7|
8645
|21.08.2009
БИЗНЕС & ТУРИЗЪМ
Железниците рекетират ГЕРБ за милиони
Аферата с доставка на 30 рециклирани вагона за 16 млн.евро е само брънка в порочната схема на БДЖ за източване на пари от приходите на превозвача. Служители в жезелниците знаят добре, че почвата за днешното и предишното ограбване е старатаелно подготвяна в продължение на години.
Сигналите, подадени от тях до разследващите органи и парламента, категорично говорят за безобразен грабеж, който със сигурност е бръкнал в джоба на всеки обикновен пътник.
Ето как изглежда картинката според Мариян Калестров, бивш главен конструктор в БДЖ, сезирал транстротната комисия към НС за аферите в родния превозвач.
Ограбването на БДЖ чрез внос и рециклиране на вагони води началото си от 1995 г., по времето на кабинета "Виденов". Тогава превозвачът притежаваше добре оборудваният "Вагонен завод - Дряново" за производство на нови пътнически вагони. От него излизаха вагони, които и досега са технически най-модерните в БДЖ. Та решиха тогавашните шефове на БДЖ, сред които бе и бившият председател на транспортната комисия в парламента Йордан Мирчев, да съсипят завода. Как иначе ще оправдаят вноса на вагони, когато има производство, от което няма такива комисиони, както от доставката им - по 2800%!
Но как да го съсипят? Като го заставят да прави това, което не му е работа. Вместо да произвежда нови вагони - да рециклира стари!
А каква е цената на нов вагон и каква - на рециклиран? По данни от счетоводството на БДЖ от края на 1996 г. последните нови вагони от Дряново са фактурирани на цена, равняваща се на 380 хил. германски марки. В същото време първите рециклирани в същия завод вагони са фактурирани на цена 880 хил. германски марки - 2,3 пъти по-скъпи! Ама рециклираните били по-модерни? Нека пътниците, които се клатят в тях по 8 часа от София до Варна, сами да преценят!
Така започна рециклирането на 50 вагона. Беше теглен кредит, който БДЖ и днес се чуди как да връща. Някои смели служители се опънаха на далаверата, но бяха уволнени. В резултат между 1997 и 2000 година БДЖ се сдоби с 50 безкупейни вагона, рециклирани в Дряново по документация на ADtranz - Унгария. Те не могат да излязат в чужбина, защото не отговарят на нормите за безопасност. Износват 4 пъти по-бързо колоосите си в сравнение с последните, произведени в Дряново. Амортисьорите им аварират постоянно. Оборудвани са с климатик с мощност 4 кW при необходима 40 кW. Вагоните са безкупейни, само 4 прозореца частично се отварят. Да не дава Господ да пътувате лятно време с тях.
По-важното е, че ръководството на БДЖ успя да "усвои" отпуснатия от ЕБВР заем - 24 млн. долара. В резултат на груби нарушения ЕБВР спря финансирането и втората серия от 50 вагона не беше рециклирана. С това реката от рушвети пресъхна... докато другарят Станишев не обяви гениалния си План за преодоляване на кризата. По него през януари 2009 г. бяха отпуснати за рециклиране на вагони 44,5 млн.лева.
Мародерите от БДЖ потриха ръце - идват пари от държавна софра - и истерията "рециклиране" пак се развихри. Този път няма банки кредиторки и условия за открити тръжни процедури. Дадена е възможност да се краде на воля! Е, има Закон за обществените поръчки, но той може да се заобиколи, като БДЖ се сдружи с частни фирми.
Така се роди "БДЖ-Булвагон" АД с 51% дял на "БДЖ-Пътнически превози". 24,5% взе "Интерком-Вагонен завод" - фирма, която от приватизацията си през 2001 г. не е внасяла осигуровки, ДДС, данък "Печалба", което е лесно да се провери в НАП и НОИ. Фирма с огромни задължения към служители, доставчици и т. н. На практика безвъзвратно фалирала! Останалите 24,5% са на "Коловаг" ЕООД - регистрирана седмица преди създаването на "БДЖ-Булвагон".
Явно всичко това не го е знаел ексминистърът на транспорта П. Мутафчиев, който отиде на крака да благослови завода. Дружеството е регистрирано на адрес: Дряново, ул. "Шипка" 1, на който се води и фалиралата "Интерком-Вагонен завод". То няма собствен офис, телефон, факс, интернет сайт или e-mail. Но договори се сключват! "БДЖ-Булвагон" се зае усърдно да усвоява сумата, и то без техническо задание и конструктивна документация за рециклиране на вагони.
Документацията на ADtranz е отпреди 15 г. Конструкциите са технологично остарели, част от предвидените за влагане части не се произвеждат. Парите се харчат без конкурс, договаря се окомплектовка от близки до шефовете на БДЖ фирми на много по-високи от пазарните цени.
Малко преди изборите за зам.-управител бе назначен областен координатор от НДСВ от В. Търново. Чакаше се само главен счетоводител от ДПС! Но - уви! Преди дни кабинетът "Борисов" спря отпускането на оставащите 40 млн. лева. Крайно време е да потърси и къде потънаха останалите 4,5 млн.лева.
Моля, подкрепете ни.
Реклама / Ads
КОМЕНТАРИ
Реклама / Ads