ВКС: Този ВСС е изчерпал възможностите си и не се ползва с доверието ни
Тази оценка на върховните съдии е записана в коментара им на предложението мандатът на ВСС да бъде намален от 5 на 4 години. Според ВКС дали това да стане, трябва да реши законодателят по целесъобразност. След това обаче веднага дават мнението си за действащия ВСС, от което става ясно, че ВКС препоръчва разпускането му.
Върховните съдии критикуват авторите на проекта, че не предлагат съкращаване и на мандатите на тримата големи в съдебната власт. Ето как е казано това в становището: "Във връзка с промяната в продължителността на мандата на ВСС, логично следва въпросът за неоправданата продължителност на мандатите на председателя на ВКС, председателя на ВАС и главния прокурор. Тяхното редуциране обаче е останало извън вниманието на вносителите на проекта, което смятаме за неприемливо".
Пленумът на ВКС е подкрепил проекта за промени в Конституцията. А оценката за ефективността му е следната: "С приемането на предложените конституционни промени няма да бъде решен автоматично и в цялост сложният проблем с реформирането на съдебната власт, със създаването на предпоставки за справедливо и ефективно правораздаване. Те обаче са необходима част от цялостната система от нормативни и организационни мерки, които трябва да доведат до качествено подобряване на дейността на съдебната власт. Затова заслужават подкрепа, при акцент върху необходимостта от по-радикални мерки за цялостното й реформиране". Върховните съдии подкрепят разделянето на ВСС на две камари обаче напомнят, че така както е уреден съставът на съдийската, отново не е изпълнено изискването за мнозинство на съдиите избрани от съдии.
"Предвидената конституционна реформа би могла да е значително по-радикална и полезна за правосъдието и обществото, ако не е обвързана с действащия сега регламент на ВСС и не се извършва в неговите рамки. И това е така не само защото предложеното решение отново не изпълнява в пълнота отправените към страната препоръки и не покрива изцяло европейските и международни стандарти, но и защото позволява да продължи възможно най-консервативното и политизирано тълкуване от страна на законодателната власт на разпоредбата на чл. 130, ал. 3 от КРБ, както и съществуващата практика, парламентарната квота на ВСС не само да се избира, но и да се номинира от Народното събрание. Тази парламентарна практика е в основата на зависимостите и на липсата на прозрачност и стабилност в управлението на съдебната власт", заявява Пленумът на ВКС.
В становището се дава категорична подкрепа за отпадането на тайното гласуване във ВСС. "В модерните демокрации онези, които разполагат с властта, застават пред управляваните със своите имена. Досега тайното гласуване не е било в полза на свободното вземане на правилни и законосъобразни решения от ВСС, а е обслужвало безотговорността и безотчетността на неговите членове пред обществото. Практикуването му обуславя редица житейски и правни абсурди", заявяват върховните съдии.
Двете теми, по които са най-критични в становището си, са новите възможности за сезиране на Конституционния съд и промените в правомощията на Инспектората на ВСС. "Идеята да бъде сезиран КС от всички съдилища и от Висшия адвокатския съвет не е достатъчно обоснована с оглед ролята на КС към настоящия момент", твърди Пленумът на ВКС. Тезата му е, че "само ако се предвидят и се очертаят границите на индивидуална конституционна жалба, тоест да се позволи на гражданите да предизвикат абстрактен контрол или конкретен контрол за конституционосъобразност и това бъде регламентирано в законодателството или в Конституцията, ще може да се разширят възможностите на КС".
Основното опасение на ВКС е, че с разширяване на възможностите за сезирането на КС по конкретни дела, той ще се намеси във функционирането на съда. "Субектите, изброени в чл. 150 от КРБ, са достатъчна гаранция, че КС ще бъде сезиран при констатирана противоконституционност на законова разпоредба и без да се дава такова правомощие на районните, окръжни, апелативни съдилища и Висшия адвокатски съвет (ВАдвС). Сезирането на КС трябва да бъде свързано единствено със защита на конституционно признати права, а не да превърне КС в четвърта инстанция", твърдят те. Резервите им са още, че сезирането на КС ще се използва за забавяне на делата.
В коментара на върховните съдии за промените в Конституцията, свързани с ИВСС, прозира оценката им за досегашната дейност на инспектората. Ето как започва той: "Поначало, съдийската общност винаги е намирала за неприемливо решаването на въпросите относно ИВСС да се извършва на конституционно ниво. Той не е държавен орган, а спомагателен орган към ВСС и регулацията на дейността му на законово равнище представлява много по-гъвкав механизъм за реакция на обществените и тези на системата потребности". И продължава така: "Изборът на Главен инспектор и на инспекторите от Народното събрание, дори без възможност за номиниране на кандидати от страна на съдебната власт, превръща Инспектората по-скоро в орган на законодателната власт за контрол над съдебната. Така регламентиран, този орган не гарантира независимостта на съда и противоречи на принципа за разделение на властите".
Моля, подкрепете ни.