Експерти: „Български поток“ или ”Бойкова бара” е „Южен поток“, но с 1 тръба, а не 4
„Затова коментирахме, че този поток е по-добре да се кръсти „Бойкова бара“, вместо „Български поток“. Защото както е тръгнало, може да се свали до 2-3 млрд. куб. м., само че през Русе. Т.е. идеята е свършеното по „Южен поток“ да се интегрира“ с „Борисов поток“ в общ пакет и всичко това, което е похарчено – правомерно или неправомерно да бъде заметено под килима“, каза още Христо Казанджиев от Българския енергиен и минен форум (БЕМФ) пред БНР.
„Когато говорим за бара и я сравняваме с „Южен поток“, тя е бара и във финансово отношение, защото „Южен поток“ трябваше да донесе приходи от $400 млн. от транзит годишно, а сега очакваме 240-280 млн., че дори 200 млн.“, допълни Еленко Божков – бивш член на енергийния регулатор КЕВР.
„Преименуването на проекта „Южен поток“-България на „Български поток“ бе лансирано от БЕМФ с идеята трасето да мине не по това трасе, което сега се лансира – от Провадия към Зайчар, Сърбия, а по южното трасе, съединяващо територии, населени с България – Южна България, Западните покрайнини, Македония, и областта Македония в Гърция, въпреки че там няма афиширано българско мнозинство“, каза Казанджиев.
Според него тази идея изглежда е чута от премиера Бойко Борисов, но смисълът който се влага съвсем различен. „Защото потокът, който той лансира не е „български“, защото отговаря на геополитическите цели на Сърбия и Русия, но не и на България“.
„Много хора забравиха, че Трансбанкалският газопровод бе за доставки на природен газ за Гърция, Турция, Македония и Сърбия. Южният транзитен пръстен на българската система бе изграден за Сърбия с капацитет 1,5 млрд. куб. м, който така или иначе не се реализира, защото Сърбия отказа такъв газопровод. Според мен причина за отказът е, че такава инфраструктура създава много силна връзка с българското население в Западните покрайнини, или Източна Сърбия, давайки им възможност за прогрес, развитие и икономически напредък“, посочи Казанджиев.
Еленко Божков, посочи от своя страна, че идеята за използване на инфраструктурата в Южна България бе лансирана още през 2015 г. от експерт на „Булгартрансгаз“ – Димитър Щерев.
Според Божков изборът на трасе през Провадия вероятно цели икономически изгоди, но Казанджиев смята, че това е така, защото то вече е разработено, техническият проект е готов, има хидравлични разчети, закупена е земя.
В момента се афишира бюджет от 2,8 млрд. лв. без ДДС за „Български поток“, който, както и да го гледаш, излиза златен за България, каза Казанджиев.
„Даже трябва да се чака най-малко 15 години, за да се изплати“ посочи Божков.
Според експертите не е ясно как се изчисляват ползите за България, след като в момента нямаме данни какви ще бъдат транзитните такси.
Тепърва ще се продава капацитет и тогава ще се види какви ще са реалните такси. Повтаря се сценарият с „Южен поток“-България. Това е несериозен и хазартен подход от управляващите, посочи Казанджиев.
Моля, подкрепете ни.