Премиерът Денков: Имаме право да налагаме такса върху вноса и транзита на руски газ

Въпреки санкциите срещу Русия „някои държави получиха разрешение да внасят руски газ, защото нямаха други възможности. Такива са Унгария и Сърбия. Но вече има интерконектори, така че има алтернативи и руският газ не би трябвало да се ползва с някакви специални преференции“, каза още министър-председателят.
Той даде пример с договора с турската компания „Боташ“, сключен от служебното правителство. В него има такса, свързана с вноса и обработката на течния природен газ. „Всъщност таксата, която ние въведохме, създава възможност за истинска конкуренция между течния природен газ от различни източници и газа, който идва от Русия“, посочи акад. Денков.
Днес премиерът е в Албания, където участва в срещата на върха на държавните и правителствените ръководители в рамките на Берлинския процес. На нея е обсъждана интеграцията между шестте страни на Западните Балкани по общия им път към ЕС. „Преговорите с ЕС са затруднени по различни причини, но това не пречи самите държави помежду си да се интегрират по отношение на търговия, движение на стоки, капитали и хора. Това ги подготвя за интеграцията им с Европейския съюз“, отбеляза министър-председателят. На срещата в Тирана са били дискутирани начини за ускоряване на тези процеси както между държавите в Западните Балкани, така и във връзка с преговорите за присъединяването им към Европейския съюз.
Задължителен коментар и уточнение на експерт: Денков явно бърка таксата за пренос на руски газ с акциза от 10 евро за мегаватчас, който сега България налага. Това са две различни неща - таксата се договаря между собственика на тръбата (Булгартрансгаз) и собственика на пренасяния газ. Тя отразява разходите по преноса - инвестициите за построяването на тръбопровода (в случая с Балкански поток те са около 3 милиарда лева), както и текущите разходи за работа на компресорните станции, за заплати, амортизация и т.н. А акцизът, който се въвежда сега, е нещо съвсем друго - той не е свързан с разходите по преноса и неслучайно бива наложен чрез промяна в Закона за акцизите и данъчните складове.
Моля, подкрепете ни.





