”Демократична България”: АМ ”Струма” е скоростният път към провала на ГЕРБ
Според становището правителството на ГЕРБ и "Обединени патриоти" се е отказало от европейските средства за строежа на магистрала “Струма” през Кресненския пролом, като е оттеглило формуляра за отпускане на 267 млн. евро от Кохезионния фонд на ЕС. Заради това България е заплашена да върне цялото безвъзмездно финансиране от 1,3 млрд. лв. за построените досега участъци "заради недалновидната политика на управляващите".
От демократичното обединение припомнят, че за участъка през Кресненския пролом има приета оценка на въздействието върху околната среда за дълъг тунел или за пълен обход от изток още през 2008 година, а "12 години по-късно в дефилето нищо не е построено".
Припомня се и че през 2016 г. Агенция "Пътна инфраструктура" промени становището си за тунелите и пълния обход, като реши че е по-добре едното платно с две ленти в посока София да се качи горе в платото на Пирин покрай селата Ощава и Стара Кресна, а другото да остане по сегашния път покрай река Струма в самия пролом.
Дефицитите на тази идея бяха забелязани както от обществеността – местните жители, бизнеса и природозащитниците, така и от самата Европейска комисия.
"Предложението на АПИ за разделяне на платната така и не получи обосновка защо този вариант би бил по-добър от първоначално съгласувания при широк публичен консенсус дълъг тунел или от варианта за пълен източен обход, при който и двете посоки на движение да се качат в източна посока на платовидния терен на Пирин. Това поставя въпроса дали не сме свидетели на поредния натиск за забавяне и осакатяване на магистралата от изпълнители, които нямат капацитет за построяването на дългия тунел или не могат да реализират големите печалби от две платна нова магистрала, за разлика от апетитното едно платно и "изправянето" на завоите в дефилето", твърдят демократите.
Според тях многократно българското общество е било заплашвано от ресорните министри или самия министър-председател, че ако не довършим цялата магистрала “Струма”, ще изгубим европейското финансиране за нея. "От действията на правителството обаче изглежда, че то поставя интересите на строителното лоби над тези на българските граждани. Вместо да изпълни проекта по финансово ефективен, благотворен за региона и щадящ природата начин, България кандидатства за европейско финансиране за по-малко от половината от този нов проект, като в документацията присъстват дори повече мостове и тунели от предварително предвидените", се казва в позицията.
По мнението на "Демократична България" това е поредното безумно решение на АПИ и страната ни е поставена пред опасността да изгуби получените за вече построеното досега средства от 1,3 млрд. лв. от ЕС и да инвестира нови приблизително 1 млрд. лв. само за едно платно, които ще бъдат платени от българските данъкоплатци, а пък последните ще получат полу-магистрала.
"Европейските средства за строителството са гарант за истински контрол и спазване на европейските правила и норми, защото в противен случай ще бъдем свидетели на нарушения като незаконното изгребване на материали от речното легло на река Вит при строителството на магистрала “Хемус”, смятат от обединението.
Десните заявяват, че единственият разумен вариант за довършване на магистрала “Струма” е трафикът да се изнесе изцяло от Кресненския пролом и да се изградят или двете платна в ниската западна част на Пирин, или да се направи дългият тунел, предвиден в решението по ОВОС през 2008 г.
Моля, подкрепете ни.