Борисов: Отиваш да му помагаш да оживее, то налита да те бие
Вижте стенограмата:
Точка 1
Проект на Решение за приемане на Национален план за управление на отпадъците за периода 2014-2020 г.
БОЙКО БОРИСОВ: Приема се.
Точка 2
Проект на Решение за определяне на заместник-председател на Българския институт по метрология
БОЙКО БОРИСОВ: По точка 2 няма обструкции и я приемаме.
Точка 3
Проект на Решение за определяне на министерство, което да номинира свой представител за член на Управителния съвет на Националната агенцията за професионално образование и обучение за мандата 2014-2018 г.
БОЙКО БОРИСОВ: След като няма никой против, приема се.
Точка 4
Проект на Постановление за допълнение на Постановление №181 на Министерския съвет от 2009 г. за определяне на стратегическите обекти и дейности, които са от значение за националната сигурност
БОЙКО БОРИСОВ: Приема се.
Точка 5
Проект на Постановление за одобряване на допълнителни разходи по бюджета на Министерството на транспорта, информационните технологии и съобщенията за 2014 г.
БОЙКО БОРИСОВ: Приема се.
Точка 6
Проект на Решение за отчуждаване на част от имот – частна собственост, за държавна нужда за изграждане н обект „Път Е-85 (І-5) „Кърджали-Маказа“ от км 343+200 до км 367+427 и пътна връзка „Фотиново“ от км 0+000 до км 2+368“ на територията на област Кърджали
БОЙКО БОРИСОВ: Приема се.
Точка 7
Проект на Решение за учредяване на безсрочен сервитут върху поземлени имоти в горски територии – публична държавна собственост, в землището на с. Бързия, община Берковица
БОЙКО БОРИСОВ: Приема се.
Точка 8
Доклад за резултатите от участието в 3352-ото заседание на Съвета на Европейския съюз по транспорт, телекомуникации и енергетика, формат „Транспорт“ проведено на 3 декември 2014 г. в Брюксел
БОЙКО БОРИСОВ: Приема се.
Точка 9
Доклад за одобряване на резултатите от участието на Република България в заседанието на Съвета на Европейския съюз „Правосъдие и вътрешни работи“, формат „Правосъдие“, проведено на 4 и 5 декември 2014 г. в Брюксел
БОЙКО БОРИСОВ: Приема се.
Точка 10
Доклад за одобряване на резултатите от участието на Република България в заседанието на Съвета на Европейския съюз „Правосъдие и вътрешни работи“, формат „Вътрешни работи“, проведено на 5 декември 2014 г. в Брюксел
БОЙКО БОРИСОВ: Приема се.
Точка 11
Доклад за одобряване на резултатите от участието на Република България в 3357-ото заседание на Съвета по заетост, социална политика, здравеопазване и потребителски въпроси“, проведено на 11 декември 2014 г. в Брюксел
БОЙКО БОРИСОВ: Приема се.
Точка 12
Проект на Решение за даване на съгласие за водене на преговори за сключване на съдебни споразумения със собственици на имоти, представляващи земеделски земи, предвидени за отчуждаване с Решение №811 на Министерския съвет от 2013 г. за отчуждаване на имоти и части от имоти – частна собственост, за държавна нужда за изграждане на обект „Северна скоростна тангента“ от км 0+000 до км 16+400 (идентичен с км 16+540), участък от км 0+000 до км 15+100“ на територията на област София, и проект на Решение за даване на съгласие за сключване на съдебни споразумения със собственици на имоти, представляващи земеделски земи, предвидени за отчуждаване с Решение №811 на Министерския съвет от 2013 г. за отчуждаване на имоти и части от имоти – частна собственост, за държавна нужда за изграждане на обект „Северна скоростна тангента“ от км 0+000 до км 16+400 (идентичен с км 16+540), участък от км 0+000 до км 15+100“ на територията на област София
БОЙКО БОРИСОВ: Павлова!
ЛИЛЯНА ПАВЛОВА: Уважаеми господин премиер, уважаеми колеги, с взимането на това решение днес за даване на мандата на Пътната агенцията за водене на преговори и сключвания на съдебни споразумения всъщност ще можем да отблокираме огромното закъснение, огромния проблем, възникнал с изграждането на Северната скоростна тангента на Софийското околовръстно.
Това е проект, който се финансира по Оперативната програма „Регионално развитие“, неговата стойност е 235 милиона лева. Имаме избран изпълнител, но не можем да издадем разрешение за строеж и строителството е замразено от повече от една година поради проблем с отчужденията. В момента има 361 дела в съда за 384 имота по протежението на тези 15 км. Независимо, от приетия закон, с който облекчихме възможността за предварително изпълнение при отчужденията (тъй като този проект няма как ретроактивно да има влияние върху приетия закон), ние трябва да проведем преговори с тези 361 собственици на имоти по тези 361 дела и да сключим одобрени от съда извънсъдебни споразумения, за да прекратим воденето на спорове, защото делата са насрочени за следващото лято, а всъщност срокът на реализация на проекта и допустимостта на европейските фондове по него са до ноември следващата година. Именно затова нашата цел е, получавайки този мандат, да проведем преговори и да сключим тези споразумения, за да издадем разрешения за строеж, за да може обектът да бъде изграден до ноември следващата година и да не загубим безвъзмездните 235 милиона лева, които имаме по Оперативната програма „Регионално развитие“. В противен случай възможността и реалността да изградим тази Северна скоростна тангента на околовръстното ще я загубим безвъзвратно, така както бяха загубени парите за София – Калотина, която не изграждаме, по която няма строителство. Именно затова тези преговори са важни за нас.
