„Джи Пи Груп“ се отказа да строи тунел ”Железница", но АПИ все пак им го поръча
Агенция „Пътна инфраструктура“ (АПИ) е подписала договора за изграждане на тунел „Железица“ с избрания консорциум ДЗЗД „АМ Струма Тунел 2018“. В него участват компаниите „Джи Пи груп“ АД, „Глобал Кънстръкшън“ ООД и „Виа план“ЕООД.
Името на „Джи Пи Груп“ АД постоянно се тиражира най-вече с некачествения ремонт на ул. „Граф Игнатиев“ в София. Доста шум се вдигна и след разследване на „Биволь“, че са унищожени документи, доказващи злоупотреби с европейските фондове. Това накара още миналата година премиера Бойко Борисов да нареди изваждането на компанията от всички търгове с европейско и държавно финансиране, припомня economic.bg. В началото на октомври 2018 г. „Джи Пи Груп“, обяви, че сама ще се откаже от проекта за тунела „Железница“, който има сериозно еврофинансиране, но по-малко от месец след това вече бившият шеф на АПИ Светослав Глосов заяви, че компанията така и не е внесла официално заявление за оттегляне. ВАС също посочва, че няма никакви доказателства, че „Джи Пи Груп“ се е отказала да изпълни мащабната обществена поръчка за тунела.
От Агенция „Пътна инфраструктура“ уточняват, че са пристъпили към подписване на договора след като на 12 януари 2019 г. Върховният административен съд се е произнесъл в полза на решението на АПИ за избор на изпълнител. След като единият от избраните изпълнители не е удължил срока на валидност на офертата си АПИ са сключили договора с вече споменатото сдружение.
Какво ще се строи?
Съоръжението трябва да е с дължина около 2 км и ще бъде най-дългият пътен тунел изграждан досега у нас. От пътната агенция посочват, че стойността на договора е 185 370 370, 37 лв. без ДДС, а проектът ще се съфинансира от Кохезионния фонд на Европейския съюз и националния бюджет чрез ОП „Транспорт и транспортна инфраструктура“ 2014-2020 г. Срокът за изпълнение на проектирането и изпълнението на строително-монтажните работи e 1060 календарни дни, което прави малко повече от 2 години и 9 месеца. Тунелът трябва да бъде с всички необходими системи за енергоефективност осветление, вентилация, видеонаблюдение, пожароизвестяване, интелигентна система за управление на трафика и т. н. Ще бъде изграден и обслужващ тунелен път при южния портал на тунела откъм гр. Симитли, площадка за хеликоптер, два моста над Суха река, които са съответно 132 м и 24 м, подпорна стена и др.
Източник: АПИ
Миналата година АПИ проведе обществена поръчка за избор на изпълнители за 3 обособени позиции - за тунела, и за пътя преди и след съоръжението. Това беше направено, за да може на обекта да се работи едновременно и проектът да завърши в срока на оперативната програма. Общата стойност без ДДС на трите обособени позиции в проекта излиза към 233 798 012 лева.
Още миналата година бяха подписани договорите за проектирането и строителството на трасето преди и след съоръжението.
Отсечката преди тунела в посока София – Кулата е с дължина 720 м. Тя включва и обслужващ тунелен път при северния портал и мостово съоръжение с обща дължина 620 м. Участъкът ще бъде изграден от ДЗЗД „Железница - Север“, в което са: „ГБС Инфраструктурно строителство“ АД, „Главболгарстрой“ АД (дружеството участва в ДЗЗД-то, което не удължава офертата си за тунела) и „Главболгарстрой Интернешънъл“ ЕАД. Стойността на договора е 29 985 345 лв. без ДДС.
Участъкът след тунел „Железница“ е 1,4 км. Той ще бъде построен от „ПСТ ГРУП“ ЕАД. Договорът включва проектиране и строителство на автомагистрален участък с дължина 1,4 км, селскостопански подлез, подпорна и укрепителна стена, отводнителни съоръжения, изграждане и реконструкция на инженерни мрежи и др. Стойността на договора е 18 442 297,40 лв. без ДДС.
Моля, подкрепете ни.