През TikTok и Путин: Как МЕЧ вдигна резултата си със 75% и влезе в Парламента?
Възходът на МЕЧ не е неочакван, тъй като последното социологическо проучване на „Алфа Рисърч“ даваше на партията 3.8%, но социологът Боряна Димитрова заяви пред bTV, че има вероятност прагът да бъде прескочен заради емоционалния протестен вот.
Партията заложи на нетрадиционна и шумна, в буквалния смисъл, кампания още за изборите на 9 юни, като в най-големите градове се движеха брандирани бусове, от които чрез колони се разпространяваха призиви за подкрепа на изборите. Плакатите и раздаваните агитационни материали също изглеждаха внушителен брой, още повече за новосформиран политически субект.
Подходът беше продължен и след получаването на субсидия. Разходите за медийно отразяване на МЕЧ преди изборите обаче не са впечатляващи. Според данни на Института за публична среда партията е похарчила 40 400 лева към 23 октомври. Така, основният коз, останаха социалните мрежи.
Партията има официален сайт, на който са цитирани думи на Радостин Василев, че е първата пробългарска, патриотична и националноотговорна. Отделно се споменава и „антикорупционна“. С по едно изречение са изредени 12 приоритета, сред които „Време е да се потърси отговорност чрез преосноваване на съдебната система“, „Защита на националния ни суверенитет и традиционните християнски ценности пред ЕС“.
Василев казва, че тя е центристки проект. „Модернизиран проорбански проект, а името на партията отговаря напълно на характера на политиката, която ще водим срещу мафията“, заяви той при учредяването на партията.
Страницата във Facebook на МЕЧ не изглежда особено популярна – харесана е от едва 4700 души, но няколко страници фигурират на името на Радостин Василев, като официалната е последвана от 110 хил. души. Към нея са свързани и профили в Tik Tok и YouTube.
Страницата на Василев е близо 3 пъти по-популярна от профила на лидера на сходната като послания „Величие“ Ивелин Михайлов, който има 40 хил. последователи. Общото между двамата е, че често се изявяват като гости на различни влогъри, добили популярност през последните години онлайн.
Василев е особено популярен и в TikTok, където има близо 76 000 последователи, а видеата му имат над 1 млн. харесвания. Каналът на партията му има още 50 000 харесвания.
В социалните мрежи МЕЧ разчита да провокира интерес например с откъс от интервю на Радостин Василев с думите: „Бих се срещнал с Путин, за да говорим за търговия, газови доставки, петрол“.
"Файненшъл Таймс" определя МЕЧ като "евроскептична консервативна група, която претендира за "неутралитет" по отношение на Украйна". Партията говори за мир, но защитава проруска позиция по отношение на войната на Русия срещу Украйна. Призовава за незабавно спиране на военната помощ за Киев и приемане на политика на пълен неутралитет.
Василев е привърженик на „твърдата ръка“. "Трябва вождистки подход. С меки либерални мерки няма да стане. Не види ли българският народ 30 - 40 депутати натръшкани, арестувани, няма да повярва на нито една политическа сила“, казва той.
Според него през следващите 2 години, след като изживее катарзис, България ще премине в рамките на парламентарна република в еднопартийно или двупартийно управление с подчертано авторитарен модел. „Така ще може да се прочисти от Борисов и Пеевски", казва той.
Откъде дойдоха гласовете за МЕЧ? Около 40 хиляди са гласоподавателите, които и на 9 юни са гласували за тях, и сега са гласували за партията.
Останалите гласове от общо над 110 хиляди, които формацията сега печели, идват главно от гласували преди това с „Не подкрепям никого“, негласували или бивши гласоподаватели на основните партии. Този тип електорална физиономия е присъщ за протестните срещу цялата политическа прослойка формации. Както при други подобни партии, оказва се, че при МЕЧ има висок дял на млади хора – повече от една пета от вота за партията идва от 18-30-годишни при средно участие на младите в целия вот от около 15%, посочват от "Галъп".
ФрогНюз
Моля, подкрепете ни.