Връщат италианския боклук. Ако БГ фирмите са виновни, третирането - за тяхна сметка
Нерегламентираните италиански отпадъци, внесени в Батак и Варна, ще бъдат върнати обратно на Ботуша. По същия начин ще се процедира и с останалия боклук, за който се установят нарушения. Ако виновни са българските фирми, третирането на отпадъците у нас ще са за тяхна сметка. Всички площадки за съхранение на отпадъци, където се открият нарушения, ще бъдат закрити, обявиха от МОСВ.
За откритите неправилно съхранявани на площадка в Плевен отпадъци на дружеството "Феникс" още се води разследване, съобщи министърът на околната среда и водите Емил Димитров - Ревизоро.
Министърът каза, че е установено, че същата фирма, чиито действия по изхвърляне на отпадъци под мост на автомагистрала "Струма", предизвикаха пожар, продължава да трупа отпадъци в близост до моста. В случая ще бъде издадено предписание, по всяка вероятност на дружеството ще бъде забранено да извършва дейност, докато не отстрани всички неизправности, заяви Димитров.
От думите му стана ясно, че след засиления контрол върху дейностите с отпадъци има тенденция навсякъде в страната, където хората знаят, че няма как да реализират вече внесени отпадъци, да се опитват да ги изчистят и ги изхвърлят по деретата. Ревизоро припомни, че преди ден наредил на областните управители и кметовете да следят за незаконно изхвърляне и съхранение на отпадъци на териториите на техните общини.
Според изнесените от екоминистъра пред депутатите данни, през миналата година при извършените близо 9 хиляди проверки от екоинспекциите в областта отпадъци са издадени наказателни постановления за над 800 хил. лв.
Това не считаме, че е достатъчно и през тази година контролът трябва да продължи с още по-голяма сила и с повече санкции, защото обществената нетърпимост е изключително висока, заяви Димитров.
Той каза още, че се подготвят законодателни промени за въвеждане на банкови гаранции за всички площадки, на които се извършват дейности с отпадъци, както и за брокерите и търговците на отпадъци. Това бе поискано от рециклиращата индустрия миналата седмица, заедно с отделни гранични пунктове за вноса на най-рисковите отпадъци, проследяването на транспортирането им с GPS и видеонаблюдение за площадките за съхранение на боклуци.
Димитров обясни, че се предвижда 100 процента физически контрол при превози на отпадъци от пластмаса и каучук; RDF гориво и смесени отпадъци, при които се случват най-големите злоупотреби.
Ако установим, че се играе с кодовете на внасяните отпадъци, може да се разшири обхватът на проверките и да се въведат допълнителни ограничения, поясни Димитров.
Контролно пропускателните пунктове, през които ще се насочва вносът на отпадъци от тези три вида в страната са "Калотина" със Сърбия, "Гюешево" със Северна Македония, "Кулата" и "Капитан Петко войвода" с Гърция, пристанищата на Варна и Бургас, а по северната граница КПП-та в Русе и Видин, жп линията на Кардам и две фериботни връзки, каза още министърът.
При превоза на отпадъци от така наречения "зелен списък" ще трябва да се подават уведомления до екоинспекциите по местоназначение най-късно три дни преди самия превоз.
Предстои приемането на инструкции до митничарите, граничните и пътните полицаи за повишаване ефективността на контрола при трансграничния превоз на отпадъци.
Оперативен център се предвижда да получава вече информация в реално време за всеки отделен превоз, преминаващ през границата на страната, и тя да се насочва съм съответната екоинспекция.
Всички тези идеи ще бъдат оформени от екоминистерството в законови текстове и ще се внесат в парламента за одобрение.
На този етап остават четири завода, които ще могат да горят отпадъци - трите циментови фабрики и ТЕЦ "Сливен".
Моля, подкрепете ни.