Пак навалица пред посолството ни в Москва, от МВнР винят руснаците
Туризмът, който според експерти е един от основните отрасли в икономиката и от развитието, на който зависи цялостния напредък на страната ни за пореден път се сблъсква с проблеми, които съвсем не са нови, а напротив - те са ни до болка познати. Този път обаче потърпевши не сме ние, а руските ни гости. Отново на преден план излезе проблемът, свързан с издаването на визи за тях. Тази сутрин руските медии пишат, че посолството на България в Москва на практика е блокирано, защото ваканцията на повечето руснаци започвала този уикенд, а документите им още не били обработени от комисията ни. Въпреки че на дълго и на широко се изписа за този проблем и се алармира от какви ли не органи и институции, нещата остават на същото дередже, а даже се и влошават.
Причината според заместник-министърът на външните работи Милен Керемедчиев е, че руските туроператори не кандидатстват по интернет за български визи, а от четири месеца е осигурена такава възможност, но те не го правят.
"В Санкт Петербург няма никакви опашки, обаче там дисциплинирани туроператори кандидастват он-лайн, а в Москва туроператорите се изсипват с големите чанти и с по 100 хил. листа и за това стават неуредици, ето днес пак неприети и недоволни. Не може така да се работи, това е старият начин. Преди години този проблем го нямаше, защото у нас не идваха толкова много руснаци, сега купуват и имоти тук, има и бракове и т.н.", това казаха пред Frognews.bg във връзка с визовите проблеми от дирекция "Консулски отношения" към външно министерство.
По-късно Милен Керемедчиев щял да се срещне с руски туроператори. Хората се опасявали, че няма да изкарат почивката си в Слънчев бряг, а пред входа на българското посолство. Няколко руски туристически агенции не успели да подадат документите на клиентите си, макар че били готови да платят за спешна поръчка. На срещата заместник-министърът Милен Керемедчиев ще постави условие на агенциите всички документи за визи да бъдат подавани по интернет, а плащанията да стават само по банков път.
До вчера 85 000 български визи са издадени на руски туристи.
Лошото обаче е, че от министерството гледат на проблема през своята призма и налагат нещата да се случват така, както те са преценили за удобно и правилно. МВнР обаче би трябвало да забележи кога и какво става пред българските консулства и да търси и други алтернативни начини, освен интернет услугите. А може би от министерството трябва да си зададат въпросът дали нещо не куца при тях, вместо да се търси проблемът в руските туроператорски фирми. Като например, че продуктът, който е купен не е функционален и не върши работа, както каза преди време в интервю Любомир Панковски, член на УС на Българската асоциация на туристическите агенции (БАТА). Той обясни, че в Санкт Петербург интернет системата била на съвсем друго, опростено ниво за разлика от тази в Москва.
Не е зле да се проумее фактът, че не можем да привличаме туристи, като ги караме да се редят с дни и часове, за да получат виза.
Излиза, че заради дребни неуредици и некачаствен софтуерен продукт всяко лято ние губим стотици туристи, на които им е писнало да се борят с нелепата ни система и които се насочват към съседите ни, където този така и нерешим за нас проблем липсва. Руските туристически фирми се отказват масово, но не защото нямат желание, а защото просто не става. И така незнайно до кога. От министерството явно не си дават сметка, че възпирането на тези туристи да дойдат в страната, означава стопирането и на приходите от тях, една част от които отиват именно в бюджета. И не е зле да се замислим за българската поговорка "Кой каквото прави, на себе си го прави!"
Даниела Георгиева
Моля, подкрепете ни.