Реклама / Ads
2| 2170 |22.05.2025 НОВИНИ

22 май 1906: Денят, в който полетът стана официален

.
Източник: Wikimedia Commons
На 22 май 1906 година, в един обикновен, но съдбоносен ден за човечеството, Орвил и Уилбър Райт получават патент №821,393 от Патентното ведомство на САЩ за „летяща машина“. С този документ двамата братя не просто си осигуряват правна закрила за своето изобретение, но и официално влизат в историята като пионери на модерната авиация.
 

Какво точно патентоват?


Патентът не обхваща целия летателен апарат, а по-скоро революционната система за управление на полета, която позволява стабилно и контролируемо летене. Това включва така наречения „wing-warping“ механизъм — извиване на крилата за управление на наклона и завоя, предшественик на днешните аеродинамични елерони.

 

С други думи, братя Райт не измислят просто самолет — те измислят как да го управляваме безопасно, без да завършваме полета с нос в картофената нива.

 

Пътят към патента


Изобретението е плод на години експерименти, вдъхновение от полетите на птиците и много сръчност в работилницата на семейната им фабрика за велосипеди. През 1903 г. братята извършват първия контролиран и устойчив полет с моторен самолет, наречен Flyer, в Кити Хоук, Северна Каролина. Но дори тогава скептицизмът преобладава – много учени и инженери не вярват, че машината им наистина е летяла.

И затова през 1906 г. братята решават да закрепят новаторството си с юридически крила – патент.

 

От велосипеди до небето


Интересното е, че преди да се превърнат в авиационни легенди, Уилбър и Орвил Райт са обикновени занаятчии от Дейтън, Охайо, които продават велосипеди и експериментират с хвърчила в свободното си време. Няма държавно финансиране, няма НПО-та за иновации – има само много дух, братска упоритост и добри познания по механика и физика.

 

Патентът и последвалите спорове


След получаването на патента, братята започват да защитават енергично своето изобретение, включително чрез съдебни дела срещу други авиационни пионери като Глен Къртис. Това води до така наречената патентна война, която забавя развитието на американската авиация до Първата световна война, когато правителството налага лицензно споразумение между всички страни.

 

Наследството


Патент №821,393 не е просто документ — това е исторически паспорт към модерната ера на полетите. Без братята Райт, нашите мечти за летене можеше да си останат в сферата на митологията, заедно с Икар и неговите восъчни крила.

 

Днес всяко излитане — от малките летища до амбициозните мисии към звездите — носи частица от духа на онези двама братя, които не само се осмелиха да мечтаят за полет, но и имаха прозорливостта да го патентоват.

Реклама / Ads
Уважаеми читатели, разчитаме на Вашата подкрепа и съпричастност да продължим да правим журналистически разследвания.

Моля, подкрепете ни.
Donate now Visa Mastercard Visa-electron Maestro PayPal Epay
Реклама / Ads
ОЩЕ ПО ТЕМАТА
. 2| 2283 |22.05.2025 Лудогорец срещу ЦСКА за Купата: Всичко за големия финал тази вечер . 0| 2268 |22.05.2025 Подводни роботи и дронове: Невидимият фронт на XXI век . 7| 2335 |22.05.2025 Застреляха годеници, служители на израелското посолство във Вашингтон . 0| 2244 |22.05.2025 Слънце преди буря: Променливо време и риск от градушки

КОМЕНТАРИ

Реклама / Ads