Джипита: Не искаме повече да финансираме здравната каса. Промяна!
Също вече пети ден по повод на лекарския протест в публичното пространство се леят коментари, обяснения, искания, изричани от здравния министър, заместниците му, представители на БЛС, обикновени доктори. Водопадите от думи обаче, вместо да изяснят нещата, сякаш ги размътват още повече и неизкушеният слушател все по-трудно разбира кой е крив, кой прав и кой какви интереси защитава - лични, съсловни, корпоративни или на пациентите.
Проверка на Frognews.bg през седмицата установи, че в повечето Диагностично-консултативни центрове работният процес протича нормално и джипитата не спират работа - някъде поради липса на елементарна организация, другаде пък просто не бяха разбрали за инициативата, поне през първия ден. Все пак и в тези поликлиники се намериха лекари, които по своеобразен начин и на своя отговорност демонстрират несъгласието си с водената от МЗ здравна политика. В столичния 22-ри ДКЦ попадаме на напориста докторка, която временно е спряла приема на пациенти и си чати на служебния компютър в познат американец - така тя демонстрира отказа си да работи за 72 стотинки, получавани за всеки прегледан човек. „Крайно време е някой да обясни на пациентите, че не взимаме по 1500 - 2000 лева заплата. Важно е да се знае за един човек колко пари получаваме. Защото като ми дадат тази сума анблок, аз тръгвам да плащам данъци, такси и т.н на 20 места", обяснява още тя. За около1000 пациента един семеен лекар взима между 800 - 1000 лева. С получените пари всеки месец той се разплаща за: наем на кабинета, консумативи към ДКЦ-то, закупуване на хартия за рецепти и принтер, счетоводител, компютър, социални осигуровки, застраховки, като чисто му остават около 300 лева.
Джипита се оплакаха, че са най-ощетени от глобите, които им се налагат - тази година за разлика от миналата чиновниците били предвидили да съберат почти двойно повече пари по този начин - 15 милиона лева. От здравната каса се правят масови проверки и семейните лекари биват глобявани дори и за най-малките грешки по амбулаторните листове и досиета. В най-добрия случай на едно джи пи може да бъде одрусано 1000 лева на година, но някои го отнасят с по 5000-6000 лева.
Общопрактикуващите медици се оплакват също, че за домашните посещения, които са длъжни да правят, не им се заплаща допълнително. Не им се осигурява и транспорт за тази част от дейността им и за да могат да спазват графиците си те са принудени да ползват личните си автомобили, градския транспорт или да вземат таксита. Освен това и пациентите не си плащат тези прегледи, защото са свикнали, че домашните посещения са безплатни. Семейните лекари обясняват още, че парите, които не се взимат от огромни групи от населението - безработни, социално слаби, инвалиди, военно-инвалиди, военни служители, здравни работници, деца под 18 г., бременни, са за сметка на здравната каса, тъй като тези хора са освободени от потребителски такси. „В болниците те отиват и се лекуват по клинична пътека, а знаете, че стойността й не отговаря на реалната цена на лечението, т.е те заплащат само част от него и престоя си в болницата. Затова лечебните заведения потъват в дългове и ще дойде момент, когато ще започнат да връщат пациенти", разяснява проблема д-р Дончева от 2-ри ДКЦ в София.
Работещите в тази поликлиника споделят също, че не са правени ремонти и обновления на сградата от близо половин век. Кабинетите са занемарени, апаратите стари, използва се техника още от преди 1990 г., постройката не е санирана, хигиенизирана и модерницирана. Липсващото оборудване понякога лекарите набавят със собствени средства.
Ето какво отговориха някои от протестиращите общопрактикуващи лекари на въпросите на Frognews.bg:
- Какво очаквате да постигнете с протеста си?