Използвам случая да кажа, че тези отчуждения ще бъдат платени със средства и от оперативната програма. Проведохме допълнителни преговори с Европейската комисия преди две седмици и 18 милиона от необходимите над 25-26 милиона за отчуждение ще ни бъдат осигурени в рамките на европейските фондове, така както получихме потвърждението от Европейската комисия, която е една голяма помощ, защото огромен е ресурсът, който е необходим за тези отчуждителни процедури.
БОЙКО БОРИСОВ: Как да не е голяма помощ! Едно е да дадеш 25-26 милиона, друго е да дадеш 5-6, разликата е голяма. А и за софиянци, а и тези, които са транзитно през София… Представете си Южната дъга – да има същото (това е Северната скоростна тангента) от страната на Нови Искър и тази част на София. Смятайте, че целият поток сега минава по Южната дъга, ще се разпредели на две, тирове, всичко, което идва от Калотина, минава по Северната тангента, отива на „Хемус“, отива на „Тракия“ оттам по „Марица“, или завива на новия възел, който изграждаме точно там на ханчето преди отклонението за Банкя и се качва на магистрала „Люлин“, там е осемлентов път.
Между другото, какъв му е срокът, кога трябва да стане? Гледам, че са много напреднали, говоря за връзката на АМ „Люлин“ и „Европа“?
ЛИЛЯНА ПАВЛОВА: Това се води Западна дъга, той също е в огромно закъснение, там все още имаме археология и довършване също на отчуждения, така че ще го правим до лятото на следващата година. Поради отново забавяне поради археологията и отчужденията, се надявам да успеем до месец септември догодина да го направим.
БОЙКО БОРИСОВ: Опитайте да си го представите какво стана със София около Южната дъга, как се разви градът и как изглежда в момента. По-хубавите квартали са отдолу откъм Стара планина, защото там са слънчеви, хубави, не са усойни и с една Северна тангента ще бъде приказка. Така че работете активно.
Точка 13
Проект на Решение за одобряване на Проект на Закон за изменение и допълнение на Гражданския процесуален кодекс
БОЙКО БОРИСОВ: Приема се.
Точка 14
Проект на Постановление за приемане на Наредба за допингов контрол при тренировъчна и състезателна дейност
БОЙКО БОРИСОВ: Заповядайте.
КРАСЕН КРАЛЕВ: Уважаеми господин министър-председател, уважаеми колеги, приемането на Наредбата е свързано с необходимостта от привеждане на националния нормативен акт в съответствие с измененията на Световния антидопингов кодекс, които влизат в сила от 1 януари 2015 г.
Проектът на Наредба е изготвен от Антидопинговия център при съобразяване с указанията и насоките на Световната анидопингова агенция. Текстовете са одобрени за съответствието им с версията на Световния антидопингов кодекс, която влиза в сила от 1 януари 2015 г.
Измененията в Световния антидопингов кодекс са значителни и многобройни, поради което предлагаме приемане на нова Наредба, а не изменение и допълнение на действащата.
БОЙКО БОРИСОВ: Приемаме точката. За високото спортно майсторство това е изключително важно.
КРАСЕН КРАЛЕВ: Много е важно и за лабораторията, в която в предишния ни кабинет инвестирахме над 9 милиона. В съседните страни нямат подобни лаборатории. Това ще позволи наистина тази инвестиция да бъде доходоносна, не само да помага на нашите спортисти, и да спести много средства, които, така или иначе, инвестираме в Гърция. Но от съседните държави също ще има спортисти, които да ползват услугите на нашата лаборатория. Затова трябва да се изравни законодателството и в двете посоки.
БОЙКО БОРИСОВ: Прима се точка.
Точка 15
Проект на Постановление за изменение и допълнение на Наредбата за изискванията за етикетиране и представяне на стандартна информация за продукти, свързани с енергопотреблението по отношение на консумацията на енергия и на други ресурси, приета с Постановление №140 на Министерски съвет от 2011 г.
БОЙКО БОРИСОВ: Приема се.
Точка 16
Проект на Постановление за приемане на Устройствени правилници на Министерството на икономиката, на Министерството на енергетиката и на Министерството на туризма
БОЙКО БОРИСОВ: Приема се.
Точка 17
Проект на Решение за одобряване проект на Закон за изменение и допълнение на Закона за авторското право и сродните му права
БОЙКО БОРИСОВ: Приема се.
Точка 18
Проект на Решение за одобряване проект на Закон за изменение и допълнение на Закона за дейността на колективните инвестиционни схеми и на други предприятия за колективно инвестиране
БОЙКО БОРИСОВ: Горанов!
ВЛАДИСЛАВ ГОРАНОВ: Уважаеми господин министър-председател, колеги министри, със законопроекта се въвежда изискването на Директива 2013/14/ЕС по отношение на управляващите дружества за дейността по инвестиране на средства на управляваните от тях колективни инвестиционни схеми, лицата, управляващи алтернативни инвестиционни схеми по отношение инвестирането на средствата на тези схеми, пенсионноосигурителните дружества по отношение инвестирането на средствата на управляваните от тях фондове за допълнително пенсионно осигуряване.
Измененията целят да се преодолее механичното предоверяване на кредитни рейтинги и използването им като единствен критерий от страна на пенсионноосигурителните дружества, управляващите дружества и лицата, управляващи алтернативни инвестиционни схеми при преценяване на риска, свързан с инвестициите. С тях се допълват изискванията за непредоверяване на кредитните рейтинги, които вече са въведени за кредитните институции и инвестиционните посредници.
Общата цел е да се преодолее тенденцията тези финансови институции, в качеството им на инвеститори, да вземат предвид единствено изготвените от рейтинговите агенции кредитни рейтинги при инвестирането в дългови инструменти, без да извършват и свои собствени оценки на кредитоспособността на емитентите на тези дългови инструменти. В тази връзка се въвеждат допълнителни изисквания към процедурите за наблюдение, измерване и управление на свързания с инвестициите риск. Принципът на непредоверяване на кредитните рейтинги ще се прилага от пенсионноосигурителните дружества, управляващите дружества и лицата, управляващи алтернативни инвестиционни схеми, като се отчита естеството, мащаба и сложността на дейността им, съответно на извършваните от тях инвестиции.
