Родители за скандален текст в учебник: Учат децата да дишат лепило!
Става дума за материал от учебник по химия за IX клас. Урокът е за кетоните и ацетона, но примерът, с който започва материалът предизвика доста негативни реакции.
Урокът започва така:
"Може би ви се е случвало да видите деца да дишат лепило от полиетиленов плик. Всъщност веществото, което вдишват е ацетон. Неговите пари имат слабо наркотично действие. Вдишани, те предизвикват състояние на опиянение, съпроводено със слабост и световъртеж, както и други усещания. Обикновено отравянето не е смъртоносно, но може да се нанесат поражения на черния дроб, на бъбреците и централната нервна система. Може да се стигне дори до загуба на съзнание."
Във втората половина на текста авторите са описали последиците от употребата на ацетона в лепилото при вдишване, но майките считат това за недостатъчно. Притеснението им е свързано, че все пак този материал се изучава в доста рискова за децата възраст.
“На въпросните автори не им ли е хрумнало, че първото нещо, което ще направят най-малко половината от учениците, като прочетат това, ще е да намерят отнякъде лепило и да се опитат да го дишат. А току виж, че са си го напъхали в носа", възмущава се във Facebook една от майките Анелия Борисова.
Учебникът е на издателство "Просвета плюс". Като автори на учебника са посочени Лиляна Боянова, Красимир Николов, Ивайло Ушгелов и Емилия Тодорова.
Фрог се свърза с издателството. От там ни обясниха, че е уроците са два и са за вредното влияние и въздействие на ацетона. Шокиращите изречения пък били с обратен знак - не за да учат, а за да покажат колко е опасно веществото. Издателите обявиха публикациите във Facebook за манипулация и фалшива новина.
Ето и официалната позиция на издателството:
"Във връзка с направеното от Вас запитване по съдържанието на урок 33. Кетони, Ацетон (пропанон) от учебника по химия и опазване на околната среда за 9. клас на издателство „Просвета Плюс“ бихме искали да поясним следното:
1. Учебната програма изисква като очакван резултат учениците да придобият умението да „Извличат и анализират информация от различни източници във връзка с физиологичното действие и приложението на метанол, етанол, 1,2-етандиол, глицерол, нитроглицерин, фенол, метанал (формалдехид), ацетон, оцетна киселина и други карбоксилни киселини (мравчена, салицилова, бензоена, млечна).“
2. Представената в урока информация е точна и абсолютно вярна от научна гледна точка. Наистина уводът на урока започва с изречението „Сигурно ви се е случвало да видите деца да дишат лепило от полиетиленов плик.“, но последващият текст по никакъв начин не окуражава учениците да го правят. Точно обратното – той разказва за пораженията, които ацетонът нанася на човешкото тяло, като се казва, че „може да се стигне до опасното състояние загуба на съзнание“. Още по-категорично това е изразено в точката Физични свойства и физиологично действие на същия урок, в която на с. 100 се казва:
„Парите на ацетона са токсични. Важна негова особеност е, че се натрупва в организма, като по този начин повишава концентрацията си. Като краен ефект се наблюдават хронични отравяния.“
3. В урок 35. Хидроксилни и карбонилни съединения и въздействието им върху човека. Работа по проекти са предложени теми за проучване, обсъждане и изработване на проекти, една от които е С дъх на ацетон, където още веднъж категорично се подчертава, колко вредно и опасно е вдишването на ацетон. Учениците трябва да направят проект за последиците от отравяне с ацетон.
Така, след като са изучили тези два урока, деветокласниците ще са напълно информирани относно вредата на ацетона и последиците от отравянето с него.
С уважение:
Издателска група „Просвета“
Моля, подкрепете ни.