Бургазлии пак скачат срещу петролопровода
Протест срещу изграждането на петролопровода "Бургас - Александруполис" започва в 12.00 часа в новия парк на комплекс "Меден Рудник" в Бургас. Инициативният комитет за спасение на Бургаския залив е организатор на проявата, която е част от информационната кампания във връзка с предстоящия референдум "За или против петролопровода". Той ще се проведе на 17 февруари в Бургас.
Членовете на Бургаски Детски и Младежки Парламент от своя страна отправиха писмо до кмета на Бургас Димитър Николов с искане и 16-годишните бургазлии да имат право на глас на предстоящия референдум. Мотивът им е, че референдумът е събитие, което се отнася до всички бургазлии от всички възрасти и в този смисъл не бива да има ограничения.
Бургазлии имат и сайт, който са направили по темата. В него те обясняват мотивите за своите възражения:
"Според споразумението, през Бургас и залива ежедневно ще минават 700 000 до милион барела петрол, или 400 до 700 кораба годишно, с вместимост 150 000 до 300 000 тона. Но без пристанище. Преходът от танкер към самия нефтопровод към Александруполис ще се извършва по технологията моно-буй. Това е по-евтината, но и много по-рискова технология от алтернативата. Разтоварването посредством буйове става като корабът се приближава до буя (технологично съоръжена шамандура с тежест 70-80 тона) и чрез 250-300м дълги шлангове подава нефта към него с дебит 10 000 тона на час. Нови шлангове водят от буйовете към тръбопровода на дъното. Шланговете се движат с кораба, огъват се от течението и вълните. Направени от специална материя, но си остават единствената преграда между нефта и водата. Влекач опъва всеки танкер да не се удари в буя, от което би последвало изтичане и експлозия. Технически или човешки грешки, вълнение, близостта до дъното - разливи ще са неизбежни. Оценка за влиянието върху околната среда до момента липсва. В тристранното споразумение липсват текстове за защита на Черно море от инциденти. Кой и как ще финансира упоменат авариен фонд е оставено неясно. Не се упоменават гаранционен фонд или компенсации при катастрофа. Неясно е разпределението на отговорностите при аварии. А пострадалите ще сме ние и нашите деца. Бургас-Александруполис е енергиен и инфраструктурен проект, важен за България, но основните негативи ще се проявят в Бургаска община. Вариантът за реализирането му чрез моно-буйове е неприемлив. "
Днес представители на местните власти, екологични и неправителствени организации, централни и регионални медии и общински съвети заминаха за Порт Приморск, Русия на посещение по покана на Международната проектна компания за изграждането на петролопровода Бургас-Александруполис „Транс Болкан Пайплайн BV”. Там въпросната делегация ще разгледа нефтения терминал в Приморск и ще се запознае с мерките за безопасност и технологичните решения, които гарантират защитата на околната среда.
Протестите на бургазлии обаче въпреки всичко ще продължат.
Моля, подкрепете ни.