Благодаря.
БОЙКО БОРИСОВ: Въпроси?
Приемаме точка 18.
Точка 19
Проект на Постановление за допълнение на Наредбата за реда и начина за въвеждане на бандеролите за бутилирани алкохолни напитки, приета с Постановление №157 на Министерския съвет от 2006 г.
БОЙКО БОРИСОВ: Горанов!
ВЛАДИСЛАВ ГОРАНОВ: Практиката показа, че скъпо струващи бутилирани алкохолни напитки са бавнооборотни и не могат да бъдат реализирани в 12-месечния период след въвеждането на новия образец на бандерола, който е в сила от 1 януари 2014 г. В същата връзка от много места постъпиха коментари, че е хубаво срокът за тези бандероли да бъде удължен, в противен случай ще се наложи унищожаване, изваждане от употреба на много скъпи, несъпоставими с размера на акциза високоалкохолни напитки.
В този смисъл ви предлагам да приемем предложените изменения, с което ще дадем още малко срок те да бъдат реализирани на пазара. В противен случай трябва да бъдат унищожавани, което е нелогично.
БОЙКО БОРИСОВ: Приема се.
Дончев!
ТОМИСЛАВ ДОНЧЕВ: Уважаеми колеги, една тема, която не е в дневния ред, но е актуална.
През уикенда, както и тази сутрин, получих няколко сигнала от граждани, че ЕРП-тата отново работят с 40-дневни сметки за ток. Не мога да кажа дали това е истина в момента, но разпоредих да се провери веднага. Помолих и министър Петкова да се провери дали това е вярно, ако е вярно – защо се случва така.
Моля да бъде на вниманието на всички колеги, които имат пряко или опосредствано отношение по този въпрос, защото темата е критична.
Благодаря.
БОЙКО БОРИСОВ: Госпожа Петкова!
ТЕМЕНУЖКА ПЕТКОВА: Благодаря, господин премиер.
Аз също получих такава информация. Сега веднага задействам нещата, за да проверим как стои този въпрос и ще Ви докладвам.
БОЙКО БОРИСОВ: Извикайте ги. Защото вместо ритмично, така както е необходимо да си подават фактурите, когато стане един по-дълъг период, идват големи сметки, и то изведнъж веднага след Нова година…Вече един път това успя.
ТОМИСЛАВ ДОНЧЕВ: И по неизвестно каква причина това се случва винаги зимата, когато сметките са по-високи.
БОЙКО БОРИСОВ: Да.
Госпожа Кунева!
МЕГЛЕНА КУНЕВА: Това е директно свързано със Закона за защита на потребителите. Понеже това е директива, която по мое време в Комисията беше приета, съм запозната детайлно с процедурата.
Комисията за защита на потребителите трябва да бъде алармирана и на базата на Закона за защита на потребителите трябва да се върне нормалното положение. Това е договор, договор между потребители и ЕРП-тата.
БОЙКО БОРИСОВ: Вицепремиерът Кунева с Теменужка Петкова. Ако трябва, заедно срещнете се, обяснете им какво имат по договор и това не го допускайте, да не се получи повторно.
Точка 20
Проект на Решение за отчуждаване на части от имоти - частна собственост, за държавна нужда за изграждане на обект „Допълнително проектиране и строителство на АМ „Тракия“ Лот 3 участък Нова Загора – Ямбол от км 241+900 до км 277+597 – мерки за подобряване на отводняване на прилежащи терени“, на територията на областите Сливен и Ямбол
БОЙКО БОРИСОВ: Приема се.
Точка 21
Проект на Постановление за преобразуване на национални музеи
БОЙКО БОРИСОВ: Господин Рашидов!
ВЕЖДИ РАШИДОВ: Господин премиер, колеги, тук става въпрос, че в много скоро време построеният национален музей, така нареченият „Български Лувър“ се подготвя за откриване, но след като направим този национален музей съвсем логично е да закрием или да преобразуваме двата стари други музеи, тъй като един музей, национален, се управлява от един директор. Иначе има вече четири-пет музея, което не е логично така да се управлява и всичко това се събира на едно място и се прави един музеен център нов, нов юридически субект.
Това е в общи линии това, което е необходимо да се направи. Де факто ще направим една и добра реформа в музейното дело, българските музеи да бъдат по-активни, по-работещи, тъй като в момента те са разпръснати между много дирекции и това ще ни даде възможност за по-голям контрол на музеите.
Благодаря.
БОЙКО БОРИСОВ: Приемаме точка 21.
На главния секретар – на заседанията на Министерски съвет по принцип областният управител на София и кмета на София са добре дошли, така че имайте грижата да ги каните. В смисъл, да им кажете, че и на извънредни и на редовни заседания са добре дошли, това си беше и практика. Между другото, областни управители от всички градове, особено когато имат точки, касаещи техните региони, също са добре дошли.
Точка 22
Доклад за изпълнението на Оперативна програма „Регионално развитие“ 2007-2013 г.
БОЙКО БОРИСОВ: Павлова!
ЛИЛЯНА ПАВЛОВА: Уважаеми господин премиер, уважаеми колеги, с този доклад представям на вашето внимание напредъка по изпълнението на програмата „Регионално развитие“ и най-вече проблемите, които имаме във връзка с преустановените плащания или замразените плащания от страна на Европейската комисия.
