8|
5863
|03.12.2015
НОВИНИ
Сметната палата: Младите учители-кът, учениците бягат в чужбина
Броят на учениците в малките населени места намалява поради ниската раждаемост, миграцията на младото население към областните и икономически развитите центрове в страната и в страни от Западна Европа и Америка. От 856 022 ученици през учебната 2007/2008 г. общо учащите намаляват до 749 000 през учебната 2013/2014 г.
Напусналите намаляват от 23 289 през учебната 2007/2008 г. до 17 740 през учебната 2013/2014 г.
Нараства относителният дял ученици, които прекратяват обучението си в страната поради заминаване в чужбина. Те са средно 26 на сто от общо напусналите за периода спрямо 19,7 на сто през 2007/2008 г. Броят им достига 34,3 на сто за 2013/2014 учебна година. Най-голям е относителният дял на напусналите поради семейни причини ученици – почти половината от общо напусналите образователната система. Поради нежелание да продължат образованието си напускат средно 18 на сто, като се наблюдава тенденция на намаление на напусналите поради тази причина – от 24 на сто през 2007/2008 учебна година, нежелаещите да учат намаляват до 14 на сто през 2013/2014 учебна година.
Намалява преподавателския персонал в страната. От 54 454 учители, директори и помощник-директори с преподавателска заетост в общообразователните училища през 2007/2008 учебна година, остават 45 093 през 2013/2014 учебна година - намалението е със 17%.
Нараства делът на преподаватели над 60-годишна възраст спрямо общия брой преподаватели в страната за периода от 2007/2008 учебна година до 2014/2015 учебна година. Увеличава се относителният дял и на преподаватели над 50-годишна възраст. Намаляват преподавателите във възрастовия диапазон от 30 до 49 годишна възраст. Делът на преподаватели под 25 годишна възраст е трайно нисък – под 1%.
Един от проблемите, съпътстващи недостатъчно оптимизираната мрежа от училища, е наличието на голям брой маломерни и слети паралелки. Освен заниженото качество, маломерните паралелки оскъпяват образователния процес и създават предпоставки за неефективност на разходите за образование.
От изготвените проекти и становища на Регионалните инспекторати по образование е видно, че в част от професионалните гимназии в последните години се предлага държавен планов прием по професии след завършен 7 клас, по който остават незаети бройки. Освен това не се използват оборудваните работилници, поради това, че не се посещават учебни занятия от учениците. Нормативните актове в системата на народната просвета не се спазват и от учители, и от ученици, което води до нарушения и влошено състояние на образователно-възпитателния процес в училището. В резултат на това, са предприети мерки по закриването на професионални гимназии. Общо за одитирания период за рационализация на професионалните училища са изразходвани 1 427 402 лв. В резултат на рационализацията им в приемащите училища са продължили образованието си 1 200 ученици, отпаднали са 106, като в това число влизат и заминалите за чужбина.
Оказва, че е имало много слаб интерес по една от основните мерки на програмата - да се осигури безплатен транспорт за децата до училище. Въпросът с организирането и осъществяването на транспорта за учениците е изцяло отговорност на кмета на съответната община, т.е. по Националната програма се предоставя само автобус, а изпълнението остава извън границите й.
През одитирания период едва от 4 училища (4 бенефициента) е използвана тази възможност за закупуване на 6 автобуса на обща стойност 459 314 лв.
По същество
През одитирания период са ремонтирани 71 училища в цяла България, като са похарчени 5 456 969 лв., което представлява най-голям дял от изразходваните средства за оптимизиране на училищната мрежа. В 33 училища е подобрено материално-техническото оборудване на обща стойност 699 520 лв. Най-много училища са оборудвани през 2012 г. – 24 на обща стойност 557 421 лв., а най-малко – през 2014 г., 4 за 27 000 лв. През 2013 г. със средства по програмата са оборудвани 5 училища на обща стойност 115 099 лв.
През периода са закрити и преобразувани 55 училища по финансираните общински програми за оптимизация на училищната мрежа, при планирани 30 броя.
Условия за столово хранене са създадени в 16 от приемащите училища, като разходите за него са 461 378 лв. През 2012 г. са снабдени 13 училища с кухненско оборудване и пособия на обща стойност 340 299 лв., а през 2013 г. условия за столово хранене са подсигурени на учениците от 3 училища за 121 079 лв.
По Националната програма се финансират: ремонт на училища и подобряване на материално-техническото им оборудване, като приоритет са средищните училища; създаване на условия за столово хранене; закупуване на училищни автобуси; разходи за неразплатени задължения на закрити или преобразувани училища.
