С близо 16% са намалели смъртните случаи по пътищата в България за миналата година спрямо 2019 г.
Отчита се, че „черната статистика“ в България продължава да е на високи нива. Трябва да продължат и дори да се увеличат системните усилия на българските институции за повишаване безопасността на движението по пътищата, за да може да постигнем европейската цел за нула смъртни случаи по пътищата през 2050 г., се пояснява в анализа.
Общо 20 418 смъртни случая е имало по пътищата на Европейския съюз (ЕС) за изминалата година. Данните сочат, че смъртните случаи по европейските пътища са спаднали само с 1% в сравнение с 2022 г. За постигане на целта на ЕС за 50% намаление на смъртните случаи на пътя до 2030 г. е необходим годишен спад с поне 6,1%.
След европейските избори миналата седмица ETSC настоява за създаването на агенция на ЕС за пътна безопасност със специфични правомощия, сред които да бъде разследването на пътно-транспортни произшествия.
Анализаторите алармираха, че към момента няма орган на европейско ниво, който да е специализиран в подобни разследвания на пътни катастрофи за разлика от другите основни видове транспорт - авиационен, морски и железопътен, за които има създадени агенции. От ETSC също така призовават Европейската комисия да започне работа по ново преразглеждане на разпоредбите за безопасност на превозните средства с цел да бъдат отчетени напредващите технологии за безопасност и да продължи реформирането на периодичните технически прегледи на превозните средства. По този начин ще се гарантира, че новите технологии се поддържат през целия живот на превозното средство.
„Пътната безопасност отново трябва да стане приоритет. 100 000 души са загинали по пътищата на ЕС през последните пет години и още 100 000 ще загубят живота си през следващите пет, ако нищо не се промени. Новоизбраните евродепутати и назначените комисари трябва да започнат работа“, отчете Антонио Авеносо, директор на ETSC, който коментира следващия петгодишен мандат на Европейския парламент и Комисията.
Моля, подкрепете ни.