На 3 юни т. г. по две от приоритетните оси, а именно първа и трета ос, бяха преустановени плащанията от Европейската комисия. Това преустановяване се дължи на идентифицирани шест типови нарушения в процедурите по избор на изпълнители по проектите в рамките на извършения одит на 33 проекта и на установените нарушения.
Съгласно изискванията и одитните стандарти, управляващият орган направихме необходимото, спазвайки методологията за налагане на плоска финансова корекция, екстрапулирайки нивото на грешка по програмата, предлагаме налагане на такава плоска финансова корекция, базирайки се проблемите, идентифицирани в шест групи, като общата стойност на индивидуалните и плоската финансова корекция, спазвайки методиката на Европейската комисия и спазвайки принципа, в който беше приложен по Оперативна програма „Околна среда“, съгласувано със сертифициращия и одитиращия орган и проверено от одиторите на Европейската комисия на приключилата одитна мисия в началото на месец декември, предлагаме размерът на финансовата корекция в размер на 132 922 819 лева да бъдат наложени, като тези средства ще бъдат осигурени при спазване на чл. 63 от Закона за публичните финанси за 2015 г. и в последващите години, както и с проекта на това протоколно решение предвиждаме и осигуряване на средства за компенсиране на корекцията в размер на 12 467 284 лева при изпълнението на проект „Енергийно обновяване на българските домове“, а именно Фондът за жилищно обновяване, който беше създаден в КТБ, но поради поставянето на банката под специален надзор и отнемането на лиценза, средствата трябва да бъдат възстановени от гледна точка на европейско съфинансиране, а след това ще бъдат погасени по реда на погасяване на вземане. Или с две думи казано, налагайки плоска финансова корекция по тази оперативната програма, изчиствайки нивото на грешка – това е и последната стъпка от процеса, с който ние завършваме процедурата по спазване на изискванията на Европейската комисия, за да може през месец януари Европейската комисия да възобнови, да размрази изцяло плащанията по Оперативната програма „Регионално развитие“, какъвто ангажимент бяхме поели пред нашите европейски партньори, изчиствайки системата, налагайки плоска финансова корекция.
Използвам случая да кажа, че тези почти 133 милиона лева плоска финансова корекция, която ние налагаме по проектите, те не се губят за България, защото ние ги връщаме обратно в програмата и те ще бъдат инвестирани в други проекти, които сме избрали като резервни проекти, които да бъдат финансирани. Това са проекти за градска среда, за градски транспорт, те са чакащи, готови са за реализация и могат да бъдат изпълнени в рамките на 2015 г. и по този начин, всъщност, реално ние средства от програмата няма да загубим.
Благодаря.
БОЙКО БОРИСОВ: Приемаме точка 22.
Точка 23
Проект на Постановление за изменение на Постановление №233 на Министерския съвет от 2014 г. за изменение и допълнение на Наредбата за условията, правилата и реда за регулиране и регистриране на цените на лекарствените продукти, приета с Постановление №97 на Министерски съвет от 2013 г.
БОЙКО БОРИСОВ: Министър Москов!
ПЕТЪР МОСКОВ: Господин премиер, колеги, става въпрос за постановление на Министерски съвет, с което се ограничава възможността за ръст на цените на лекарства, които не са по лекарско предписание. Едно единствено е предложението за промяна в Постановлението и то е свързано с удължаване на срока за забрана на увеличение на цените до края на 2015 г.
Да кажа, че става въпрос за най-простите хапчета и медикаменти за температура, срещу грип и т. н., особено в грипния сезон. Да кажа и още, че в началото на тази година 2014 г. нашите предшественици са забравили да удължат срока на тази наредба по една или друга причина – чак до юли месец не е действало това ограничение, и вероятно това има връзка с факта, че простите прахчета срещу температура, особено в грипни сезони, са стигнали до по десет лева. Ние понеже не забравяме, предлагам на Министерски съвет да одобри удължаването на тази забрана до края на 2015 г.
БОЙКО БОРИСОВ: Одобряваме точка 23.
Точка 24
Проект на Постановление за одобряване на вътрешнокомпенсирани промени на утвърдените разходи по области на политики, бюджетни програми по бюджета на Министерство на здравеопазването за 2014 г.
БОЙКО БОРИСОВ: Одобряваме точка 24.
Точка 25
Проект на Постановление за изменение на Постановление №3 на Министерски съвет от 2014 г. за изпълнението на държавния бюджет на Република България 2014 г.
ЛИЛЯНА ПАВЛОВА: Това изменение всъщност предвижда намаляване бюджета на Министерство на регионалното развитие и благоустройството и на Министерството на финансите с цел компенсиране на бюджетите и изплащане на дължимите обезщетения и за осигуровки на служителите на Министерство на инвестиционното проектиране, чиито служебни и трудови правоотношения прекратяваме съгласно изискването на закона.
БОЙКО БОРИСОВ: Одобряваме точка 25.
Точка 26
Проект на Постановление за одобряване на вътрешкнокомпенсирани промени на утвърдените разходи по области на политики/бюджетни програми по бюджета на Министерството на финансите за 2014 г.
ВЛАДИСЛАВ ГОРАНОВ: От реализирани икономии увеличаваме разходите за Национален компенсационен жилищен фонд, от който се изплащат правата на правоимащите по т.нар. лихвоточки.
БОЙКО БОРИСОВ: Приемаме точка 26.
Точка 27
Проект на Постановление за вътрешно-компенсирани промени на утвърдените разходи по области на политики/бюджетни програми по бюджета на Министерския съвет за 2014 г.
БОЙКО БОРИСОВ: Приема се.
