10|
13377
|14.03.2011
ЪNDERGROUND
Гробищна мафия граби опечалени
Нелегални траурни агенции трупат капитали от раздути цени на погребални услуги
На сватба и на погребение човек не държи изкъсо сметка на парите. Именно от това се възползва гробищната мафия в България, за да трупа пари от трупове. Само в София погребалните агенции са над 220, от които официално оторизирани да извършват подобна дейност са едва 10! Останалите са нелегално изникнали в тази пазарна ниша, но генериращи солидни приходи от услугите си, необезпокоявани от никого. Едва ли повечето хора, удавени в мъката и скръбта си по своите близки, успяват да усетят далавераджийските врътки на подобни агенции, когато потърсят помощта им. Репортерска проверка на „Торнадо” в няколко столични погребални агенции констатира изпитана схема за натрупване на капитали от предлаганите стоки и услуги в тях. Оказва се всъщност, че траурните агенции и бюра у нас са една мафия, която си докарва солидни суми от мъката на българите. Едно от първите неща, което ни направи силно впечатление при извършеното от нас журналистическо разследване, е, че собствениците на проучваните погребални бюра караха Мерцедес S-класа. Няма нужда да гадаем откъде са взели парите, за да си купят тези луксозни возила. От случайно дочут разговор на служители в една от траурните агенции, работейки под прикритие и правейки се на клиенти, екипът ни стана свидетел на репликите: „Три погребения днес като направим и ще ударим джакпота”!
Звучи стряскащо, но е самата истина Собствениците на агенциите поставят доста гъвкави цени и най-вече по преценка на джоба на опечалените. Лошото е, че повечето съвсем бутафорно подхвърлят някакъв ценоразпис на хвърчащ лист, а на повечето изложени в агенцията артикули де факто няма фиксирана цена. Именно оттук идва уловката на тарикатите в погребалните агенции. Ако урната, която сте решили да закупите, струва 60 лева, в някои случаи се пробутва на роднините за 100, а номерът рядко не минава, защото не сте тръгнали на пазар за дрехи, за да обикаляте от агенция на агенция и да сравнявате къде ще излезе най-тънко. Само в столицата има около 15 000 смъртни случаи на година. От тях погребенията са към 10 000, а кремациите – 5000 Тоест, погребалните агенти имат доста сериозна маркет ниша. Бизнесът със смъртта не приключва само с погребението на покойника. От 15 години насам едни от най-големите далавери са свързани с паметните плочи, които се поставят от близките на починалия, както и с помените и панихиди след смъртта. Проверка на наш репортер показа, че масово в агенциите дерат кожи с продажбата на червеното вино, с което се прелива гробът. Бизнесмените с катафалки продават бутилки за 6 лв. с близо 300% надценка. Така виното излиза около 20 лв. Оказва се, че шефовете на траурните бюра сменят етикетите на евтините бутилки със специално изработени стикери „собствено производство”. Така минават с уговорката пред клиента, че това е специално за случая вино, а не просто поредното менте.
Интересен е случаят с надгробните плочи и ковчезите, които предлагат повечето траурни агенции. Най-евтиният надгробен паметник е мраморният а най-скъпият – от гранит (внос от Индия) с цена 1300 – 1500 лева. Разбира се, за всяка издълбана буква или цифра на надгробната плоча се заплаща допълнително. Цената обаче винаги е различна, което навежда на мисълта, че важат правилата на стъкмистиката. Бивши служители на столична агенция споделиха пред „Торнадо”, че цените се определяли на око, според социалния статус на близките на покойника. Цената на ковчезите варира от 40 до 3000 лева. Разбира се, най-евтините трудно могат да се нарекат ковчези. „Няколко сковани дъски са някакво паянтово подобие”, разказа служител от Централните софийски гробища. Случайно срещнати посетители на гробищния парк споделиха за десетките мародерски набези по гробовете. Въпреки осигурената охрана организирани ромски хайки успяват да се промъкнат и да задигнат плочите на по-скъпите гробове, за да се наложи близките на покойника, чийто паметник е откраднат, да платят за изработката на нов. Разбира се, тази порочна практика е продиктувана от собствениците на някои траурни агенции, за да им върви бизнесът. Някои от откраднатите плочи, най-вече тези от гранит, се използвали след преработка дори за нов паметник, който се пласирал на поредните опечалени купувачи. Според разказите на очевидци имало и ковчези „втора употреба”
Свалят човека два метра под земята, вечерта го изравят, почистват и на другия ден отново го предлагат за продан на по-ниска цена. В дънота на тази схема отново са конкретни погребални бюра, които не се свенят да въртят бизнес чрез секънхенд ковчези.
