51|
21688
|26.07.2012
ЪNDERGROUND
САС: Извадете автосервизите на светло и досие за всяка кола!
Държавата не полага усилия да събере впечатляваща цифра от 886 707 000 лв. Тези пари потъват заради нерегламентираната дейност на нелицензирани автосервизи. Които на всичкото отгоре не дават гаранции за безопасността и живота на пътниците по колите в България.
Шофьор сте и се налага да отидете в автосервиз? Какъв е вашият: голям и лицензиран или в кварталната барака, схлупена между блоковете? А може би в някой съседски гараж? Над 3000 били въпросните работилници само в София. Какви са монтьорите, работещи там? Едва ли сте наясно с тяхната квалификация. Защото много често повечето нямат необходимата техническа подготовка и не спазват правила за безопасност. От миналата година пък вече не се контролира и монтирането на газови уредби. Говори се, че сериозно са зачестили инцидентите с пожари в някои от нелегалните сервизи. Към това се прибавя и фактът, че тези места са и сериозна заплаха за околната среда, те нямат договори за изхвърляне на отпадъчните материали като масла, акумулатори, стари гуми...
Редом с всичко изброено държавата също е ощетена: тя губи стотици милиони левове годишно от нелицензираните сервизи. Над 90% от сервизите работели в т.нар. сива икономика, твърдят запознати. Държавният бюджет е ощетен от невнесени данъци в цял един отрасъл на икономиката, каза за Frognews.bg инж. Емил Германов председател на Сдружение Автосервизите - София САС.
Според изготвен модел за изчисляване на загубите на държавата от нелегалната автосервизна дейност излиза, че 90% от случващото се в сектора е в т.нар. "сива" икономика”. Цифрата е основана на информация и изчисления на Сдружението на автосервизите в София, които взимат предвид какъв е броят на членовете им (лицензирани сервизи), на оторизираните сервизи, на тези, които под една или друга форма присъстват в различни регистри, напр. имат договори за работа с опасни отпадъчни продукти от дейността си (масла, стари гуми, акумулатори, фреон), регистрирани са като търговски обекти и пр. Така САС определя общия брой на местата, предоставящи сервизни и ремонтни услуги в София, на 3500 (включително и легалните автосервизи).
И към това се прибавя липсата на всякакви гаранции, че ремонтираните автомобили във въпросните нелегални автосервизи действително излизат в пълна изправност, т.е. че ремонтът наистина осигурява безопасност за пътуващите. А в крайна сметка въпросът опира до живота на всеки един пътник в колата.
И още малко стряскаща статистика, този път в левове: Ако се приеме, че стойността на ремонтите излиза средно по 100 лв. годишно, загубите на държавата възлизат на 396 738 000 лв. т.е. близо 400 млн. лв. годишно. Според специалисти обаче ремонтите (в които влиза и смяната на масло, филтри поне веднъж годишно, консумативи като накладки, съединители, гуми, свещи и пр., по-сериозни повреди, пътни инциденти за незастрахованите автомобили (каквито са повечето) излизат средно по 330 лв. годишно. Всеизвестен е фактът, че при по-новите автомобили частите и консумативите са по-скъпи, но пък старите се нуждаят от повече ремонти. А в по-голямата си част автомобилният парк у нас е втора ръка. Така че сумата, която понастоящем държавата не полага усилия да събере, възлиза на впечатляваща цифра от 886 707 000 лв.
Моделът включва 100% неплащане на ДДС върху целия ремонт, въпреки че има немалко доставчици, които го начисляват в цената на техния продукт.
Всички тези въпроси будят недоумение и множество въпроси, както и въпиюща нужда от реформи в тази сфера.
От Сдружение на автосервизите в София (САС) ги предлагат поне, докато се приеме специален закон. Сдружението стартира и кампания, за да посочи опасностите от съществуващите практики в този сектор.
Затова сега от САС настояват за:
- въвеждане на регистрация на всички авторемонтни съоръжения като търговски обекти на подходящи места, за да се облекчи работата на данъчните и да се извадят на бял свят по-голямата част от автоуслугите;
- регистър на легалните автосервизи от ИА "Автомобилна администрация", като всеки, който не фигурира в него, да се санкционира;
- въвеждането на задължителни "сервизни картони" за всяка кола, без които да не се преминава технически преглед, за да може самите водачи да следят за качеството на услугите, които получават, както и да имат някакви гаранции за ремонтите.
Не искаме всички малки сервизи да бъдат закрити, а да се съобразяват със същите изисквания като нас, категорични са от САС и предлагат помощта си за включване в междуведомствени работни групи за изготвяне на съответстващо законодателство.
Моля, подкрепете ни.
Реклама / Ads
КОМЕНТАРИ
Реклама / Ads