Анализ на ИПБ: София е в пътнотранспортна криза, жертвите на пътя растат с 35%

Според анализа за първите девет месеца на годината в столицата са загинали 31 души, а 652 са ранени, спрямо 23 жертви и 645 ранени за същия период на 2024 г. Увеличението на броя на загиналите е с близо 35%, посочват от института.
„Тези данни категорично противоречат на поетия от Вас ангажимент да намалите жертвите с 10%. Резултатите показват не просто неизпълнение, а драматично отдалечаване от заявените цели“, се казва в документа.
„Управленски хаос“ и „бягство от отговорност“
Институтът очертава пет основни причини за кризата. На първо място е посочен „управленският хаос“ в общината, свързан с липсата на последователна транспортна политика, чести кадрови смени и слаба координация между отделите.
Сред останалите проблеми са „бягство от отговорност“, „пълен провал в управлението на инфраструктурни проекти“ и „липса на ефективна координация с Пътна полиция“. Според експертите управлението на трафика е „имитация на анализ и контрол“, а предприетите решения често влошават безопасността вместо да я подобряват.
Протести, завишени цени и игнорирани одити
В анализа се посочва, че почти всички големи ремонти – на булевардите „Патриарх Евтимий“, „Опълченска“, „Стамболийски“ и улица „Рожен“ – са предизвикали обществено недоволство. Причините според института са „лоша организация, липса на координация и неадекватни решения“.
Експертите твърдят, че в количествено-стойностните сметки на проектите има завишения от 20% до 70%, а често се включват и „ненужни дейности“, които водят до разхищение на публични средства. Въпреки одитите по пътна безопасност, които откриват „стотици дефицити“, общината не предприема корекции.
Искания за проверки и реформи
Институтът за пътна безопасност настоява за незабавна проверка от Агенцията за държавна финансова инспекция и ДНСК на всички инфраструктурни обекти в София. Организацията предлага още да се възстанови Консултативният съвет по безопасност на движението, както и да се въведе граждански контрол с участието на неправителствени организации и независими експерти.
В заключение експертите призовават кмета Терзиев да изпълни обещаните кадрови и структурни реформи в сферата на транспорта и пътната безопасност.
„София не може повече да си позволи институционална парализа, докато хора продължават да загиват на улиците ѝ“, се казва в становището.
Моля, подкрепете ни.





