6|
5704
|23.11.2009
НОВИНИ
ВАС отряза Маргарита Попова за дело срещу Тачева
Тричленен състав на Върховния административен съд (ВАС) остави без разглеждане, като недопустима, жалбата на министъра на правосъдието Маргарита Попова срещу решение на предшественика й на поста Миглена Тачева.
В жалбата си Попова прави искане за прогласяване на нищожността на Тачева за отваряне, разглеждане, оценяване и класиране на офертите за участие в процедурата за възлагане на обществена поръчка, придружена с 10 специални мерки за сигурност, с обект: "Предпроектни проучвания, проектиране, изграждане и пускане в експлоатация на Съдебна палата в гр. Варна".
Според министър Попова въпросната поръчка не е финансово обезпечена, договорът с фирма "Валекс"-Трявна е с неизгодни клаузи и обществената поръчка трябва да се прекрати.
Съдът прекрати производството по делото. Определението може да се обжалва пред петчленен състав на ВАС в 7-дневен срок от съобщението до страните.
При проверка на допустимостта на жалбата, за което съдът следи служебно, тричленният състав на ВАС констатира, че тя е подадена от министъра на правосъдието срещу акт, издаден от министъра на правосъдието. Това е жалба от административен орган срещу административен акт с издател същия орган. В глава десета, раздел І от Административнопроцесуалния кодекс (АПК) се предвижда оспорване по съдебен ред на административните актове по отношение на тяхната законосъобразност, като правото на оспорване е признато на гражданите и организациите, чиито права, свободи или законни интереси са нарушени или застрашени от него или за които той поражда задължения. В случаите по чл. 16 от АПК, и прокурорът може да подаде протест срещу акта: "прокурорът следи за спазване на законността в административния процес, като: 1. предприема действия за отмяна на незаконосъобразни административни и съдебни актове; 2. в предвидените в този кодекс или в друг закон случаи участва в административни дела; 3. започва или встъпва във вече образувани по този кодекс производства и когато прецени, че това се налага от важен държавен или обществен интерес".
В мотивите на определението на ВАС е записано, че административният орган, когато не цели правните последици с издадения акт, той не го издава, поради което е и безпредметно да му се признае право на оспорване. От друга страна, страни в съдебното производство, когато се оспори административен акт, са оспорващият, органът, издал административния акт, както и всички заинтересовани лица, поради което, ако се приеме, че органът може да оспори свой акт, то той ще съвместява качеството на жалбоподател и ответник, което е недопустимо, тъй като няма да е спорно производство, а пред съда се разрешават правни спорове.
Според съда, процедурата, уредена в АПК за оспорване на административни актове по съдебен ред, не предвижда право за органа, издал акта, да го оспори пред съда. Възможност за административния орган да отмени свой акт е предвидена единствено по реда на глава седма от АПК - "Възобновяване на производства по издаване на административни актове". Издаденият при възобновяването нов административен акт, съответно отказът да бъде издаден актът, може да се оспори пред съда. Условията, основанията, инициативата и сроковете за възобновяване са уредени в чл. 99, чл. 100 и чл. 102 от АПК.
Моля, подкрепете ни.
Реклама / Ads
КОМЕНТАРИ
Реклама / Ads