1|
5775
|07.04.2009
БИЗНЕС & ТУРИЗЪМ
Кризата сваля цените на самолетните билети
Билетите у нас падат с 10%, а в Румъния направо са без пари. Находчиви българи летят от Букурещ и плащат в пъти по-малко на фирмите.
С около 10% са поевтинели самолетните билети през последните няколко месеца, сочат данните на Асоциацията на българските авиокомпании. Очакванията са, че тази тенденция ще продължи през цялата година.
Една от основните причини за намаляването на цените е кризата, която засегна и авиационния бранш. Докато през последните месеци авиацията у нас регистрираше ръст на пасажерите, то през тази година от Асоциацията на българските превозвачи очакват спад на трафика на пътници с 6 и 9%. Това съответно се отразява и на цените. Кризата на финансовите пазари намали и бизнес пътуванията, които са основният източник на печалби на авиокомпаниите. Всяка една фирма търси начин да пребори конкуренцуята и да привлече повече пътници, като промени цените.
Авиокомпаниите обаче отричат кризата да влияе на бизнеса им. От Lufthansa съобщиха за Frognews.bg, че за първото тримесечие на 2009 са превозили повече пътници в сравнение със същия период на миналата година. Немският превозвач стимулира пътуванията с атрактивни цени- двупосочен билет с включени такси до Германия струва 99 евро.
От България Еър са обявили промоционални цени- до Варна и Бургас за 11 евро двупосочен без включени такси, същият до Москва- 189 евро. Тези промоции обаче били предложени още преди да настъпи кризата. Българската авиокомпания също не е отчела спад в броя на пътуванията. Най-предпочитаните дестинации са Испания, Лондон, Варна. Засега няма тенденция да се пътува наблизо заради по-ниските цени.
Основно в Северна България пасажерите са открили доста по-евтин начин за придвижване – с полети от съседна Румъния, където фирмите предлагат по-изгодни оферти. Много по-бързо и евтино за един русенец например е да пропътува 60 км до Букурещ и оттам да хване самолет за Мадрид, Барселона или пък Рим. Пътят до българската столица от града е 310 км, а самолетните билети – 2 пъти по-скъпи. До Мадрид например цената им у нас е 50 евро в едната посока, докато в Румъния те са 22 $. Екскурзия до Рим с отправна точка София излиза около 80 лв., а еквивалентната оферта в Букурещ за същата дата коства 32 лв. Отделно от това разликата в разхода за гориво до двете балкански столици с личен автомобил е значителна. Ако с лека кола от Русе той струва 8лв. до Букурещ, то до София е 40 лв. Подобна е ситуацията и в другите, близки до северната граница градове. Въпреки това все още са малко българите, които пътуват по този начин.
Поевтиняването на самолетните билети като цяло се дължи и на понижението на цената на горивото. „Стойността на билета се определя от различни компоненти, един от тях е цената на керосина", обясни Камен Кичев, управител на австрийски авиолинии. Нестабилните стойности на черното злато от последните години са наложили 30% от парите на пътниците да покриват горивото. Сега петролът е на нивата си отпреди 3 години, като тези дни бе отбелязан поредният рекорд – барелът падна от 147 на 60$ в рамките на един месец. Това ще накара авиопревозвачите да преразгледат ценовата си политика, за да могат да оцелеят в кризата.
Правителството от своя страна обсъжда различни мерки, с които да помогне на бранша за излизане от тежкото положение. Основната от тях е свързана със замразяването на летищните такси.
"Към момента у нас те са най-ниски, сравнявайки ги с Истанбул, Белград и Атина”, каза Захари Алексиев, Гражданска въздухоплавателна администрация.
Прогнозите на Световната организация на авиокомпаниите IATA са, че през тази година загубите в бранша в световен мащаб ще са в размер от близо 5 милиарда долара. За сега обаче те не могат да дадат конкретен отговор до кога ще продължи финансовото разоряване сред превозвачите.
Аделина Георгиева
Васил Василев
Моля, подкрепете ни.
Реклама / Ads
КОМЕНТАРИ
Реклама / Ads