Близо 74 500 граждани и организации са потърсили помощ от омбудсмана през 2022 г.
Данните от доклада показват още, че над 25 500 граждани са изслушани в приемните на омбудсмана и заместник-омбудсмана в столицата и страната.
Получените жалби през миналата година са над 15 000, което се явява абсолютен рекорд в 17-годишната история на институцията.
“Тъжен рекорд, който ни показа ясно, че хората изпитват все повече трудности да посрещат дори и най-базисните си потребности – за храна, за лекарства, да плащат сметките си за ток, вода, отопление”, отбелязва омбудсманът Диана Ковачева и допълва, че това показва, че институцията отдавна вече не е просто пощенска кутия за сигнали, а е извоювала авторитет, доверие и е разпознавана от гражданите като защитник на правата им.
Статистиката в Годишния доклад потвърждава трайната тенденция – традиционно най-много са жалбите, свързани с нарушените потребителски права – срещу доставчиците на обществени услуги и частноправни субекти – ВиК и електроразпределителни дружества, мобилни оператори, банки, колекторски фирми. Те представляват 30% от всички, получени в институцията.
На следващо място се нареждат социалните права, образование и здравеопазване, които са почти 20%, следвани от жалбите с нарушено право на собственост и икономически свободи – 12,35 на сто.
Институцията на обществения защитник през м.г. поставя акцент върху три нови кампании в подкрепа правата на уязвими групи граждани – Кампания за приемане на законодателни мерки за защита на правата на хората с увреждания, Кампания за подкрепа на бежанци и мигранти и Кампания за приемане на законодателни мерки за защита от домашно насилие.
Омбудсманът отбелязва, че в ситуация на непрекъснати избори и кратък живот на две поредни народни събрания, три правителства – две служебни и едно редовно, се е наложило да се използват и прилагат нетипични за омбудсмана мерки и средства, за да получат реална подкрепа гражданите. Посочва се, че такъв инструмент е косвената законодателна инициатива, която институцията разгръща в пълен мащаб.
„Ако 2021-ва е годината на уважените конституционни жалби – инструмент, с който омбудсманът защити стотици хиляди граждани от административен произвол и тормоз, то 2022-ра е годината, в която парламентът прие редица важни закони, подготвени и внесени от институцията на националния обществен защитник“, пише в уводните си думи проф. Ковачева.
Сред тях са две законодателни промени, свързани с решаването на проблема на изтеклите ТЕЛК решения, заради които близо 700 000 души с увреждания са оставени на ръба на оцеляването. Тези промени, предложени от омбудсмана, са приети с абсолютно единодушие от депутатите от 47-ото и 48-ото Народно събрание.
Друго важно законодателно предложение на омбудсмана е свързано с подкрепата на семействата с деца и деца с увреждания. С промяната в Закона за данъците върху доходите на физическите лица е въведена несеквестируемост на сумите, които работодателите възстановяват на работници и служители, ползвали данъчни облекчения за децата.
Пак след законодателна инициатива на омбудсмана и пак подкрепена с пълно единодушие е преустановена една абсолютна несправедливост – начисляването на компенсаторна такса от 70 лева или глоба в размер на 300 лева за сгрешена винетка.
Освен това уведомяването за натрупани глоби към АПИ вече става в рамките на 3 работни дни. Друга важна законодателна промяна, която предложи омбудсманът и която отново е приета с единодушие, е забраната за предлагане, продажба, включително и онлайн, и употребата на райски газ от непълнолетни.
В доклада на националния обществен защитник се припомня и фактът, че борбата на омбудсмана с монополите отбеляза съществен успех – по сигнал и настояване на омбудсмана до министъра на финансите „Топлофикация София“ възстанови на 201 222 домакинства над 3 млн. лева надвзети суми за ДДС.
Моля, подкрепете ни.