Златото отново в центъра! Българи купуват масово кюлчета и монети

Според данните от проучването:
Делът на златото и благородните метали в инвестиционните портфейли се е увеличил със 120% спрямо 2024 г., достигайки 11% от средния портфейл (в сравнение с 5% през миналата година).
5 от 10 от заможните инвеститори по света планират да включат злато в портфейлите си през следващите 12 месеца.
28% от тях възнамеряват да закупят дигитално злато.
41% – физическо злато под формата на кюлчета и монети.
Златото е най-предпочитаният нов инвестиционен актив сред всички изследвани групи, изпреварвайки дори мултифондове и други популярни портфолио стратегии.
В Азия се наблюдават най-силни ръстове:
Индонезия: златото достига 25% дял в портфейла на инвеститорите (увеличение с 12 процентни пункта).
Индия и Хонконг: ръст с 7 процентни пункта.
Малайзия и континентален Китай: ръст с 8 процентни пункта.
Според анализ на Tavex, макар България да не е включена в проучването на HSBC, тенденцията към засилен интерес към злато вече се наблюдава и на местно ниво.
„През първата половина на 2025 г. отчетохме над 93% ръст в търсенето на инвестиционно злато в сравнение със същия период на миналата година. Все повече българи купуват златни кюлчета и монети не само като застраховка срещу инфлацията, но и като част от дългосрочна стратегия за опазване на стойността на спестяванията им,“ коментира Макс Баклаян от Tavex.
Защо златото?
Златото не носи кредитен риск и не зависи от финансови посредници.
То исторически запазва покупателната си способност при инфлация, рецесии или геополитически сътресения.
За разлика от финансовите активи, златото е напълно ликвидно по всяко време и във всяка част на света.
Прогноза на Тавекс: "Очакваме интересът към физическото инвестиционно злато в България да се задържи висок през втората половина на 2025 г., особено ако основните лихвени проценти в еврозоната продължат да намаляват. Това ще засили търсенето на "твърди активи" с дългосрочна стойност – златото е водещо сред тях.", споделя Макс Баклаян.
Моля, подкрепете ни.





