2| 10949 |25.08.2017 АРТ ДЖУНГЛА

Учени разшифроваха текст на глинена плочка отпреди 3700 години и бяха поразени

Австралийски учени са успели да разшифроват текст от древен Вавилон, написан на глинена плочка и датиран на възраст 3700 години, съобщи специализираният сайт Phys.org.

Какво било учудването им, когато разбрали, че държат в ръце най-старата тригонометрична таблица. Глинената плочка с този текст е открита от археолози през 1922 година и купена от филантропът Джордж Плимтън, затова е наречена на неговото име - "Плимтън 322".

Учените са успели да разкрият подредени числа на табличката и са се убедили, че става въпрос наистина за тригонометрична таблица, използвана вероятно при строителството на сгради и канали. При това вавилонците са изпреварили смятания за официален баща на тригонометрията древногръцки астроном Хипарх с няколко хилядолетия. Досега се смяташе, че първите тригонометрични таблици са дело на Хипарх някъде около 120 година преди новата ера.

Сега вече знаем, че те са използвани от вавилонците преди 3700 години. "Тази потресаваща математическа работа е била създадена от истински гений. Тя не само е най-старата тригонометрична таблица, известна досега, но е и единствената абсолютно точна таблица заради особения подход на вавилонците към математиката и геометрията", казва известният математик Даниел Менсфийлд по повод откритието на австралийските учени.

. 1| 4829 |02.08.2017 ЕС отпуска 2.6 млн. евро за храна на учениците ни . 0| 5069 |01.08.2017 Директори отказват да записват ученици без ваксини . 0| 5114 |01.08.2017 Учениците от СМГ със злато от олимпиада в Индия