Реклама / Ads
2| 2323 |10.02.2025 НОВИНИ

Забраняват отоплението на твърдо гориво в София от 2029 г.

.
Източник: БГНЕС
Върховният административен съд окончателно отхвърли жалбите срещу въвеждането на забрана за използване на твърди горива за битово отопление в София от 2029 г. Това означава, че мярката влиза в сила след четири години.
 

Отоплението на твърдо гориво е един от най-разпространените варианти в България за местно и локално отопление. Твърдите горива са дърва, въглища, брикети и биомаса (пелети, дървесен чипс, екобрикети и др.).

 

Цялото решение на ВАС можете да видите в следващите редове:

 

Върховен административен съд остави в сила Решение на Административен съд София - град, постановено по адм. дело №472/2023 г., с което е отхвърлено оспорването на чл. 3, Глава втора, Глава четвърта и чл. 22 от Наредба за създаване на зони с ниски емисии на вредни вещества в атмосферния въздух на територията на Столична община. Тя еприета с Решение №931/15.12.2022 г. по протокол №67/15.12.2022 г. на Столичен общински съвет.

 

Със Закона за чистотата на атмосферния въздух /ЗЧАВ/ е предвидено правото на общинските съвети да приемат мерки, когато видът и степента на замърсяване на въздуха увеличават значително риска за човешкото здраве и/или за околната среда. Според нормата на чл. 28а, ал. 1 от ЗЧАВ тези мерки са три вида: създаване и въвеждане на зони с ниски емисии на вредни вещества на територията на цялата община или на част от нея; ограничаване употребата на определени видове горива или на уреди за отопление; ограничаване движението на моторни превозни средства на територията на съответната община и/или създаване и въвеждане на зони с ниски емисии на вредни вещества.







Именно с тази цел е издадена оспорената Наредба. Тя е и в изпълнение на “Комплексна програма за подобряване качеството на атмосферния въздух на територията на Столична община за периода 2021- 2026“ (ПКАВ 2021-2026 г.), приетата с Решение № 204/22.04.2021 г. на Столичния общински съвет. От обхвата на оспорената Наредба са изключени моторни превозни средства със специален режим на движение и моторни превозни средства, предназначени за извършване на обществен превоз на пътници.

Настоящата наредба, приета на основание чл. 28а, ал.З ЗЧАВ е съобразена с целта на законодателството на ЕС за опазване на човешкото здраве и околната среда.

 

Приетата Директива 2008/50/ЕО на Европейския парламент и на Съвета от 21 май 2008 г. относно качеството на атмосферния въздух и за по-чист въздух за Европа, в сила от 11.06.2008 г. е транспонирана от България посредством Закона за чистотата на атмосферния въздух (ЗЧАВ).







Наредбата отразява Директивата в нейната цялост. Съгласно чл. 23 пар. 1 от Директивата, държавите членки гарантират създаването на планове за качество на въздуха за тези зони и агломерации, в които се превишават пределно допустимите стойности или целеви стойност.

 

Мерките, които са предвидени в оспорваната Наредба, са описани и в Националната програма за контрол на замърсяването на въздуха, България 2020-2030 г. Програмата включва изисквания за качеството на горивата или техните алтернативи, предимно за съдържанието на влага в дървата за огрев в общините, както и задължителното постепенно премахване на традиционните печки на твърдо гориво за период от пет години до 2024 г. и възприемане на алтернативни методи за отопление.

 

Другата мярка, която касае създаването на Зони с ниски емисии от транспорт съответства на вече приетия План за действие за „Зелен град“ на Столична община и в частност на дългосрочната визия за премахването на замърсяващите автомобили от пътната мрежа. Целта е намаляване на замърсяването на въздуха и свързаните с човешкото здраве въздействия и рискове. Според този план се предвижда ограничаване на дизеловите автомобили в централната градска част на гр. София с по-малко от 20% от общия автомобилен парк до 2026 г.







Въвеждането на зони с ниски емисии от транспорт е мярка предвидена и в Националната програма за подобряване качеството на атмосферния въздух 2018-2024 г. Отчитането на ревизираните прогнози за емисиите е предвидено да се извършва пред ЕК.

 

По отношение броя на зоните или броя на измервателните станции в дадена зона, за които са регистрирани превишавания на стойностите, европейското законодателство не предвижда минимален праг.

 

Единствено Съдът на ЕС може по изключение и поради съображения за правна сигурност временно да отложи последиците при неприлагане на националното право, противоречащо на норма на правото на Съюза.

 

Следователно посочените мерки в обжалваните текстове от Наредбата са законосъобразни и съответстват на строгите изисквания на правото на ЕС.

 

Решението по администартивно дело № 2591/2024 г. е окончателно.

 

 

 

 

 

 

Реклама / Ads
Уважаеми читатели, разчитаме на Вашата подкрепа и съпричастност да продължим да правим журналистически разследвания.

Моля, подкрепете ни.
Donate now Visa Mastercard Visa-electron Maestro PayPal Epay
Реклама / Ads
ОЩЕ ПО ТЕМАТА
. 0| 2314 |10.02.2025 Ужасяващо убийство в Анкара: Майка преряза с нож китките на трите си деца . 1| 2408 |10.02.2025 "Спартан" транспортира болно дете от Сърбия до България . 4| 2320 |10.02.2025 Асансьор уби техник при ремонт в хотел в Банско . 3| 2384 |10.02.2025 Д-р Сотиров: ГЕРБ излъгаха лекарите и лечебните заведения. Грижата за психично болните е като отпреди 80 години

КОМЕНТАРИ

Реклама / Ads