***
ВЕСЕЛИН ВУЧКОВ: Като част от заседанието на Министерски съвет бих искал да отбележа, че днес, 22 декември е професионалният празник на Българската гранична полиция. Преди 127 години – през 1887 г., в „Държавен вестник“ е обнародван първият български Закон за пограничната стража. Този закон възлага на МВР охраната на държавната граница. Между другото, законът е внесен от Народното събрание от Стефан Стамболов и е утвърден с указ на княз Фердинанд, така че да поздравим всички служители на „Гранична полиция“, които и в момента са изправени пред огромни предизвикателства, удържането на засиления миграционен натиск и перспективата Шенген. Отново искам да ви уверя, че българската гранична полиция, българското МВР и българската държава са покрили абсолютно всички критерии, поставени предварително за влизане в шенгенското пространство и българската гранична полиция продължава да утвърждава най-добри практики, включително и по-добри от някои други държави, които са част от Шенгенското пространство.
БОЙКО БОРИСОВ: Снощи разбрах от дежурните за инцидент по границата.
ВЕСЕЛИН ВУЧКОВ: Имаше инцидент с около стотина афганистанци и сирийци, които блокираха КПП-то на българо-турската граница на Капитан Андреево, защото налягаха на шосето и дойдоха служители на турската гранична стража и с автобуси, без насилие, мога да кажа, отново ги върнаха на турска територия.
БОЙКО БОРИСОВ: Разбира се, от всички нас: „Честит празник!“ Поздравете ги. Вие имате ли някакви публични мероприятия? С госпожа Кунева вижте, посетете ги, дайте им малко кураж, оценка. Фактически на границата не си е лесно, да не говорим и за това, което се плаща от държавата като човекоработни дни на толкова много хора.
***
БОЙКО БОРИСОВ: Владислав Горанов – постановлението.
ВЛАДИСЛАВ ГОРАНОВ: Уважаеми господин министър-председател, уважаеми госпожи и господа министри, във връзка с годишното приключване на държавния бюджет ви предлагам да решим някои проблеми, които биха могли да бъдат решени след анализ на последните дни от бюджетната година.
Ще изчета, тъй като се внася в последния момент актът, абсолютно целия акт (ще ми отнеме около 2-3 минути), в който ще цитирам какво се предлага с проекта на постановление.
„Чл. 1. Одобрява допълнителни разходи и трансфери за 2014 г. в общ размер до 67 481 180 лева, разпределени както следва:
1. По бюджета на Министерството на труда и социалната политика – 5 млн. лв. за изплащане на обезщетения и помощи за домакинствата;
2. По бюджета на Комисията за защита от дискриминация – 100 000 лв. за текущи разходи;
3. По бюджета на Министерство на вътрешните работи за 2014 г. – в размер на 30 млн. лв. за неразплатени разходи за текуща издръжка и обезщетения по Закона за Министерство на вътрешните работи;
4. По бюджета на Министерство на отбраната за 2014 г. – в размер на 10 млн. лв. за погасяване на просрочени задължения на Военномедицинска академия към доставчици, за издръжка и капиталови разходи;
5. По бюджета на Министерството на правосъдието за 2014 г. – в размер на 5 млн. лв. за текущи разходи и за обезщетения по Закона за МВР;
6. Чрез бюджета на Министерство на отбраната за Национален военен университет „Васил Левски“ за 2014 г. за неотложни текущи разходи за дейността на университета до края на 2014 г. – 396 000 лв.
7. Чрез бюджета на Министерството на образованието и науката за Софийския университет „Свети Климент Охридски“ за доставка на лабораторно оборудване, обзавеждане, консумативи и софтуер за нуждите на Лаборатория за молекулярна диагностика, микробиология, вирусология, имунология, паразитология и генетика за учебно-клиничната база на Медицинския факултет – 3 млн. лв.
8. За покриване на начислени лихви и такси за обслужване на дълга на общините към Фонда за органите на местно самоуправление в България „ФЛАГ“ ЕАД 975 140 лв., разпределени по общини, съгласно приложението;
9. По бюджета на община Пловдив за изграждане на обект – спортен комплекс, изграждащ се в УПИ ІV – 617 по плана на ж.к. „Тракия“, гр. Пловдив – 1 363 438 лв.
10. По бюджета на община Варна за реконструкция на зала „Конгресна“ в Двореца на културата и спорта, гр. Варна, в това число доставка на материали и оборудване с цел подобряване на възможността за многофункционално използване и увеличаване на капацитета на Зала „Конгресна“ в Двореца на културата и спорта, гр. Варна – 9 797 000 лв.
11. По бюджета на община Долна Баня за доизграждане на център за работа с деца на улицата – 128 355 лв.;
12. По бюджета на община Велико Търново за поддръжка на първи, втори и трети клас пътища, които преминават през населени места на територията на общината – 590 931 лв.;
13. По бюджета на Столична община за изграждане, реконструкция и рехабилитация на пешеходни алеи и тротоари в гр. Банкя, втори етап – 1 131 316 лв.
(2) Средствата по ал. 1 да се осигурят за сметка на преструктуриране на разходите по централния бюджет за 2014 г.
Чл. 2. Със сумата по чл. 1, ал. 1, т. 1 да се увеличат разходите по бюджетите на Министерството на труда и социалната политика за 2014 г. по политики и бюджетни програми, както следва:
1. Политика в областта на заетостта по бюджетна програма „Осигуряване заетост и повишаване качеството на работната сила на безработните и заетите лица“ – 1 800 000 лв.
2. Политика в областта на хората с увреждания – бюджетна програма „Интеграция на хората с увреждания“ – 3 200 000 лв.
Със сумата по чл. 1, ал. 1, т. 1 да се увеличат показателите по чл. 13, ал. 3 от Закона за държавния бюджет на Република България за 2014 г.
Чл. 3. Със сумата в размер на 50 000 лв. по чл. 1, ал. 1, т. 2 се увеличават показателите по чл. 27, ал. 2 от Закона за държавния бюджет на Република България за 2014 г.
