Вторник, 11 Декември 2018, 08:03
Frognews
7| 3895 |23.11.2018

БСП сезира ЕК и ОЛАФ за пътищата в България, събира подписи за проверката

.
Елена Йончева
„В българското общество съществува и убеждението, че изграждането на големи инфраструктурни проекти - строителството на пътища, е основен инструмент, който генерира корупция”, мотивира подписката на БСП депутатът Елена Йончева.

„Ако не искат да чуят нашия глас, надяваме се гласът на суверена, гласът на българския народ, да бъде чут. Всеки български гражданин, който иска независима експертиза на пътищата ни, да подпише петицията“, призовава депутатът от БСП Елена Йончева.

 

Парламентарната група на “БСП за България” внесоха в Агенцията “Пътна Инфраструктура” искане за независима експертиза на пътната настилка на българските магистрали в лицензирана европейска лаборатория. Отговор все още нямат. Затова те организираме Петиция до Европейската комисия и ОЛАФ за проверка на качеството на българските магистрали в лицензирана европейска лаборатория.

 

„В българското общество съществува и убеждението, че изграждането на големи инфраструктурни проекти - строителството на пътища, е основен инструмент, който генерира корупция.

 

Съществува съмнението, че значителен процент от стойността на обществените поръчки за изграждането за магистрали и пътищата, вместо за изграждането им, се връща към властта“, коментира още Йончева.

 

В мотивите към подписката на БСП се посочва още, че тя е във връзка с получени сигнали и обществено недоволство от качеството на изпълненото строителство на отделни пътни участъци в страната. Искането е ЕК и ОЛАФ да направят независима експертиза на участъци от автомагистралите „Тракия“, „Хемус“, „Струма“, „Марица“, изградени през последните 5 години, със средства на ЕС.  Целта на експертизата е да установи има ли, в действителност, пропуски в качеството на получения краен продукт (пътя). Изграждането на некачествени пътища представлява опасност за българските граждани.

 

При инцидент на пътя София – Своге, на 25 август 2018 г., автобус излиза от пътното платно и се преобръща. Загиват 20 граждани.

 

Министърът на регионалното развитие и благоустройство съобщи, че в износващия пласт на пътя има недопустимо количество материал. Това е недопустимо по задължителните изисквания на техническата спецификация, на която трябва да отговарят всички вложени материали по одобрената рецептура. Тя очевидно не е спазена.

 

Вложените некачествени материали, които са със значително по-ниска цена от тези, които би трябвало да се вложат, водят до предпоставки за пътни произшествия. В същото време обектът е предаден с Акт Образец 16 и с изрядни документи.

 

Случаят в Своге показва, че при строителството на пътища се влагат материали, които не отговарят на задължителните изисквания. Тъй като подобни отклонения има и в магистралните участъци, настояваме за независима експертиза, която да докаже създава ли се опасност за живота на гражданите от качеството на българските магистрали. Състоянието на българските магистрали е видимо за всеки от нас и без да се прави техническа експертиза. Магистрали, първокласни и второкласни пътища започват да се ремонтират често веднага, след като се изградят.

 

Последният пример е с магистрала „Марица“, официално открита на 29.10.2015 г. През февруари 2016 г. около 200 метров участък от магистралата пропада. Направен е ремонт. През ноември 2018 г. същият участък, между Димитровград и село Оризово, отново е компрометиран.

 

Поискахме съгласието на Агенция "Пътна Инфраструктура", да бъдат извършени полеви изпитвания на пътната настилка, чрез вземане и на дълбочинна ядка.

 

Посочените в искането участъци са изградени през последните пет години, какъвто е и периодът на устойчивост, според европейските изисквания. Това е срок, в който износването на пътното платно е минимално. Настояваме изборът на местата на вземане на проби и провеждане на изпитвания да се направи от независим европейски експерт по качеството на пътища. За да обезпечим реален и безпристрастен резултат, предлагаме експертизата на пътната настилка да се извърши от лицензирана европейска лаборатория, която не е работила в България, за да отпаднат всякакви съмнения за зависимости.

 

Фактът, че има толкова голям отпор за независима проверка, говори за страх от констатиране на нередности. Проверката не уронва престижа на българските строители. Независимата експертиза на качеството на българските магистрали помага на строителите, принудени да работят в обстановка, в която се констатират редица нередности по цялата верига на инвестиционния процес.

 

Призоваваме всеки български гражданин, който настоява за независима експертиза, който счита, че има право да получи отговор - създава ли се опасност за живота им качеството на българските магистрали, да подпише тази петиция, без страх.

 

 

Уважаеми читатели, разчитаме на Вашата подкрепа и съпричастност да продължим да правим журналистически разследвания. Моля, подкрепете ни.

ОЩЕ ПО ТЕМАТА

. Илиан Тодоров от „Атака” сезира ГДБОП за публикуван във Фрог документ 15| 9423 |28.06.2018 . Шефът на МВР се задейства след сигнал на Фрог, че министри нарушават закона за движение по пътищата 2| 12810 |04.04.2018 . Проф. Пламен Киров: БСП има и друг ход за Истанбулската конвенция - да сезира Конституционния съд 2| 5077 |25.01.2018 . Само във Фрог: Свидетели по знакови дела сезират ЕК, животът им виси на косъм, МВР бездейства 8| 5497 |18.12.2017

КОМЕНТАРИ

Реклама
Реклама
Реклама

БЛОГОВЕ

Ние използваме "бисквитки", за да улесним Вашето сърфиране и да Ви покажем съдържание, което може да Ви заинтересува. Използвайки този сайт, Вие се съгласявате с нашите условия

Разбрах