Турбуленцията във въздуха се засилва. Климатичните промени я правят по-опасна

„Беше като влакче на ужасите“, спомня си той. „След като ме притиснаха здраво в седалката, изведнъж паднахме. Айпадът ме удари по главата, кафето се разля върху мен. Кабината беше в хаос – хора и вещи навсякъде. Хората плачеха. Беше пълно с недоумение какво се случи“, разказва BBC.
Дейвис казва, че е бил „един от късметлиите“. Други пътници са със счупвания и рани. 73-годишният Джеф Кичън умира от инфаркт.
Смъртни случаи от турбуленция са изключително редки – едва около четири от 1981 г. досега. Но сериозните наранявания са много повече. В САЩ от 2009 г. насам има 207 случая на тежко пострадали при турбуленция. 166 от тях са членове на екипажа, които не са били седнали.
Климатичните промени засилват турбуленцията
„Очакваме удвояване или утрояване на силната турбуленция в следващите десетилетия“, казва проф. Пол Уилямс, атмосферeн учен от Университета в Рединг.
„Ако сега имаме по 10 минути силна турбуленция, в бъдеще може да станат 20 или 30“.
Това поражда въпроса: може ли турбуленцията да стане по-опасна? И как авиокомпаниите се подготвят?
Най-рисковият маршрут – над Северния Атлантик
Силната турбуленция се определя като движение, което упражнява над 1.5 пъти земното ускорение върху тялото – достатъчно да те вдигне от седалката, ако не си с колан.
Според оценки, всяка година се случват около 5000 такива инцидента – от общо над 35 милиона полета в света.
През 2023 г. почти 40% от нараняванията по време на полет са били причинени от турбуленция, сочи доклад на Международната организация за гражданска авиация.
Ръст от 55% на силната турбуленция над Северния Атлантик е отчетен за последните 40 години. Но и други региони вече са засегнати – Източна Азия, Северна Африка, Северна Америка, Близкия изток.
Причините – облаци, планини и „невидим“ въздух
Три основни типа турбуленция съществуват – облачна (конвективна), около планини (орографска) и т.нар. „чист въздух“. Последната е особено опасна, защото не се вижда.
Климатичните промени усилват и двата основни вида – конвективна и „чист въздух“. По-топлата атмосфера задържа повече влага, което води до по-интензивни бури.
Точно такава буря е причината за инцидента с Андрю Дейвис. Разследване в Сингапур установи, че самолетът е прелетял над зона с развиваща се буря в южен Мианмар. Следват 19 секунди екстремна турбуленция, включително падане от 54 метра за 4,6 секунди.
„Повече турбуленция означава повече риск“
„Притеснявам се много. Не само за себе си, а и за децата си“, казва Андрю Дейвис. „Радвам се, че след моя случай не е имало толкова тежки, но мисля, че всички трябва да се тревожим“.
Над 20% от британците се страхуват от летене, сочи проучване на YouGov. Повече турбуленция ще увеличи страха им.
Уенди Баркър от Норфолк казва: „Повече турбуленция за мен означава повече шанс нещо да се обърка и по-малък шанс за оцеляване“.
Самолетите са създадени да издържат
Крилата на самолетите са тествани при екстремни натоварвания. „Не бихте повярвали колко еластично е крило“, казва бившият пилот Крис Кийн. „При Boeing 747 например крилата се огъват на 25 градуса преди да се счупят – нещо, което никога няма да се случи при реален полет“.
Икономическата цена на турбуленцията
Турбуленцията обаче има цена. Според компанията AVTECH, авиокомпаниите губят между £180 000 и £1,5 млн. годишно заради проверки, компенсации и отклонения.
Eurocontrol съобщава, че през 2019 г. лошото време е довело до допълнителни 1 милион километра полети и 19 000 тона въглеродни емисии.
До 2050 г. се очаква все повече полети да заобикалят бурите, което ще оскъпява пътуванията и ще влошава климатичния отпечатък.
Как се предпазват авиокомпаниите
Прогнозите за турбуленция се подобряват. Според проф. Уилямс, вече предвиждат около 75% от случаите на „чист въздух“, спрямо 60% преди 20 години.
Пилотите използват радар, компютърни модели и доклади от други самолети, за да избегнат турбулентни зони.
Southwest Airlines вече спира обслужването по-рано – при достигане на 18 000 фута. Целта е всички да са седнали с колани по време на най-рисковата фаза. Мярката може да намали травмите с 20%.
Korean Airlines спря да сервира горещи супи в икономична класа, след като турбуленцията се удвои от 2019 г. насам.
Нова технология: от сови до изкуствен интелект
Учени изследват как совите летят плавно през въздушни пориви. Откриват, че крила с подвижни връзки могат да действат като амортисьори. Това може да се приложи при малки самолети.
Австрийска фирма твърди, че е създала система за „анулиране“ на турбуленция. Сензор засича въздушното смущение и регулира крилото с противоположен ефект. Според тяхната оценка, умерената турбуленция може да бъде намалена с до 80% при леки самолети.
Изследователи в Калифорния пък разработват система с изкуствен интелект – FALCON – която в реално време анализира въздушния поток върху крилото и коригира позицията му.
Но според авиационния инженер Финли Ашър тези технологии са далеч от масово прилагане. „Няма да ги видим на големи самолети през следващите десетилетия“.
Закопчайте коланите – и останете седнали
„Турбуленцията обикновено е просто досадна“, казва капитан Нейтън Дейвис. Но с увеличаването ѝ пътниците ще прекарват повече време със закопчани колани.
Андрю Дейвис вече не се чувства спокоен при полети. „Много се изнервям и вече не се радвам на пътуванията, както преди“, казва той. „Но няма да позволя това да ме определя. Когато седна, веднага слагам колана. Ако трябва да стана, изчаквам подходящ момент – и веднага се връщам и се закопчавам отново“.
Моля, подкрепете ни.