Най-евтиното погребение с днешна дата струва поне хилядарка, в най-добрия случай. Нищо, че в някои погребални агенции се предлагат преференциални цени на стойност 500 лв., но то не включва „скритите екстри”. Уж има официален ценоразпис:
товарене на мъртвец – 5 лева, съхранение в хладилна камера – 10 лв. на ден плюс ДДС но в крайна сметка винаги нещата излизат поне два пъти по-скъпо. Хитро се печелело и от кремацията, твърдят запознати, тъй като мъртъвците престоявали в хладилната клетка минимум 20 дни. В това време за трупа се плаща като за хотел. Немалко са и случаите, при които служители на моргата се оказват собственици на траурни агенции. Вместо да рекламират общинските фирми, които взимат по-малко пари, изпращат близките на покойниците при частните си фирми.
Баровци отиват в рая срещу 30 бона
Тузари масово цакат по 30 000 лв. за погребение на близки и роднини в частния гробищен парк в богаташкия квартал Бояна. Ценоразписът на елитната гробница за период от 198 години е цели две страници, в които са включени какви ли не екстри за покойниците. От октетен хор на опевачки до саркофаг и балсамиране. Само парцелът в най-елитната зона I на парка струва
16 800 лв. Баровците отделно плащат на гробарите 680 лв., за да спуснат тялото на покойника в гробницата. Ако трябва да се чакат роднини от чужбина, които ще се забавят, престоят на трупа в парка е 36 лв. на ден. Сред екстрите има още тоалет и санитарна подготовка – 240 лв., цялостна балсамация, която забавя разлагането на тяло – 960 лв. Ползването на ритуалната зала пък е 80 лв. на час. Брадвата е голяма и при транспортирането на покойника. Ако се намира на по-малко от 100 км извън София, трябва да се изръсите 1,76 лв. на км. В рамките на София пък превозът с луксозната катафалка мерцедес комби е 120 кинта. За организация на погребението, което така или иначе не може да направите сами, трябва да се изръсите 600 лв. Аранжирането на ковчег пък коства 120 лв., а бройката некролог – 3 лв.
Традиционната християнска подавка е преименувана на кетъринг и се плаща по договаряне. Проверка на „Торнадо” показа, че купичка жито струва левче, а бутилка вино за преливане на гроба – 25 лв. От парка са включили и хор от осем души срещу 500 лв. Не на последно място трябва да заделите солидна сума за паметник, който в зависимост от архитектурата може да струва от 4000 лв. до 50 000. Рядко обаче се намирал тузар, който да извади такава сума. В парка голяма част от гробовете са на заможни цигани, които по традиция правят цели гробници. Именно заради златните букви на плочите и скъпоценностите, които са заровени в гробниците, има поставена въоръжена охрана от трима души. В съседните къщи в Бояна дори се шегуват, че живеят до входа на рая. Наблюдателни комшии пенсионери споделиха пред „Торнадо”, че всеки ден в скъпарското гробище се правело поне по едно погребение.
екип в." Торнадо"
Звучи стряскащо, но е самата истина Собствениците на агенциите поставят доста гъвкави цени и най-вече по преценка на джоба на опечалените. Лошото е, че повечето съвсем бутафорно подхвърлят някакъв ценоразпис на хвърчащ лист, а на повечето изложени в агенцията артикули де факто няма фиксирана цена. Именно оттук идва уловката на тарикатите в погребалните агенции. Ако урната, която сте решили да закупите, струва 60 лева, в някои случаи се пробутва на роднините за 100, а номерът рядко не минава, защото не сте тръгнали на пазар за дрехи, за да обикаляте от агенция на агенция и да сравнявате къде ще излезе най-тънко. Само в столицата има около 15 000 смъртни случаи на година. От тях погребенията са към 10 000, а кремациите – 5000 Тоест, погребалните агенти имат доста сериозна маркет ниша. Бизнесът със смъртта не приключва само с погребението на покойника. От 15 години насам едни от най-големите далавери са свързани с паметните плочи, които се поставят от близките на починалия, както и с помените и панихиди след смъртта. Проверка на наш репортер показа, че масово в агенциите дерат кожи с продажбата на червеното вино, с което се прелива гробът. Бизнесмените с катафалки продават бутилки за 6 лв. с близо 300% надценка. Така виното излиза около 20 лв. Оказва се, че шефовете на траурните бюра сменят етикетите на евтините бутилки със специално изработени стикери „собствено производство”. Така минават с уговорката пред клиента, че това е специално за случая вино, а не просто поредното менте.
