0|
7273
|10.03.2010
АКТУАЛНО
Лош сезон в Гърция, шанс за българския морски туризъм

Мрачни са перспективите за гръцкия туризъм за сезон лято 2010, като се очаква поне 10% намаление на туристите от Германия и 7% от Великобритания.
Данните са на Института за туристически изследвания и прогнози, който оценява, че икономическата криза и лошия имидж на страната в последната година остават Гърция на заден план в предпочитанията на туристите от западна Европа тази година. Резервациите от тези страни са изключително наваляли в сравнение с техния брой миналата година, която също не беше цветуща за гръцкия туризъм.
Институтът отчита, че през 2009 година са пристигнали в Гърция 12,2% по-малко чуждестранни туристи в сравнение с предишния сезон. В абсолютни стойности това означава над 1,72 милиона туристи по-малко, а страната е загубила около 1,61 милиарда евро от спада на туристическия поток. Домино ефектът продължава със загубата от около 47 хиляди сезонни работни места, което е с около 10% от общия брой сезонната заетост в страната. проучването показва, че и вътрешният туризъм значително намалява в сравнение с предишни години. Гърците вече не пътуват както преди, а при планиране на годишните отпуски все по-често се търсят оферти на промоция или се правят резервации в последния момент. При полетите все по-предпочитани са ниско-тарифните авиокомпании с по-достъпни цени за обикновените граждани.
Новата икономическа реалност неизменно промени лицето на туризма както в световен, така и в национален план. Ниските темпове на икономически растеж, както и общия спад в продажбите и резервациите създаде през последните години проблем с ликвидността в туристическия сектор. Според хотелиерите се е ограничил достъпа на много предприятия до банкови заеми, а резервациите по интернет са дали възможност за допълнително подбиване на цените и намаляване на качеството на предлаганите услуги. Гръцкият туризъм има свои характерни черти, които действат демотивиращо в процеса на подобряване на туристическия климат в страната: каботажът (който все още не е премахнат), високите пристанищни такси, бюрокрацията и визовия режим.
За сезон 2010 Института за туристически изследвания и прогнози предвижда, че ще има леко засилване на туристическия поток от Франция и Италия, но най-вече от Източна Европа. 20% повече туристи от Русия се очакват това лято, които за съжаление няма да могат да компенсират намалението от традиционните пазари като Германия и Обединените кралства.
Изнесените данни показват, че пред българския туризъм се появява шанс, който трябва да се използва рационално. Това важи най-вече за морските ни курорти и особено за Слънчев бряг, който е най-голям и атрактивен. Преди всичко е нужно да се направи задълбочен анализ на ситуацията. Да се назоват слабостите от предишни години и на конкурентите в Гърция, за да могат да бъдат избегнати. Става въпрос преди всичко за проблема с кадрите и обслужването. Това е ахилесовата ни пета от години, но ако се прояви воля от хотелиерите и ресторантьорите, може да се привлече туристически поток, който друг път би предпочел Гърция. Така че кризата има и положителни страни.
Нужно е да се потърси и подкрепа от медиите. Да не се чака последния момент, а още сега да се заговори за проблемите и тяхното решаване. Противоречията между собственици в Слънчев бряг, а и в другите курорти на юг трябва да отстъпят пред общата цел – добър сезон и добри приходи.
В това отношение решаваща е и ролята на Министерството на икономиката, енергетиката и туризма. Удачно би било да се обсъди обща стратегия с ресорния заместник министър Иво Маринов, за да посрещне банша сезона подготвен, с ясни цели и идеи за реализирането им.
Институтът отчита, че през 2009 година са пристигнали в Гърция 12,2% по-малко чуждестранни туристи в сравнение с предишния сезон. В абсолютни стойности това означава над 1,72 милиона туристи по-малко, а страната е загубила около 1,61 милиарда евро от спада на туристическия поток. Домино ефектът продължава със загубата от около 47 хиляди сезонни работни места, което е с около 10% от общия брой сезонната заетост в страната. проучването показва, че и вътрешният туризъм значително намалява в сравнение с предишни години. Гърците вече не пътуват както преди, а при планиране на годишните отпуски все по-често се търсят оферти на промоция или се правят резервации в последния момент. При полетите все по-предпочитани са ниско-тарифните авиокомпании с по-достъпни цени за обикновените граждани.
Новата икономическа реалност неизменно промени лицето на туризма както в световен, така и в национален план. Ниските темпове на икономически растеж, както и общия спад в продажбите и резервациите създаде през последните години проблем с ликвидността в туристическия сектор. Според хотелиерите се е ограничил достъпа на много предприятия до банкови заеми, а резервациите по интернет са дали възможност за допълнително подбиване на цените и намаляване на качеството на предлаганите услуги. Гръцкият туризъм има свои характерни черти, които действат демотивиращо в процеса на подобряване на туристическия климат в страната: каботажът (който все още не е премахнат), високите пристанищни такси, бюрокрацията и визовия режим.
За сезон 2010 Института за туристически изследвания и прогнози предвижда, че ще има леко засилване на туристическия поток от Франция и Италия, но най-вече от Източна Европа. 20% повече туристи от Русия се очакват това лято, които за съжаление няма да могат да компенсират намалението от традиционните пазари като Германия и Обединените кралства.
Изнесените данни показват, че пред българския туризъм се появява шанс, който трябва да се използва рационално. Това важи най-вече за морските ни курорти и особено за Слънчев бряг, който е най-голям и атрактивен. Преди всичко е нужно да се направи задълбочен анализ на ситуацията. Да се назоват слабостите от предишни години и на конкурентите в Гърция, за да могат да бъдат избегнати. Става въпрос преди всичко за проблема с кадрите и обслужването. Това е ахилесовата ни пета от години, но ако се прояви воля от хотелиерите и ресторантьорите, може да се привлече туристически поток, който друг път би предпочел Гърция. Така че кризата има и положителни страни.
Нужно е да се потърси и подкрепа от медиите. Да не се чака последния момент, а още сега да се заговори за проблемите и тяхното решаване. Противоречията между собственици в Слънчев бряг, а и в другите курорти на юг трябва да отстъпят пред общата цел – добър сезон и добри приходи.
В това отношение решаваща е и ролята на Министерството на икономиката, енергетиката и туризма. Удачно би било да се обсъди обща стратегия с ресорния заместник министър Иво Маринов, за да посрещне банша сезона подготвен, с ясни цели и идеи за реализирането им.
Моля, подкрепете ни.






Реклама / Ads
КОМЕНТАРИ
Реклама / Ads