5|
5458
|18.03.2015
НОВИНИ
Д-р Райнов: Солено излизат експериментите „проба – грешка” в здравеопазването
„Сред промените в ЗЗО има предложения като – връщане на договарянето на цени и обеми между НЗОК и съсловните организации, както и връщане на арбитражните комисии. Наблягам на връщане, защото действаха до 2010, когато бяха отменени от правителството на ГЕРБ”. Това заяви народният представител от ПГ на БСП ЛЯВА БЪЛГАРИЯ Емил Райнов от парламентарната трибуна. „Скъпо ни излизат експерименти от типа „проба – грешка”. Още повече, че новоизбраният управител на НЗОК е твърдо против договарянето на цени и обеми”, допълни той.
Райнов е на мнение, че държавата е в дълг към системата на здравеопазване и в частност към НЗОК, след като през декември 2010г. по безпрецедентен, дори и в европейската история, начин са национализирани близо 2 млрд.лв. от парите на българите за здраве. „Със задължаването на лицата с прекъснати осигурителни права да ги възстановяват след заплащане на всички дължими здравноосигорителни вноски от 2000г. насам, се погазва института на погасителната давност на публичните задължения”. По неговите думи по този начин държавата абдикира от отговорността си за ненавременното събиране на невнесени здравни вноски срещу погазване на законови права и интереси на своите граждани.
Народният представител обясни, че според действащия закон основният пакет от здравни дейности се гарантира финансово от НЗОК. „Новото е предложението за разделяне на основния пакет от здравни дейности, гарантиран от бюджета на НЗОК, на основен и допълнителен, с регламентиране на възможност за заплащане на допълнителния пакет и от лицата, извършващи доброволно здравно осигуряване, по съществото си представлява генерална промяна на здравноосигурителния модел, установен в Република България”, допълни той.
Райнов е на мнение, че в проекта на ЗИД на ЗЗО концепцията не е развита в пълнота, не са изяснени и правните последици, които ще породи тя. По неговите думи съществува неяснота относно обема дейности, които ще бъдат гарантирани от бюджета на НЗОК. „Следва да се изясни по безспорен начин дали НЗОК ще гарантира с бюджета си само основния, или и допълнителния пакет”, каза той и попита: „Ако едно лице е осигурено в НЗОК и се застрахова в дружество за доброволно здравно осигуряване, чие задължение за заплащане на дейностите от допълнителния пакет ще е приоритетно – на НЗОК или на застрахователното дружество?”
Емил Райнов обясни, че държавата, чрез министъра на здравеопазването, следва да определя рамката, философията, политиката, в зависимост от държавната стратегия и приоритети за развитие на здравеопазването. Според него трябва да определя и социално значимите заболявания в страната, а НЗОК като финансираща институция следва да изпълнява заложеното в законодателството и да контролира разходването на обществените средства.
„Широко рекламираните промени в ЗЗО в никакъв случай няма да подобрят достъпа на българските граждани до здравни услуги. По-скоро създават допълнително затруднение на цели групи от тях”, коментира Райнов. Той е категоричен, че не се решава нито един от основните проблеми в системата, на напротив - продължава разделението на обществото. „Досега беше само в социален аспект, а вече и в здравен - посредством възможността за достъп. Досега на здравноосигурени и здравнонеосигурени, а сега и осигурените – на такива с достъп и на чакащи”, допълни депутатът.
„За пореден път припомняме на министъра, че е министър на всички български граждани и трябва да защитава техните интереси, а да не се държи като председател на съсловна организация. Поради тези причини БСП няма да подкрепи законопроекта”, заключи Емил Райнов.
Народният представител обясни, че според действащия закон основният пакет от здравни дейности се гарантира финансово от НЗОК. „Новото е предложението за разделяне на основния пакет от здравни дейности, гарантиран от бюджета на НЗОК, на основен и допълнителен, с регламентиране на възможност за заплащане на допълнителния пакет и от лицата, извършващи доброволно здравно осигуряване, по съществото си представлява генерална промяна на здравноосигурителния модел, установен в Република България”, допълни той.
Райнов е на мнение, че в проекта на ЗИД на ЗЗО концепцията не е развита в пълнота, не са изяснени и правните последици, които ще породи тя. По неговите думи съществува неяснота относно обема дейности, които ще бъдат гарантирани от бюджета на НЗОК. „Следва да се изясни по безспорен начин дали НЗОК ще гарантира с бюджета си само основния, или и допълнителния пакет”, каза той и попита: „Ако едно лице е осигурено в НЗОК и се застрахова в дружество за доброволно здравно осигуряване, чие задължение за заплащане на дейностите от допълнителния пакет ще е приоритетно – на НЗОК или на застрахователното дружество?”
Емил Райнов обясни, че държавата, чрез министъра на здравеопазването, следва да определя рамката, философията, политиката, в зависимост от държавната стратегия и приоритети за развитие на здравеопазването. Според него трябва да определя и социално значимите заболявания в страната, а НЗОК като финансираща институция следва да изпълнява заложеното в законодателството и да контролира разходването на обществените средства.
„Широко рекламираните промени в ЗЗО в никакъв случай няма да подобрят достъпа на българските граждани до здравни услуги. По-скоро създават допълнително затруднение на цели групи от тях”, коментира Райнов. Той е категоричен, че не се решава нито един от основните проблеми в системата, на напротив - продължава разделението на обществото. „Досега беше само в социален аспект, а вече и в здравен - посредством възможността за достъп. Досега на здравноосигурени и здравнонеосигурени, а сега и осигурените – на такива с достъп и на чакащи”, допълни депутатът.
„За пореден път припомняме на министъра, че е министър на всички български граждани и трябва да защитава техните интереси, а да не се държи като председател на съсловна организация. Поради тези причини БСП няма да подкрепи законопроекта”, заключи Емил Райнов.
Моля, подкрепете ни.
Реклама / Ads
КОМЕНТАРИ
Реклама / Ads