МП: До 10 бона компенсация за пострадали от престъпление
Това става ясно от публикувания на сайта на министерството проект за изменение и допълнение на Законa за подпомагане и финансова компенсация на пострадали от престъпления (ЗПФКПП). С новите разпоредби се премахва долната граница от 250 лв. на компенсацията за пострадали от престъпления и се увеличава горната в случаите, когато пострадалият докаже имуществените си вреди.
Със законопроекта се предлага и разширяване на кръга от лица с право на подпомагане. Предлага се също така и разширяване на обхвата на престъпленията, за които се предвижда помощ от държавата.
В обхвата на закона наред с престъпленията тероризъм, умишлено убийство и умишлена тежка телесна повреда, при които за причинените вреди може да се търси подпомагане и компенсация, се добавят също така и средна телесна повреда и опит за убийство. За престъпленията блудство и изнасилване помощ и компенсации ще могат да се търсят и без да е налице сегашното условие да "са настъпили тежки увреждания на здравето" в следствие на престъплението.
Финансовата компенсация по ЗПФКПП се предоставя само за обезщетяване на имуществени вреди, причинени от престъплението, и само в случаите, когато престъплението е доказано с влязъл в сила акт. След изплащане на компенсацията, държавата предявява регресен иск към извършителя на престъплението или неговите наследници за възстановяването на изплатената парична сума, припомнят от МП.
Проектозаконът разширява кръга на лицата, които имат право на подпомагане при смърт на техен роднина в резултат на престъпление, като към децата, родителите, съпругът или лицето, с което починалият се е намирал във фактическо съжителство, се добавят и наследниците. Това ще даде право подпомагане да получат внуците на починалия в случаите, когато той няма живи деца, а когато не е оставил низходящи наследници и няма живи родители, такова право ще имат баба му, дядо му или възходящи от втора и по-горна степен, братя и сестри в някои случаи и др.
Когато компенсация се предоставя на ненавършили пълнолетие лица, се предлага те да получават реалния ѝ размер, като сумата се изчислява месечно от извършване на престъплението до навършване на пълнолетие, умножена по размера на минималната издръжка според Семейния кодекс.
Предоставянето на пострадалите на навременна информация за правата им по този специален закон вече ще бъде задължение не само на органите на МВР и организациите за подкрепа на пострадали, както е в момента, но и на следователи, повереници и особени представители. Наблюдаващият прокурор пък ще следи за изпълнението на задълженията на разследващите органи по предоставянето на тази информацията.
Предвидена е възможността за предоставяне на финансова компенсация и при споразумение в досъдебната фаза с оглед изричното изискване то да се допуска, след като бъдат възстановени или обезпечени имуществените вреди. ЗПФКПП предвижда финансова компенсация за имуществени вреди, пряка последица от престъплението. При споразумение за причинени телесни повреди не се изследват имуществените вреди, които са пряка последица, тъй като тези престъпления не включват като съставомерен признак причиняването на имуществени вреди и такива доказателства не се събират в досъдебното производство. Когато е допуснато споразумение в досъдебната фаза, това не означава, че пострадалият не е понесъл разходи за лечение, за които обаче доказателства не са събирани и техният размер не е установен. При телесните повреди такива вреди биха могли да възникнат преди и след допускане на споразумението, мотивират се от правосъдното министерство.
В законопроекта е предвидено още молбите за финансова компенсация да могат да се подават в едногодишен срок, а не в двумесечен, както е сега.
Моля, подкрепете ни.