Васил Терзиев: Субсидията за градския транспорт на София е изчезнала в Бюджет 2026
Той пита колко средства ще отдели държавата за градския транспорт на столицата, за да се гарантира стабилността на една от най-големите транспортни системи в България.
По думите му метрополитенът, който е стратегически обект от национално значение, също е "на тъмно".
"Колко средства са предвидени за разширение на метрото през 2026 г.? Предишните години имаше по 40 милиона. За тази има ли? И колко за неговата охрана? Всяка година охраната става по-скъпа и ние се молим цяла година за тези средства", пита още Терзиев.
По думите му, макар да има известни положителни новини за столицата, редица важни финансови параметри остават неясни.
Като например новата схема за финансиране на общински проекти чрез Българската банка за развитие:
"Защо средствата ще минават през ББР? Ще се изисква ли общините да връщат средства или да плащат лихви? Ако държавата така или иначе ще плаща лихви на банката, защо не предостави парите директно на общините?"
По данни на кмета към момента София е получила едва 237 хил. лв. за 2025 г. при одобрени 156 проекта и 10 подписани споразумения, а подадените искания за плащане са за близо 35 млн. лева.
Терзиев обръща внимание и на неяснотата около таксата "битови отпадъци". Макар че законопроектът позволява тя да остане непроменена през 2026 г., не е уточнена базата за изчисление.
"Министерството на финансите дължи отговор, защото това е една от най-чувствителните местни такси, която засяга всяко домакинство. Може и да има достатъчно пари за София, но засега те са скрити зад завесата" заявява Терзиев.
Моля, подкрепете ни.