Ще има ли празни рафтове след новия закон за хранителната верига?

„За съжаление, четейки редовете на закона, се вижда, че се намалява възможността на потребителя да има по-голям избор. Съответно се намалява и конкуренцията по рафтовете“, заявява председателят на "Асоциацията за защита на потребителите" Пейо Майорски.
Една от предложениетите промени в закона въвежда задължителна квота от 80% за български млечни продукти в магазинната мрежа. По думите му ограничаването на вносни продукти ще създаде изкуствен монопол на българския пазар, което може да доведе до повишаване на цените и спад в качеството.
Според него законът подвежда потребителите, създавайки впечатление за „български продукт“, който реално може да съдържа значително количество вносна суровина.
„Има периоди, в които няма достатъчно българска суровина и се внася. Тогава потребителят е подведен, че купува български продукт, а всъщност не купува такъв“, подчертава Майорски пред Нова телевизия.
Владислав Михайлов от Националната асоциация на млекопреработвателите защитава законопроекта. „През всички години назад България успява да задоволи нуждите си от сурово краве мляко“, изтъква той.
Временен недостиг се наблюдава най-вече през зимния сезон, но дори и тогава не се стига до липси по рафтовете. През 2021 г. има подобна регулация за около 10 месеца - 90% български продукти. И нито за ден не е имало недостиг.
Проблемът се крие в свръхнадценките на търговските вериги. „В някои случаи надценките надхвърлят 100%. Когато се ограничи тя, логично е и промоцията да бъде ограничена. Ако надценката е 20%, как да направиш 50% намаление, без да работиш на загуба? Трябва да се гледат комплексно нещата, са аргументите на експерта.
Според Майорски обаче, проблемът не е само в маржовете. „Няма защита за потребителя в този закон. Ограничава се изборът, намалява се конкуренцията, а това ще се отрази негативно върху цените. Дори идеята да е добра, реализацията е в ущърб на купувача“.
Моля, подкрепете ни.





