Реклама / Ads
12| 6536 |12.03.2009 БИЗНЕС & ТУРИЗЪМ

Упражненията на НДСВ в туризма - полет над кукувиче гнездо

.
Законотворчеството на царската партия в последните месеци от мандата е творческа немощ или уреждане на партийни шефове и любовници?! А може би налудничава реакция на уплашени от изборите функционери.
 

На заем от bulgaria-news.bg

Законът за културното наследство, изфабрикуван от Нина Чилова, вдигна на бунт интелектуалци и неправителствени организации. Мишкуването на председателя на ПГ на НДСВ Пламен Моллов в туризма предизвикаха гнева на цялата индустрия, която дава хляб на 500 000 души. Семплата великотърновска застрахователка Марияна Костадинова взриви туристическия бранш с предложението си за Национална туристическа камара, измислена да уреди на служба приятелката на партийния й шеф. А туризмът има нужда от антикризисна програма.

Днес в пленарна зала ще се гласува на първо четене законопроектът за промени в Закона за туризма, предложен от Министерския съвет. Точно преди 4 месеца след прения в полупразна зала ( в присъствието на 12 народни представители!) беше приет на първо четене законопроект, подписан от Пламен Моллов и неколцина негови съпартийци. Независимите народни представители Мария Капон и Елеонора Николова атакуваха шефа на ПГ на НДСВ заради куп недомислици и заради конфликт на интереси. Сред вносителите на законопроекта е бившият финансов министър Милен Велчев, чийто брат Георги е собственик на хотели и член на ръководството на Националния борд по туризъм.

Пламен Моллов забърка такъв миш-маш, че изправи на нокти туристическия бизнес часове преди световната туристическа борса в Лондон.

За първи път разединеният до комичност бранш се консолидира и застана на общи позиции. На 4 ноември 2008 г. 11-те най-големи сдружения застанаха категорично срещу основните предложения на недоносения законопроект: да не се категоризират заведенията извън хотелите, защото липсата на контрол снижава качеството на туристическия продукт; да се иска съгласието на 100% от собствениците, за да се извършва туристическа дейност в апарт-хотелите, защото това ще унищожи многобройните ваканционни селища; да се изискват договори с „Музикаутор”, „Профон” и други подобни при категоризацията на хотелите, защото не може закон да постановява контракти с частни дружества и защото това е уредено със Закона за авторското право и сродните му права; да се отделят на „вътрешни” и „външни” туроператорите, защото това само би затруднило работата им.

Основните туристически организации вкупом възразиха срещу насилственото им сдружаване в Национална туристическа камара, дешифрирайки замисъла на Пламен Моллов да уреди с работа приятелката си Полина Карастоянова.

skandali_tyrizum.jpg

Няколко дни по-късно шефът на ПГ на НДСВ нагло излъга, че промените в Закона за туризма са съгласувани с браншовите организации. Те написаха писмо до председателя на парламента Георги Пирински да не се приема на второ четене законопроекта „Моллов”. Пловдивският доцент, уплашен от търкалящата се срещу него лавина от недоволство се покри, каквато е обичайната му тактика. Изрепчи се, например, че НДСВ ще напусне тройната коалиция и после потъна вдън земя.

На въздържания и деликатен Ивайло Калфин му писна и предложи правителството да приеме нов законопроект и така успокои страстите.

Вицепремиерът наблюдава сектор „туризъм” и оглавява създадената по негова идея с големи усилия Държавно-обществена консултативна комисия по въпросите на туризма към Министерски съвет. В нея участват шестима представители на бизнеса, министри и председателя на Държавната агенция по туризъм. Комисията е подкрепяна от най-големите браншови организации.

Тъкмо туристическият бизнес започна активно да дискутира антикризисни мерки, с които родната индустрия да противостои на глобалната криза и от „Врабча” изпълзя Марияна Костадинова в услуга на партийния си шеф с предложение за ... създаване на Национална туристическа камара. По подобие на оглавяваната от Пламен Моллов ( временно, докато е депутат, разбира се) Национална лозаро-винарска камара. Но в нея членуват юридически лица, фирми, които произвеждат и търгуват с вино, а не сдружения от неправителствения сектор. Затова аналогиите са некоректни. След разкритията на в.”168 часа” за любовна афера на Пламен Моллов и Полина Карастоянова, изпълнителен директор на Националния борд по туризъм, мотивите за създаване на камара и за слепите станаха блудкаво и пошло прозрачни.

skandali_tyrizum_2.jpg
 снимки Вяра Йовева

В момента в Народното събрание се намират два законопроекта. На кабинета на Сергей Станишев и на приятелската компания на Пламен Моллов. Какво ни очаква на финала? Хибрид между двата текста ли? В същото това време в цял свят приемат антикризисни мерки. Какво се случва с преките ни конкуренти в морския туризъм?

Гърция намали ставката на ДДС в туризма до 5% за континенталната част и 3% за островите, премахна концесионните такси, Турция свали на 0% ДДС в туризма. Кипър плаща по 65 евро на всеки туроператор, довел руски туристи под формата на субсидии за реклама.

След по-малко от две седмици в Москва започва голямото международно изложение МИТТ, но ние не сме наясно как ще се стимулира привличането на туристи от Русия. В момента в Берлин се провежда най-голямата световна борса - ITB, но нашият туристически бранш не знае как държавата ще противостои на отлива на туристи. Вместо да намалява, властта увеличава бремето на хотелиерите, туроператорите и транспортьорите. Това политика ли е или отказ от политика в туризма?! А на Молловци им се присънват розови сънища с камари и синекурни длъжности за годините след мандата. Тотална безотговорност. Срамота.

Соня Колтуклиева

Реклама / Ads
Уважаеми читатели, разчитаме на Вашата подкрепа и съпричастност да продължим да правим журналистически разследвания.

Моля, подкрепете ни.
Donate now Visa Mastercard Visa-electron Maestro PayPal Epay
Реклама / Ads
ОЩЕ ПО ТЕМАТА
. 28| 6939 |23.02.2009 Съюзът на инвеститорите в туризма с предложения за антикризисни мерки . 11| 5816 |12.02.2009 Сдружения в туризма настояват за антикризистна програма и нов закон . 12| 5732 |23.12.2008 Ще си сътрудничим с Беларус в областта на туризма . 3| 5374 |28.11.2008 Пощенска бе избрана за най-добра банка в туризма за 2008 г.

КОМЕНТАРИ

Реклама / Ads
Реклама / Ads
НАЙ-ЧЕТЕНИ
Реклама / Ads