Реклама / Ads

19| 9221 |10.11.2020

Доклад за България: Непрозрачна система за ипотечни кредити. БНБ няма желание да реши проблема

.
Отново остър доклад за България дойде от Брюксел. Този път обект на критики е системата за ипотечни кредити, като са отправени и сериозни забележки към Българската народна банка - от страна на институцията липсвало желание проблемите да се решат.

"Системата за ипотечни кредити в България се характеризира с правна сложност при договарянето, събирането на дълговете и изчерпването на националните средства за правна защита".

 

Това е заключението на делегация на Европейския парламент, дошла на посещение у нас през месец февруари. Тя бе сформирана след поредица от петиции за неравноправни клаузи в договорите за ипотечни кредити.

 

Констатациите на делегацията обаче не са никак добри. Те се превръщат в поредното черно петно в биографията на страната ни пред Брюксел, след критичния доклад на ЕК за върховенството на закона и проблемите с независимостта на съдебната система у нас. ФрогНюз припомня, че след доклада на комисията в ЕП бе гласувана и резолюция, в която се посочиха същите проблеми.

 

Делегатите определят системата за ипотечни кредити у нас като “сложна и непрозрачна”, а освен това липсват и гаранции за пълната защита на потребителите при събирането на дълговете. Частните банки пък се държали подвеждащо и не информират за потенциалните рискове и дребния шрифт в договорите. Докладът на делегатите посочва още, че липсва контрол и съответен механизъм за санкции за ЧСИ-тата.

 

Сред гражданите липсва елементарно юридическо познание, посочват делегатите, като този проблем се изостря от съществуващата непрозрачна и сложна система.

 

Препоръките са еднозначни: От ЕП препоръчват страната ни да гарантира правна сигурност за банките и инвеститорите и същевременно да защити потребителите. Делегатите призовават още да се предостави на КЗП повече независимост. Подчертава се сегашната зависимост на контролния орган от Министерството на икономиката. Председателят на Комисията за защита на потребителите (който в момента е Димитър Маргаритов, бел.ред.) се назначава след решение на Министерския съвет, както е по закон.

 

Според доклада на делегацията у нас липсва механизъм, който да пречи за въвеждането на неравноправни клаузи в договорите от банките и други финансови услуги. Липсва и механизъм за санкции.

 

"Българската народна банка следва да гарантира, че частните банки имат ясни правила относно кредитите, за да се гарантира, че потребителите са защитени в съответствие със законодателството на ЕС", посочват още в доклада.

 

Целият доклад може да видите тук.

Реклама / Ads
Уважаеми читатели, разчитаме на Вашата подкрепа и съпричастност да продължим да правим журналистически разследвания.

Моля, подкрепете ни.
Visa Mastercard Visa-electron Maestro PayPal Epay Donate now
Реклама / Ads

ОЩЕ ПО ТЕМАТА

. Виктор Станчев, главен оперативен директор и член на УС на ЧЕЗ Разпределение България: Работим интензивно по мрежата в цяла Западна България 0| 4688 |16.10.2020 . ЕК към България: Променете съдебните практики, по които банките съдят длъжници 1| 5363 |29.01.2019 . Валентин Николов за Фрог: Не зная защо докладът за промяна на договора с „Газпром” се бави 10| 5360 |26.09.2018 . Съдът задължи НАП да даде докладите за ДДС на БОЕЦ 10| 10234 |24.07.2018

КОМЕНТАРИ

Реклама / Ads
Реклама / Ads

НАЙ-ЧЕТЕНИ

    Реклама / Ads

    БЛОГОВЕ