1|
6021
|29.04.2009
БИЗНЕС & ТУРИЗЪМ
Междубанковите лихви в Европа продължават да се движат рязко надолу
Лихвените проценти на паричния пазар в Европа бележат рязък спад от началото на месец април. Причината за това е, че се наблюдават все повече сигнали, че банките започват да възстановяват междубанковото кредитиране в резултат на повишаващото се доверие в сектора, пише FT.
Най-категорично поевтиняването на заемите между банките се вижда от продължаващото вече 44-ти пореден ден понижаване на тримесечния лихвен процент Libor в лири. В същото време доларовият Libor за три месеца се движи надолу от 22 дни, а евровият еквивалент на този лихвен процент се понижава вече пет поредни дни.
Вчера Британската асоциация на банкерите фиксира тримесечния Libor в лири на 1,465%, а лихвите по междубанковите тримесечни заеми в евро и долари съответно на 1,378 и 1,039%. За сравнение, на 1 април тримесечният Libor в лири бе 1,625 на сто, този в евро – 1,498 на сто, а доларовият – 1,176%.
Рязкото подобрение на доверието във финансовия сектор идва като част от по-мащабното възстановяване на рисковите апетити в световен мащаб, което доведе до ръст с по около 20 на сто на всички основни борсови индекси по света спрямо постигнатите в началото на март дъна.
За понижаването на междубанковите лихви повлияха и редукциите на основните лихвени проценти от страна на Английската централна банка и Европейската централна банка до рекордно ниски в историята на двете институции нива.
Голямата важност на лихвените проценти на лондонския междубанков пазар, които са познати като Libor, произтича от това, че с тях са обвързани плащанията по ипотечни, корпоративни и потребителски кредити за милиарди долари по целия свят.
Според анализатори условията на междубанковия пазар се подобряват, като се наблюдават някои сигнали за повишаване на доверието. Мнението на специалистите е, че с понижаването на лихвите банките и на фона на увеличаващото се доверие банките стават все по-благосклонни да се кредитират една друга, което води до възстановяване на кредитирането и към потребителите.
Моля, подкрепете ни.
Реклама / Ads
КОМЕНТАРИ
Реклама / Ads