Койна Русева пред Фрог: Наско, какво стана бе, брат?
Това заяви актрисата Койна Русева пред ФрогНюз.
Повод за това интервю е казусът с Младежкия театър “Николай Бинев” и опита на Комисията за енергийно и водно регулиране да посегне на един от имотите на културната институция. Мотивът - според регулатора той е с отпаднала необходимост. Ръководството на театъра обаче планира там да изгради нова сцена. От “Николай Бинев” днес излязоха и на протест, а в тяхна подкрепа се обявиха множество театри от цялата страна. След среща с регионалния министър Гроздан Караджов бе обещано, че имотът ще остане в ръцете на театъра.
Ето и цялото интервю:
Госпожо Русева, бурни са събитията около Младежкия театър “Николай Бинев”. Преди малко регионалният министър Гроздан Караджов се разбра с ръководството и в крайна сметка стана ясно, че КЕВР няма да получи апетитния имот в центъра на София. Смятате ли казусът за приключен?
Всичко засега е само на думи. Докато това не бъде облечено документално, няма да можем да се успокоим наистина. Засега нещата са в развитие. Имаме уверение и от регионалния, и от самия министър на културата, но всичко е просто заявка.
Очаквате ли обрати?
Разбира се. Във всяка една подобна ситуация, когато има апетит към някакъв имот в центъра на София, подобно нещо е възможно. Надявам се, че живеем в нормална държава, в което обаче малко вече се съмнявам, и нещата ще се развият в наша полза. Все пак този имот е собственост на Младежкия театър.
И в крайна сметка той не е с отпаднала необходимост, както твърдят от КЕВР. Ръководството планира там да бъде изградена нова сцена за куклен театър.
Точно така, това се планира - нова куклена сцена. Би било прекрасно в центъра на София да има такова нещо, а не да се увеличават чиновниците и помещенията, от които те имат нужда. Мисля, че е по-добре да развиваме културата повече. Освен това една от платформите на новото правителство бе именно намаляването на “чиновническия елит”.
След като този имот не е с отпаднала необходимост, какво правят тогава от КЕВР и защо въобще посягат на него?
Защото първо - имат апетити. Второ, те също се намират в тази сграда и е по-удобно и по-лесно (предполагам). Освен това този имот дълго време бе отдаван под наем на банка и всичко това е напълно законово. Когато той се освободи, те проявиха апетит към него. Но платформата на новото ръководство е там да се направи куклена сцена и това за мен е по-важното и по-интересното. Все пак аз съм актриса.
Споменахте, че се съмнявате дали живеем в нормална държава. Защо?
След като въобще се обсъждат такива неща, естествено. Щом се налага да излезем на мирен протест пред театъра… Не би трябвало въобще да се стига до тук. Ако разговаряме с нормални и интелигентни хора, не би трябвало този казус да е събитие, а тези проблеми отдавна да бъдат решени. Както трябва.
Министърът на културата отдавна трябваше да подкрепи Младежкия театър и отдавна трябваше всичко това да бъде решено и без да има такива събития, без да трябва за обясняваме на цяла България, че ние сме си в правото.
С какво си обяснявате това бездействие от страна на министър Атанасов?
За това вече може да отидете в Министерството на културата и да попитате господин Атанас Атанасов. Обадете се да ми кажете какво ви е отговорил после. И аз се вълнувам по темата.
Неслучайно го наричам “господин Атанас Атанасов”. Като започне да се държи като министър на културата, тогава ще го наричам така.
Но вече са изминали пет месеца, откакто правителството на Кирил Петков е встъпило в длъжност. Какво точно е направил министър Атанасов? Тръгна с много сериозна заявка.
Аз бях един от хората, които много вярваха в неговата младост, енергия и желание наистина да се променят нещата, културата в тази страна да излезе на преден план. За съжаление, не виждам нищо от това, а напротив - всичко се случва с обратен знак.
Освен това в медийното и интернет пространството се случват някакви клипчета, никому ненужни. Ако това е действието, което той извършва - не, благодаря. То не върши работа на нито един театър, на нито един културен институт, на нито една библиотека, на нито един симфоничен оркестър. На никого не върши работа това.
Очаквам от млад човек с енергия, желание и хъс за промяна да сътвори чудеса. Млад, некорумпиран, нов, инакомислещ човек. Това бяха мислите ми за господин Атанас Атанасов допреди едно известно време.
Кога се пречупи надеждата?
В хода на тези пет месеца лека-полека по малката пътека се промени мисленето.
За пореден път май културата е отритната в ъгъла и тези ваши очаквания се оказват напразни.
За съжаление - да. Не знам какво трябва да направим. Може би тези хора смятат, че една страна като България няма нужда от култура, музика, книги, театър… Всичко това може би за тях е вероятно абсолютно безсмислено упражнение. Историята показва друго и можем да се върнем назад и да го видим - кога, как, коя държава е подкрепила културата си и защо. Защо се води тази война, какво се случва след нея… Няма аз да им го обяснявам, да се поровят и да си припомнят фактите.
Това сякаш е големият въпрос - защо не се подкрепя културата. Културни дейци неведнъж са казвали, че това е много съществена част от развитието на обществото и натикването й в ъгъла е напълно целенасочено.
Да, но това са общоизвестни изречения. И да си ги говорим, все тая. Отидете и задайте на господин Атанас Атанасов тези въпроси, след това ми се обадете и ми разкажете.
А ако “господин Атанас Атанасов” можеше да Ви чуе, какво щяхте да му кажете?
Да отговори на всички тези въпроси. Наско, какво става бе, брат? Какво стана, бе?
интервю на Джесика Вълчева
Моля, подкрепете ни.