Чл. 4 (1) Със сумата по чл. 1, ал.1, т. 3 да се увеличат разходите по бюджета на Министерство на вътрешните работи за 2014 г. по политика в областта за защита на националната сигурност, противодействие на престъпността и опазване на обществения ред, сигурността на границите, пожарната безопасност и защита на населението по бюджетни програми, както следва:
„Противодействие на престъпността, опазване на обществения ред и превенция, миграция, граничен контрол и охрана на държавната граница – 26,5 млн. лв.
„Пожарна безопасност, защита на населението от пожари, бедствия и извънредни ситуации“ – 1 млн. лв.
„Информационно осигуряване на обучение и квалификация, медицинско и административно обслужване“ – 2,5 млн. лв.
(2) Със сумата в размер на 21 млн. лв. да се увеличат показателите по чл. 13, ал. 3 от Закона за държавния бюджет на Република България за 2014 г…
БОЙКО БОРИСОВ: Парите за камерите намериха ли се? Не искам отговор „не“.
ВЕСЕЛИН ВУЧКОВ: Знам, че това е свръхприоритет. Парите за камерите още не са намерени, но тук има един юридически въпрос, че преди една година консорциум от две фирми са изпратили писмо в МВР, че обект на патент става софтуерът на видеонаблюдението в град София. Говоря за полицейското видеонаблюдение, защото има и общинско. Това означава, че на тях трябва да им се превеждат вече суми от бюджета на МВР без обществени поръчки. Тъй като искам този технически въпрос да бъде изчистен по най-бързия начин - свръхприоритет е това, сутринта на оперативка пак го разисквахме. Ще опитаме още януари месец със собствени средства, приоритетно от новия бюджет, да преодолеем този юридически проблем, защото мисля, че не е редно без търгове да превеждаме директно на две фирми пари само и само защото софтуерът е обект на някакво авторско право.
Не знам дали нарочно е направено това или не, но това е една от причините постепенно някои от функциите на полицейското видеонаблюдение да отпадат. Това не е редно и затова ще се опитаме първото тримесечие най-късно всички функции да бъдат на 100% възстановени поетапно, една след друга да почнем да увеличаваме функциите още от 1 януари.
БОЙКО БОРИСОВ: Камерите трябва да работят, ако трябва – съкрати хора, но те са по-ценни. Не искам… За юридически казуси има цял юридически отдел там, все хора, на които иначе не можеш да им затвориш устата като се заговори за юридически казуси. Да намерят решение да заработят камерите. Край! Намерете го!
ВЕСЕЛИН ВУЧКОВ: Може ли по темата на господин Горанов да кажа нещо?
БОЙКО БОРИСОВ: Може. Но сега тая е темата. Другата тема после. Дай пари – ето, даваме. Но темата е тази.
ВЕСЕЛИН ВУЧКОВ: Във връзка с промяната на Закона за бюджета за 2014 г., искам да кажа, че в момента тече промяна в Закона за МВР, Закона за ДАНС, Закона за специалните разузнавателни средства и наистина да призова за една подкрепа. Една административна реформа на вътрешното министерство е категорично необходима в няколко пункта. И друг път сме го коментирали, господин премиер. Не е редно всички държавни служители в МВР да работят в условията на една категория труд – първа категория труд. Това вътрешно диференциране е абсолютно необходимо и от определена дата поне новоназначените служители в администрацията трябва да се подчиняват на Закона за държавния служител. Тъй като съзнавам, че ще има съпротива на едно такова решение, наистина призовавам за подкрепа и за законодателната промяна, и чисто организационно как ще се случи това.
Администрацията, общо взето, всички знаем какво означава – и човешките ресурси в министерството, и международната дейност, юрисконсултите, счетоводствата и много други дирекции. Така че, това е един от акцентите на реформата, които ще направим още в първите месеци на следващата година. Ползвам повода да Ви поканя, ако имате възможност, на 12 януари в 10 часа ще представим пътна карта на реформата в МВР.
Освен това, искам да съкратим около една втора до една трета от административните звена в МВР, за да можем да усилим полицейското присъствие на територията на страната.
В същото време, според мен, тази административна реформа трябва да обхване и други структури от сигурността – ДАНС, Държавна агенция „Технически операции“, разузнавателни служби и НСО, в смисъл, че и там администрацията трябва да се подчинява на Закона за държавния служител, а не да бъде първа категория труд. В този смисъл също имаме нужда от подкрепа и в парламента, и на Министерски съвет.
Накрая, господин премиер, ако ми позволите – има разлика в държавната служба – специфичната – в МВР, в ДАНС и в другите структури. Тоест, по различен начин се назначават и постъпват на работа полицаи и пожарникари, от една страна, служителите в ДАНС, които са първа категория труд, по различен начин се изчисляват коефициентите за възнаграждения – нещо, което подклажда непрекъснато напрежение. Дори имат различни размери на обезщетения, когато се пенсионират или напускат. Мисля, че трябва да помислим върху въпроса държавната служба първа категория труд във всички тези структури, които изброих, да стане еднотипна. Иначе постоянно ще има напрежение между структурите.
БОЙКО БОРИСОВ: Първо, искам да благодаря на всички министри, защото не всички бяхте достатъчно активни при защитата на бюджета, и на парламентарните групи, и на партиите, които подкрепиха бюджета, за да имаме бюджет.
Второ, така, както в здравната, така, както в съдебната, така, както се надявам, и в пенсионната реформа, така и в реформата в сектора сигурност, където са и МВР, и ДАНС, са задължителни промени и всички ще застанем, убеден съм, и зад кабинета, и партньорите в управлението.