Д-р Дончева: Наясно сме, че каквито и искания да имаме, никой няма да ни ги осъществи. Знаем, че бюджета за 2008 г. вече е гласуван и е влязъл в сила и че заплатите ни са точно фиксирани. Въпреки това протестираме, защото проблемите в здравеопазването са толкова големи, че всяка година се увеличават все повече и повече. Става въпрос не само за заплати, а за медицинска техника, апаратура. Работим така, както си работим от преди 20, 30, 40 години.
- Ще продължавате ли да протестирате?
Д-р Гергова: Не знам. Имаме чувството, че сме употребени от Лекарския съюз.
- Как ще се постигне реформата в здравеопазването, за която настоявате?
Лекарка, пожелала анонимност: Има министър, който да реши как да направи реформата, аз ако му кажа - ще му изям хляба. Масата глави в Народното събрание да мислят и да направят нещо по въпроса, затова взимат 20 хил. лева на месец и са шефове в бордове.
- Как предлагате да се набавят допълнително парите? Чрез увеличаване на здравните осигуровки, пациентите да доплащат или има някаква друга алтернатива?
Д-р Гергова: Може би трябва да се увеличат здравните осигуровки. Ако трябва и пациента ще доплащат, както е по цял свят. У нас, ние доплащаме и фактически ние финансираме здравеопазването с нашия труд. Трябваше да сложат таван на горния брой пациенти, както е в Европа, а не на долния, както е при нас. Едно джи пи няма право да сключи договор със здравната каса, ако има под 800 пациенти.
Д-р Дончева: В България здравните осигуровки са най-ниските в целия свят, доколкото аз знам или поне в ЕС със сигурност. Има едни огромни социални групи, които ползват здравеопазване, а не плащат за това и за обслужването им. Лекуват се безплатно, а лечението струва пари и то много пари. Нашите искания са съответните министерства да заплащат обслужването на тези групи от населението. Така поне частично ще се намали напрежението, макар че проблемът няма да бъде разрешен. Ще постъпят свежи пари за обслужването им, защото при нас повечето ни пациенти са освободени от потребителски такси. Ако направят това, тогава разликата в стойността на лечението ще намалее и заплатите на лекарите ще се вдигнат.
- Как решавате проблема с домашните посещения?
Д-р Дончева: Здравната каса не ни заплаща за тях. Редно е здравното министерство да превежда суми за домашните посещения, особено на педиатрите, които ходят на 5-6 адреса абсолютно безплатно. Така, както нито един ел.техник или водопроводчик не би отишъл на адрес без да му се плати, така и лекарите би трябвало да не го правят. Но при нас не е така. Ако пък не можем да отидем на адреса, особено в последните 2-3 години, заради тези задръствания, се оказва така, че не успяваме да покрием всичките посещения, записани за деня. Аз например се принудих да сключа един договор с частен медицински център, който поема част от дежурства ми. Така излиза, че фактически аз финансирам неотложната помощ от собствения си джоб.
- Въпреки проблема не трябва ли да преглеждате пациентите си на място, а не да им давате съвети по телефона, както често се случва?
Д-р Гергова: Обвиняват ни, че даваме консултация на слушалката. Но примерно, ако пациентът ми каже, че има зачервено гърлото и го боли глава, аз знам какво ще видя, ако отида на място. Затова дали ще му предпиша рецепта по телефона или на място е едно и също.
- Не е ли непосилно за вас да лекувате всевъзможни болести, не трябва ли по-скоро да насочвате пациентите си към съответния специалист?
Д-р Дончева: Ние сме доказали вече явно, че сме много способни и като лекари, и като мениджъри, и като специалисти, но с цената на много нерви и разправии, скандали от страна на пациентите.
- Как преценявате на кои хора да дадете направление и на кои не?
Д-р Дончева: Да, факт е, че в идеята за общопрактикуващ лекар е заложено да си специалист по всичко. Тук обаче трябва и да си малко артист, за да умееш да убедиш пациента, че точно в този момент нямаш направление и че може да пробва лечение, което ние сме в състояние да му осигурим.
снимки Вяра Йовева
Йочка Димитрова
Моля, подкрепете ни.