Блокираният край Ахтопол танкер от руския „сенчест флот“: Още 4 моряци евакуирани
По информация на морските власти танкерът е бил теглен от турски влекач, след като е получил щети при атака с морски дрон в Черно море. Причините за прекъсване на буксирането засега не са официално потвърдени – именно това ще бъде сред основните въпроси към турския посланик, който е извикан на разговор в Министерството на транспорта.
Корабът няма електрозахранване и не е в състояние да се движи самостоятелно. Според експерти това го прави изключително уязвим в сезон на силни ветрове и високо вълнение.
По официални данни от ГД „Аварийно-спасителна дейност“ той е собственост на китайска компания, а екипажът му е изцяло азиатски – китайци, виетнамец, индонезиец и миямаран. Формално няма руска собственост, но корабът е част от т.нар. „сенчест флот“ – частни азиатски танкери, които превозват руски петрол заобикаляйки санкциите.
Екипажът: от 10 моряци – 7 вече са евакуирани
От неделя насам българските Военноморски сили, Морската администрация и "Гранична полиция" провеждат сложни въздушни операции с хеликоптер „Пантер“, тъй като морето е прекалено бурно за катери.
В неделя бяха евакуирани първите трима моряци. Днес по въздух бяха свалени още четирима. На борда по желание на корабособственика остават трима души.
Всички евакуирани са настанени във Варна, прегледани са и са в добро състояние. На кораба е доставен генератор, храна, вода и комуникационна техника.
Кой е корабът и кой го притежава
По данни на Морската администрация Kairos е собственост на китайска компания и обслужва търговски маршрути за превоз на суров петрол. Според международни анализатори в последните месеци подобни кораби все по-често са обект на атаки в Черно море – във връзка със санкциите на ЕС и САЩ върху руския петрол и опитите за прекъсване на „сенчестия флот“, който пренася суровина към частни рафинерии в Азия.
Екоминистерството вече започна мониторинг на водата. Първите проби между Созопол и Резово не показват разлив. Въпреки това местни рибари предупреждават, че бурно море може да изхвърли тежкия кораб на брега – сценарий, който би довел до „тежка екологична катастрофа“.
Инцидентът идва на фона на засилен риск по морските маршрути с петрол в Черно море, често свързван с украинските атаки срещу руски логистични кораби и танкери. Част от тези кораби попадат под санкционни режими, но продължават да оперират в региона.
Според морски експерти България ще трябва да развие по-ясни процедури за реакция при подобни ситуации, които вероятно ще зачестяват.
Моля, подкрепете ни.