Интересен е случаят с надгробните плочи и ковчезите, които предлагат повечето траурни агенции. Най-евтиният надгробен паметник е мраморният а най-скъпият – от гранит (внос от Индия) с цена 1300 – 1500 лева. Разбира се, за всяка издълбана буква или цифра на надгробната плоча се заплаща допълнително. Цената обаче винаги е различна, което навежда на мисълта, че важат правилата на стъкмистиката. Бивши служители на столична агенция споделиха пред „Торнадо”, че цените се определяли на око, според социалния статус на близките на покойника. Цената на ковчезите варира от 40 до 3000 лева. Разбира се, най-евтините трудно могат да се нарекат ковчези. „Няколко сковани дъски са някакво паянтово подобие”, разказа служител от Централните софийски гробища. Случайно срещнати посетители на гробищния парк споделиха за десетките мародерски набези по гробовете. Въпреки осигурената охрана организирани ромски хайки успяват да се промъкнат и да задигнат плочите на по-скъпите гробове, за да се наложи близките на покойника, чийто паметник е откраднат, да платят за изработката на нов. Разбира се, тази порочна практика е продиктувана от собствениците на някои траурни агенции, за да им върви бизнесът. Някои от откраднатите плочи, най-вече тези от гранит, се използвали след преработка дори за нов паметник, който се пласирал на поредните опечалени купувачи. Според разказите на очевидци имало и ковчези „втора употреба”
Свалят човека два метра под земята, вечерта го изравят, почистват и на другия ден отново го предлагат за продан на по-ниска цена. В дънота на тази схема отново са конкретни погребални бюра, които не се свенят да въртят бизнес чрез секънхенд ковчези.
Най-евтиното погребение с днешна дата струва поне хилядарка, в най-добрия случай. Нищо, че в някои погребални агенции се предлагат преференциални цени на стойност 500 лв., но то не включва „скритите екстри”. Уж има официален ценоразпис:
товарене на мъртвец – 5 лева, съхранение в хладилна камера – 10 лв. на ден плюс ДДС но в крайна сметка винаги нещата излизат поне два пъти по-скъпо. Хитро се печелело и от кремацията, твърдят запознати, тъй като мъртъвците престоявали в хладилната клетка минимум 20 дни. В това време за трупа се плаща като за хотел. Немалко са и случаите, при които служители на моргата се оказват собственици на траурни агенции. Вместо да рекламират общинските фирми, които взимат по-малко пари, изпращат близките на покойниците при частните си фирми.
Баровци отиват в рая срещу 30 бона
Тузари масово цакат по 30 000 лв. за погребение на близки и роднини в частния гробищен парк в богаташкия квартал Бояна. Ценоразписът на елитната гробница за период от 198 години е цели две страници, в които са включени какви ли не екстри за покойниците. От октетен хор на опевачки до саркофаг и балсамиране. Само парцелът в най-елитната зона I на парка струва
16 800 лв. Баровците отделно плащат на гробарите 680 лв., за да спуснат тялото на покойника в гробницата. Ако трябва да се чакат роднини от чужбина, които ще се забавят, престоят на трупа в парка е 36 лв. на ден. Сред екстрите има още тоалет и санитарна подготовка – 240 лв., цялостна балсамация, която забавя разлагането на тяло – 960 лв. Ползването на ритуалната зала пък е 80 лв. на час. Брадвата е голяма и при транспортирането на покойника. Ако се намира на по-малко от 100 км извън София, трябва да се изръсите 1,76 лв. на км. В рамките на София пък превозът с луксозната катафалка мерцедес комби е 120 кинта. За организация на погребението, което така или иначе не може да направите сами, трябва да се изръсите 600 лв. Аранжирането на ковчег пък коства 120 лв., а бройката некролог – 3 лв.
Традиционната християнска подавка е преименувана на кетъринг и се плаща по договаряне. Проверка на „Торнадо” показа, че купичка жито струва левче, а бутилка вино за преливане на гроба – 25 лв. От парка са включили и хор от осем души срещу 500 лв. Не на последно място трябва да заделите солидна сума за паметник, който в зависимост от архитектурата може да струва от 4000 лв. до 50 000. Рядко обаче се намирал тузар, който да извади такава сума. В парка голяма част от гробовете са на заможни цигани, които по традиция правят цели гробници. Именно заради златните букви на плочите и скъпоценностите, които са заровени в гробниците, има поставена въоръжена охрана от трима души. В съседните къщи в Бояна дори се шегуват, че живеят до входа на рая. Наблюдателни комшии пенсионери споделиха пред „Торнадо”, че всеки ден в скъпарското гробище се правело поне по едно погребение.
екип в." Торнадо"
Моля, подкрепете ни.
Реклама / Ads
КОМЕНТАРИ
Реклама / Ads