тайван заяви, че корабособствениците се стремят да минимизират времето, прекарано в Ормузкия проток, и ще влизат в района само когато наближи времето за товарене.
Японските транспортни гиганти Nippon Yusen и Mitsui O.S.K. Lines също потвърдиха, че продължават да преминават през Ормузкия проток, но са инструктирали екипажите си да съкращават времето, прекарано в Залива.
Междувременно иранският парламент одобри в неделя мярка за затваряне на Ормузкия проток, съобщи държавната медия Press TV. За да влезе в сила, решението трябва да бъде ратифицирано от Върховния съвет за национална сигурност на Иран. Въпреки че Техеран неколкократно е отправял подобни заплахи в миналото, досега не се е стигало до реално затваряне на протока.
Анализатори предупреждават, че ако подобна блокада се реализира, цената на петрола може да достигне $100 за барел и да предизвика глобални сътресения на енергийните пазари.
Моля, подкрепете ни.





