0|
43209
|19.10.2009
ХРАНА И ВИНО
Розето - Спящата красавица
Преди няколко лета розето изведнъж стана модерно. От спяща красавица за една нощ то се превърна в любимец на часа. Малинови розета, лучени розета, розета с цвят на сьомга, розова кава, розово шампанско ... розово небето?
Стигматизирано досега като вино за лековати хора и несериозни поводи, като леко вулгарна кръстоска между бяло и червено вино, нямаща нищо общо с виненото ценителство, преди няколко години розето изведнъж се изпречи пред носовете на производители, журналисти и консуматори и смело поиска своя дял от вниманието им.
Една от най-активни в удостояването с подобно внимание се оказа Великобритания. Британският пазар на вино винаги е бил труден и претенциозен. Състоящ се на 99.8 процента от вносно вино, идващо от 43 страни-вносителки той е един от най-горещо ухажваните на света. След дълги години стоене в ъгъла с лице към стената днес розето във Великобритания е легитимна и доста ярка знаменитост. Клиентелата не може да му се насити и го въздига до значителния пазарен дял от 9 процента само в рамките на изминалите три години. По много въпроси британци и американци имат значителни разногласия, но що касае вкуса им по отношение на розето са на едно мнение: американските сладички и слабо алкохолни вина държат 52 процента от британския пазар на розе, реализирайки оборот от 3 милиона 9-литрови кашона.
Днес особено актуална сред експертите от бранша във Великобритания е дискусията дали модата на розето наистина допринася за увеличаване на винената култура или е просто временно отвличане на вниманието на младата и не особено претенциозна публика от джина, водката и уискито.
Своята особена популярност напоследък розето доби и в Съединени Американски Щати. Американският пазар на вино е не само третият по големина, но и един от най-динамично развиващите се и бързо увеличаващи обема си пазари на света. Въпреки икономическата криза все повече американци прегръщат виното като здравословен и изискан партньор на храната. Възможностите на американския винен пазар са почти толкова безкрайни, колкото и прериите на Запада: потреблението на глава от населението възлиза на скромните 11 литра на година, като 85 милиона (!) американци заявяват, че изобщо не консумират алкохол.
Американският пазар на розе е вторият по големина в света след този на Франция и възлиза на около 4 милиона хектолитра годишно. Продажбите на тихи и пенливи розови вина с цена от и над 6.50 долара нарастват стремглаво и отбелязват покачване от 39 процента в рамките само на една година (2007).
За идващите 3-4 години анализаторите на пазара предвиждат интересът към розето да се запази заради все по-осъзнатото отношение на американското общество към храната, което напоследък подменя класическата френска диета със средиземноморската. Пазарният дял на вината от Франция и Испания ще се увеличава и ще се изравни с този на позалязващия Бял Зинфандел.
Един от най-атрактивните почитатели на розето са шведите. Шведският пазар на вино, и алкохол изобщо, е интересен с динамиката си на държавно регулиран пазар. Държавната институция, която държи монопола върху търговията на дребно с напитки с алкохолен градус над 3,5 процента се нарича Systembolaget и нейните магазини са единственото място, където това може да бъде направено в Швеция. Обслужвайки пазар от 9 милиона шведи Системболагет се явява един от най-големите купувачи на вино и спиртни напитки в световен мащаб. През 2007 година продажбите му на вино възлизат на 159, 5 милиона литра вино или на 39.4 процента от общите продажби.
Като монопол Системболагет няма да ви продаде вино ако реши, че сте пияни или че го купувате за някой малолетен, както и никога няма да ви организира промоция от типа “Плати 1, вземи 2”. Понеже е цивилизован монопол все пак, той иска да знае какво ви се пие и организира годишна анкета наречена Customer in Focus. За 2007 година допитването показва ясно, че на шведите им се пие все повече вино и особено пенливо вино и розе, като последното бележи увеличение на продажбите с 32 процента за 2007.
“Да ви имаме грижите” биха казали шведите за притесненията на британците, че сладките американски розета могат да са само временно отслабване на любовта към спиртните напитки. Поради спецификата на пазара те биха повече от щастливи, ако това се случи в Швеция.
Моля, подкрепете ни.
Реклама / Ads
КОМЕНТАРИ
Реклама / Ads