Как трябва да стане? Изписваш го хубаво. Отиваш в парламента. Парламентарните групи, включително покани след това и направи среща с опозицията, които искат – ако искат, да дойдат, представи им я, ако не искат да дойдат… Поне господин Миков на мен ми заяви, че искат да са градивна или опозиция, която, ако има нещо добро, да го подкрепят. Покани ги, седнете, разговаряйте. Ако искат – искат, ако не – не, това им е работата, да са опозиция. Но за нашите парламентарни групи заделяш колкото трябва време – там има грамотни хора, хора, които са били в службите, работили са, познават проблемите, постигаш си подкрепата. След това идваш тук, даваш я на Министерски съвет, приемаме я и заставаме – ще ми запишете в календара, живот и здраве, 12 януари, да дойдем така, както бяхме в здравето, така ще дойдем и при тебе – всички ще те подкрепим всячески. Защото това, което каза, аз мисля, че няма нито един от министрите, който да не каже „Да, но това хората не си го мислят“ или „Не сме го чували в разговори и дебати“. И то е нормално. Не може, нищо против нямам секретарките или техническия екип – да взимат толкова, колкото undercover-ът, който може да го уловят всеки момент, или на границата, бягайки, винаги може някой да го… Има си рискове и то са си реални рискове. Както е – едно е да си пожарникар, който гаси пожарите, друго е с чантата да ходиш да съставяш актове. Не че не е важно, но то затова има степенуване на труда – първа и втора категория, ще имаш пълна подкрепа.
В този ред на мисли да се върна пак не само на тест камерите – спирането на нарушители по пътя. Срокът беше скоро. Кажи няколко думи на колегите също.
ВЕСЕЛИН ВУЧКОВ: За пътния контрол. В средата на януари, дали сме си двумесечен срок, в рамките на който ще отчетем положителните, ако има – и негативните страни.
Господин премиер, тъй като това е обект на ежедневен коментар при нас, струва ми се, че резултатите досега са по-скоро положителни. Така се възприема и от хората, тъй като елементът на контакт между шофьор на автомобил и униформен полицай може да се извършва вече само в условие на видеозаснемане, тоест, условие за корупционно поведение в момента няма. Имам доста отзиви от страната и от много познати, и от служители на МВР – това го коментираме и на оперативки, че отзвукът е по-скоро положителен.
В същото време искам да ви кажа още нещо. В момента сме в процедура на закупуване на около 120 камери, които ще бъдат разположени вътре в полицейските автомобили, които ще заснемат абсолютно всички действия, които се извършват от униформен полицай – било от пътен контрол, било от охранителна полиция, когато спрат някой автомобил за проверка. Източник на финансиране е Гаранционният фонд, от който 5% всяка година се дават на МВР точно за такава техника. Още в началото на януари пред медиите и пред обществото ще представим по какъв начин дори индивидуален пътен патрул с един автомобил може да спира за проверка на пътя, но само в условия на видеозаснемане, тъй като вътре в автомобила на полицая ще има най-малко две, дори три камери: под предно стъкло, под задно стъкло, дори ще има и звукозапис. Така постепенно ще започнем от провинцията. Между другото, защото там са съвместни патрулите между пътна полиция и охранителна полиция и ще започнем да ги монтираме най-напред в провинцията. Постепенно монтирайки такива камери във всички автомобили на униформената полиция в България, ние на практика всяка форма на контрол от страна на униформената полиция ще я правим в условия на видеозаснемане и по този начин изобщо ще елиминираме аспекта корупция.
Най-накрая, ако ми позволите, особено в контекста на предстоящите празници – гражданите да не остават с убеждение, че никой не ги контролира как шофират по пътя, защото в момента скоростните режими си се контролират чрез стационарни камери за електронен фиш, които са си абсолютно законни. Мобилните камери за електронен фиш също ги ползваме за контрол на скоростните режими, като имайте предвид, че след това лицето се призовава в РПУ, за да му се напише акт.
Входирана е промяна в Закона за движение по пътищата – депутатите се обединиха около теза, че мобилните камери за електронен фиш ще бъдат така разписани в закона, че да не противоречат на едно тълкувателно решение на Върховния административен съд. Предполагам, че през февруари абсолютно ще започнат да действат 100% и мобилните камери за електронен фиш.
В заключение да обобщя – в последна сметка, благодарение на насищането с техника по пътищата – камери, други технически средства, техническо оборудване на автомобилите, в крайна сметка ще можем да контролираме пътното движение без субективен елемент и условия за корупция. Мога да ви кажа, че към днешна дата всички патрулни автомобили на територията на страната са с монтирани GPS-системи. Днес сутринта специално на оперативка това го коментирахме. Знае се във всеки един момент всеки патрул на полицията на територията на страната къде се намира и какво прави.
БОЙКО БОРИСОВ: С Москов какво направихте по линейките? Вървят ли заедно?
ВЕСЕЛИН ВУЧКОВ: Да. Подписахме с господин Москов съвместно нареждане, заповед. Всички областни директори си провеждат в момента срещи с областните шефове на спешна помощ, за да можем да гарантираме, че в крайна сметка линейките ще влизат безопасно, за да оказват първа помощ на лицата, които имат нужда.
БОЙКО БОРИСОВ: То звучи малко смешно – отиваш да му помагаш да оживее, и в същото време се пазиш да не те набие. Малко ми звучи така… Разбирам го министърът защо избухна. Но, както се казва, аз съм толерантен, направете го по този начин, за да няма такава съпротива от гражданските и неправителствени организации.
В същото време имайте предвид, че ще те убеждават, Вучков, в обратното. Хората не изпитват респект, като знаят, че излезли, пили или си говорили по телефона, или без колан, или с технически неизправен автомобил, знаят, че с 20 лева или с Х лева ще се оправят. Това не е никакъв респект. По-добре да знаят, че някъде в София или някъде в града може да попадне на такъв оборудван автомобил и спасение няма. Убеден съм, че респектът ще е в пъти, пъти, пъти по-голям. Защото там няма оправяне – камерата те снима, полицаят се снима. Само трябва да внимавате и много добре да се напише – да не стане като на Кулата, където обръщаха камерите, за да следят тавана, си спомням, преди години. Да не стане, че точно като го спрял, камерата килнала и снимала малко настрани. Така че мислете, защото са страшно изобретателни.
