Реклама / Ads
2| 1833 |17.11.2025 НОВИНИ

Европейският суперсамолет се разпада: Париж и Берлин готвят драстично орязване на FCAS

.
Проектът, който трябваше да издигне Европа в орбита на авиацията от шесто поколение, се клати опасно. Париж и Берлин обсъждат рязко свиване на FCAS – амбициозната идея за общ европейски изтребител – като все по-вероятно е само „бойният облак“ да оцелее.
 

Германия и Франция водят интензивни разговори за дълбоко орязване на най-мащабния европейски отбранителен проект – Future Combat Air System (FCAS), оценяван на над 100 млрд. евро. Все по-реалистичният сценарий е отказ от разработването на общ изтребител от ново поколение. Двете страни се насочват към вариант, при който основният фокус остава върху създаването на единна облачна система за командване и контрол, т.нар. combat cloud. Според източници на Financial Times именно тя е единственият компонент, който изглежда готов да оцелее в настоящата политическа конфигурация.

 

FCAS беше замислен като исторически пробив – общ европейски самолет от шесто поколение, стелт платформа с мрежова свързаност между въздушни, наземни, морски и космически системи, придружавана от автономни бойни дронове. Проектът стартира формално през 2017 г., когато Германия и Испания поеха ангажимент да разработят нов самолет съвместно с Airbus и Indra, а година по-късно Франция се присъедини.

 

Мащабът му обаче се оказа по-голям от способността на европейските партньори да постигнат съгласие. Паралелно с напредъка на британско–италианско–японския проект GCAP напрежението между Airbus и френската Dassault блокираше ключови технически решения. Германската страна настояваше за по-равнопоставено участие, докато Dassault искаше контрол върху дизайна и прототипирането – спор, който напомня разрива от 80-те години, когато Франция се оттегли от Eurofighter и създаде Rafale.

 

Проблемите се отразиха и върху темпото на индустрията. Испания дори прекрати преговорите за закупуване на американски F-35, за да изчака резултата от европейските инициативи, но липсата на яснота по FCAS остави проекта в сянка.

 

На този фон „бойният облак“ се очертава като стратегическият компонент, който може да бъде спасен. Той се разработва от Airbus, Thales и Indra и трябва да осигури обща платформа за обмен на данни с изкуствен интелект, способна да функционира при електронни смущения и да свързва различни оръжейни системи. Представители на Берлин и Париж подчертават, че дори при наличие на няколко различни европейски самолета единната мрежа остава критична.

 

Междувременно трите държави трябваше да решат дали да финансират демонстрационен прототип на изтребителя. В средите на отраслa обаче съмненията растяха, че разногласията между Dassault и Airbus правят това почти невъзможно. Париж опитва да избегне открит сблъсък с Dassault, докато Германия демонстрира готовност да търси алтернативни партньори, включително Великобритания или Швеция.

 

Потенциалният провал на FCAS би забавил европейските планове за по-дълбока отбранителна интеграция в момент на растящи рискове за сигурността след войната в Украйна. Проектът остава символ на амбиция, която Европа трудно поддържа без обща политическа воля – и още по-трудно без индустриално единство.

Реклама / Ads
Уважаеми читатели, разчитаме на Вашата подкрепа и съпричастност да продължим да правим журналистически разследвания.

Моля, подкрепете ни.
Donate now Visa Mastercard Visa-electron Maestro PayPal Epay
Реклама / Ads
ОЩЕ ПО ТЕМАТА
. 3| 1005 |17.11.2025 Хамас отхвърля „чуждо настойничество“ в Газа преди гласуването в Съвета за сигурност на ООН . 1| 1150 |17.11.2025 3,6 по Рихтер в Благоевград – сеизмолозите следят ситуацията . 5| 2086 |17.11.2025 Защо Съюзът на архитектите реагира остро срещу предлаганите промени от кмета на София . 4| 1570 |17.11.2025 Джеф Безос се завръща в оперативния бизнес с таен стартъп за милиарди

КОМЕНТАРИ

Реклама / Ads