Read more: https://education.actualno.com/smetnata-palata-njama-mladi-uchiteli-uchenicite-bjagat-da-uchat-v-chujbina-news_511273.html#ixzz3tGJvl8Jl
Нараства относителният дял ученици, които прекратяват обучението си в страната поради заминаване в чужбина. Те са средно 26 на сто от общо напусналите за периода спрямо 19,7 на сто през 2007/2008 г. Броят им достига 34,3 на сто за 2013/2014 учебна година. Най-голям е относителният дял на напусналите поради семейни причини ученици – почти половината от общо напусналите образователната система. Поради нежелание да продължат образованието си напускат средно 18 на сто, като се наблюдава тенденция на намаление на напусналите поради тази причина – от 24 на сто през 2007/2008 учебна година, нежелаещите да учат намаляват до 14 на сто през 2013/2014 учебна година.
Намалява преподавателския персонал в страната. От 54 454 учители, директори и помощник-директори с преподавателска заетост в общообразователните училища през 2007/2008 учебна година, остават 45 093 през 2013/2014 учебна година - намалението е със 17%.
Нараства делът на преподаватели над 60-годишна възраст спрямо общия брой преподаватели в страната за периода от 2007/2008 учебна година до 2014/2015 учебна година. Увеличава се относителният дял и на преподаватели над 50-годишна възраст. Намаляват преподавателите във възрастовия диапазон от 30 до 49 годишна възраст. Делът на преподаватели под 25 годишна възраст е трайно нисък – под 1%.
Един от проблемите, съпътстващи недостатъчно оптимизираната мрежа от училища, е наличието на голям брой маломерни и слети паралелки. Освен заниженото качество, маломерните паралелки оскъпяват образователния процес и създават предпоставки за неефективност на разходите за образование.
От изготвените проекти и становища на Регионалните инспекторати по образование е видно, че в част от професионалните гимназии в последните години се предлага държавен планов прием по професии след завършен 7 клас, по който остават незаети бройки. Освен това не се използват оборудваните работилници, поради това, че не се посещават учебни занятия от учениците. Нормативните актове в системата на народната просвета не се спазват и от учители, и от ученици, което води до нарушения и влошено състояние на образователно-възпитателния процес в училището. В резултат на това, са предприети мерки по закриването на професионални гимназии. Общо за одитирания период за рационализация на професионалните училища са изразходвани 1 427 402 лв. В резултат на рационализацията им в приемащите училища са продължили образованието си 1 200 ученици, отпаднали са 106, като в това число влизат и заминалите за чужбина.
Оказва, че е имало много слаб интерес по една от основните мерки на програмата - да се осигури безплатен транспорт за децата до училище. Въпросът с организирането и осъществяването на транспорта за учениците е изцяло отговорност на кмета на съответната община, т.е. по Националната програма се предоставя само автобус, а изпълнението остава извън границите й.
През одитирания период едва от 4 училища (4 бенефициента) е използвана тази възможност за закупуване на 6 автобуса на обща стойност 459 314 лв.
По същество
През одитирания период са ремонтирани 71 училища в цяла България, като са похарчени 5 456 969 лв., което представлява най-голям дял от изразходваните средства за оптимизиране на училищната мрежа. В 33 училища е подобрено материално-техническото оборудване на обща стойност 699 520 лв. Най-много училища са оборудвани през 2012 г. – 24 на обща стойност 557 421 лв., а най-малко – през 2014 г., 4 за 27 000 лв. През 2013 г. със средства по програмата са оборудвани 5 училища на обща стойност 115 099 лв.
През периода са закрити и преобразувани 55 училища по финансираните общински програми за оптимизация на училищната мрежа, при планирани 30 броя.
Условия за столово хранене са създадени в 16 от приемащите училища, като разходите за него са 461 378 лв. През 2012 г. са снабдени 13 училища с кухненско оборудване и пособия на обща стойност 340 299 лв., а през 2013 г. условия за столово хранене са подсигурени на учениците от 3 училища за 121 079 лв.
По Националната програма се финансират: ремонт на училища и подобряване на материално-техническото им оборудване, като приоритет са средищните училища; създаване на условия за столово хранене; закупуване на училищни автобуси; разходи за неразплатени задължения на закрити или преобразувани училища.
Read more: https://education.actualno.com/smetnata-palata-njama-mladi-uchiteli-uchenicite-bjagat-da-uchat-v-chujbina-news_511273.html#ixzz3tGJvl8Jl
Моля, подкрепете ни.
Реклама / Ads
КОМЕНТАРИ
Реклама / Ads