Пълна подкрепа ще имате. Тези две-три неща плюс съкращенията или по-точно преобразуването на бройки – да отидат по селата да пазят хората, това е в програмите на всички партии, които подкрепят кабинета. Нито едно от нещата, които каза, съм убеден, че няма да срещне съпротива в парламентарните групи, защото са правилни неща и съм ги слушал и от други. Затова само технически си извърви пътя, събери после браншови организации, с Московски – в транспорта, направете заедно мероприятия, за да се обясни всичко това.
Вярно, някои ще кажат: Те ще ни снимат, ами ако примерно съм казал, че съм в Пловдив, пък те ме снимат, че съм в София, това ми нарушава правата. Но сутринта като гледах по пешеходни пътеки колко убити има от катастрофи и сгазени хора и искат доживотни присъди за такива нарушения. Това е респект – пазим човешки живот. Сиреч, прави повече срещи, обяснявай ги тези неща, да става по-прието от обществото, да се обясни, защото, от една страна, хората казват: „Това е вид по-голям контрол“ (никой не обича по-големия контрол), в същото време, когато стават и гледат хилядите жертви, които даваме и инвалидите, които произвеждаме, казват: „Гледай, държавата не си е на мястото“.
С една дума, влизаме в друга хипотеза – почват правозащитници да казват „Да, но защо да е до живот?“, „Защо да е 20 тодини?“ и „защо да е 10“ – теми, от тема в тема. Затова – камери, контрол, санкции. Като кара пиян, вземете му книжката. Направете поправки в закона – и толкова. Хванат ли го веднъж пил, да няма право повече да кара. Всеки да си направи сметката.
И за моя радост, аз все по-често виждам хора, които преди не са спазвали това нещо. Сега почват да го спазват, почва да ги е страх хората, което е хубаво. Аз го наричам респект, но то си е, в края на краищата, страх да не те санкционират. Вземи си такси, вземи си – има фирми, да те закарат. За какво да се рискува? То случайно може да стане. После ти преобръща живота във всички посоки.
Господин Горанов, дочети постановлението.
Чл. 5. (1) Със сумата по чл. 1, ал. 1, т. 4 да се увеличат разходите по бюджета на Министерство на отбраната за 2014 г. по политика в областта на отбранителните способности по бюджетна програма „Медицинско осигуряване“.
(2) Със сумата по чл. 1, ал. 1, т. 4 да се увеличат показателите по чл. 11, ал. 3 от Закона за държавния бюджет на Република България за 2014 г.
Чл. 6 (1) Със сумата по чл. 1, ал. 1, т. 5 да се увеличат разходите по бюджета на Министерството на правосъдието за 2014 г. по политика в областта на изпълнението на наказанията, разпределени както следва:
1. По бюджетна програма „Затвори – изолация на правонарушителите“ – 3 700 000 лв.
2. По бюджетна програма „Следствени арести и пробация“ – 1 300 000 лв.
(2) Със сумата 2 500 000 лв. да се увеличат показателите по чл. 13, ал. 3 от Закона за държавния бюджет на Република България за 2014 г.
Чл. 7. Първостепенните разпоредители с бюджета по чл. 1, ал. 1, т. 1 до т. 7 да извършат произтичащите от това постановление промени по съответните бюджети и да се уведоми министърът на финансите.
Министърът на финансите да извърши налагащи се промени по централния бюджет, включително на бюджетните взаимоотношения на общините с централния бюджет за 2014 г.
ЗАКЛЮЧИТЕЛНИ РАЗПОРЕДБИ
§1. Постановлението се приема на основание на чл. 88 и 89, ал. 1 от Закона за държавния бюджет на Република България за 2014 г. и чл. 109, ал. 1, т. 3 от Закона за публичните финанси.
§2. В Приложение №5 към чл. 5 на Постановление №3 на Министерския съвет от 2014 г. за изпълнението на държавния бюджет на Република България за 2014 г. в колона 3 се правят следните изменения:
В пореден номер 9 числото 1 082 783 640 се заменя с 1 091 783 640;
В пореден номер 10 числото 124 076 379 се заменя със 126 576 379;
В пореден номер 24 числото 1 545 000 се заменя с 1 595 000.
Изпълнението на постановлението се възлага на министъра на финансите, министъра на труда и социалната политика, министъра на образованието и науката, министъра на регионалното развитие и благоустройството, министъра на вътрешните работи, министъра на отбраната, министъра на правосъдието, председателя на Комисията за защита от дискриминация, на началника на Национален военен университет „Васил Левски“, на органите за управление на „Фонда за гарантиране на местното самоуправление в България ФЛАГ“ ЕАД и на кметовете на съответните общини.
Постановлението влиза в сила от 19 декември 2014 г.“
Благодаря ви.
***
ВЕСЕЛИН ДАКОВ: Господин премиер, с оглед приключване на календарната година бих искал да Ви информирам, че следва да се администрират решения на Министерския съвет, които са приети от различни състави неприсъствено, но същите не са изведени и изпратени в съответните министерства по компетентност и би следвало до края на годината ние да изведем тези решения и да бъдат изпратени съответните министри за изпълнение по компетентност.
БОЙКО БОРИСОВ: Наше решение има ли?
ВЕСЕЛИН ДАКОВ: Не, наше – не.
БОЙКО БОРИСОВ: Всеки да си носи отговорност.
Моля, подкрепете ни.