Реклама / Ads
0| 5148 |25.10.2018 АКТУАЛНО

Д-р Димитър Петров: Прелицензирането на болници ще се прави с цел изнудване

.
Д-р Димитър Петров
В момента обсъждаме здравноосигурителни модели, правим кръгли маси, а в същото време през задната врата се правят промени в здравното законодателството, които противоречат на предлаганите здравноосигурителни модели. Това заяви в интервю за Фрогнюз бившият подуправител на НЗОК д-р Димитър Петров.
 

Д-р Петров, за следващата година се отпускат 490 млн. лв. повече за здраве. Тези пари ще решат ли проблемите в здравеопазването? 

 

НЗОК харчи толкова пари, колкото са събрани от вноски. Понеже се вдига минималният осигурителен доход, средният и максималният, брутният вътрешен продукт и т.н. се очакват повече пари.

Обективно погледнато това, което ще постъпи в Касата, не е това, което се обявява. Коректно е да се сравни колко пари са заложени за изпълнението на тазгодишния бюджет, а ние знаем, че по отношение на международните плащания и лекарствата има преразход, т.е. те са повече отколкото са заложени в бюджета. Част с парите ще се направят плащания, които ще се отложат за следващата година – това са международните плащания, за които са заложени 160 млн., което означава, че 80-90 млн. ще се платят стари задължения, които вече са станали 270-280 млн. Ще се платят между 50 и 100 млн. за лекарствата, които нямат да могат да се платят сега, и ще се отложат.

 

Пакетът на НЗОК за плащане се увеличава, тъй като се прехвърлят двата фонда – за лечение на деца и за възрастни в чужбина, както и някои дейности по незадължителните ваксини.

 

С колко на практика ще бъдат увеличени парите за здраве?

 

По първоначални груби сметки практическото увеличение спрямо тази година в първичната помощ при джипитата ще бъде около 25 млн., при специалистите 25-30 млн., при лекарствата около 30-35 млн., при болниците 110-120 млн., при лаборатории 5-10 млн. Това са обаче парите от здравни вноски, а не са нечия чужда заслуга.   

 

Правят се промени на различни закони, отнасящи се до здравеопазването. С какво ще се подобри то?

 

В проектозакона за бюджета на НЗОК има около 45-50 стр. преходни и заключителни разпоредби, с които се правят промени във всички основни закони, касаещи здравеопазването. Защо обаче с разпоредби се променя законодателството? МЗ, който е автор на тази идея, спазва ли Конституцията, след като иска гражданите и лечебните заведения да я спазват?

 

В Закона за здравното осигуряване е дадено право на Надзорния съвет на Касата да предлага закон за бюджета на НЗОК. Никой обаче не е дал право на Надзорния съвет да предлага промени на други закони, което на практика се случва и което е противоконституционно.

 

Чрез преходни и заключителни разпоредби се променя закона за бюджета на Касата и съответно парламентарната комисия, която трябва да разглежда промените, вече не е здравната, а бюджетната. Освен това с промените в Закона за бюджета на Касата се избягва общественото обсъждане, защото в предложенията за промени на закона има изключително спорни моменти. За това някой може да сезира Конституционния съд, което поставя под риск целия законопроект. Някой е решил, че може да прави, каквото си иска. Той е добре известен в нашите среди.

 

Лекари не одобряват идеята за прелицензирането и пререгистрирането на лечебните заведения. Присъединявате ли се към тях?

 

Джипита, специалисти, лаборатории, зъболекари, които са между 15 и 20 000, ще трябва да се прелицензират. Не знам чисто технически как ще стане това. Болниците също ще трябва да се прелицензират. Това е огромен административен товар, бреме, нерви за всички изпълнители на медицинска помощ. Повечето лечебни заведения за извънболнична помощ се регистрираха в РЗИ по места, сега това ще става в София централно. Това предложение има огромен корупционен потенциал.

 

Прелицензирането на болници не цели ли затварянето на част от тях?  

 

Ако болниците не отговарят на изискванията и в момента има механизми за отнемане на лиценза им. Касата при сключване на договори с лечебните заведения проверява персонала, апаратурата… Именно за това смятам, че повторното лицензиране се прави с цел изнудване.

 

Обединяването на Агенцията за трансплантации и Медицински одит също е нововъведение. Какви ще са ползите от това сливане?

 

Създаването на мегаагенция с обединяването на Агенцията за трансплантации и Медицински одит е безсмислен ход. Агенцията за трансплантации има много специфични функции, част от които са координационни. Не знам новата структура дали ще успее да ги изпълнява, тъй като тя има основно контролна роля.  Медицински одит имаше ясни контролни функции, а сега ще й прехвърлят лицензионните и регистрационните дейности, които се изпълняваха от РЗИ и МЗ. Агенциите ще издават разрешения за дейност и ще лицензират всички лечебни заведения в извънболничната помощ. Това е конфликт на интереси, тъй като  изцяло и хлябът, и ножът са в обединената агенция. МЗ бяга отговорност с прехвърлянето на дейностите по лицензирането. Бягане на отговорност също така са разрешенията за нови болници да се дават от парламента. Народното събрание е законодателен орган и не мога да разбера по каква логика това ще  прави. По същата логика може и други стопански субекти да започнат да занимават парламента със себе си. Тези разрешения се дават на база обективни критерии, на база здравни карти, потребности… На парламента на му е работа да се занимава с такива неща. След като Народното събрание ще решава здравни проблеми, защо още съществува министерството?

 

Оставам с впечатлението, че от Медицински одит медицинският контрол ще отиде в Касата. В текстовете обаче такова нещо няма. Този проект е един миш-маш. Не дава ясна визия за какво и с каква цел се правят промените.

В момента обсъждаме здравноосигурителни модели, правим кръгли маси, а в същото време през задната врата се правят промени в законодателството, които противоречат на предлаганите модели. Ако се демонополизира системата, въпросът с регистрационния режим на болниците ще отпадне, тъй като ще отпадне задължителното сключване на договори с фондовете.

 

Интервю на Даниела Николова

Реклама / Ads
Уважаеми читатели, разчитаме на Вашата подкрепа и съпричастност да продължим да правим журналистически разследвания.

Моля, подкрепете ни.
Donate now Visa Mastercard Visa-electron Maestro PayPal Epay
Реклама / Ads
ОЩЕ ПО ТЕМАТА
. 8| 9374 |09.12.2017 Димитър Делчев: Премиерът да каже кои главни редактори и политици са подслушвани . 4| 11400 |21.07.2017 Димитър Манолов: Зле , работодателите не знаят, че класът ”прослужено време” е отпаднал преди 10 г . 6| 13006 |23.04.2017 Адв. Иван Петров: Срещата между Цацаров и Сашо Дончев е записана . 1| 6249 |24.10.2016 Калпакчиев: Димитър Узунов лъже, обмислям да го съдя

КОМЕНТАРИ

Реклама / Ads