Реклама / Ads
2| 9346 |13.07.2025 НОВИНИ

Чешката приказка: Където бирата e по-евтина от минерална вода

.
Източник: БГНЕС
Чехия – една от водещите световни пивоварни сили – от години щедро споделя своето пивоварно ноу-хау с експерти от цял свят. Правителствена инициатива, наречена „дипломация чрез бира“, превърна златистата течност не само в символ на национална гордост, но и в инструмент на меката сила на Прага. Програмата стартира преди шест години и, както съобщава Би Би Си, вече носи резултати.
 

Пивовари от Австралия, Канада и САЩ – сред тях Лиам Тахени от Южна Австралия – с възхита признават, че „познанията за бирата и всичко, свързано с нея, са просто изумителни“ в Чехия. По време на петдневни визити, организирани от чешкото министерство на земеделието, гостите се срещат с микро- и макропивовари, производители на хмел, бармани и собственици на кръчми. Целта: да се предаде автентичното чешко усещане за бирата – и да се експортира стилът.

 

Чешката република, и по-конкретно регионът Бохемия, има вековни пивоварни традиции, проследими още от 993 година. Макар дълго време засенчвани от белгийските и баварските бири, както и от модерната IPA вълна, чешките бири днес отново напомнят на света кой знае как се вари истинска бира.

 

И не само качеството впечатлява – цените също. Чехите консумират повече бира на глава от населението от всяка друга нация – почти двойно повече от вторите в класацията австрийци. А в някои региони бирата е буквално по-евтина от бутилираната вода. Да, правилно прочетохте – минералната вода излиза по-солена. Това обяснява защо страната е водеща дестинация за т.нар. бирен туризъм.

 

След 41 години зад Желязната завеса, които затрудняваха международната експанзия на чешката бира, стилът най-сетне печели признание. От 2019 г. мрежа от дипломати и пивовари се заема с популяризирането ѝ в чужбина – характерна с плътност, свежест, ясно изразена горчивина и обилна пяна, често с маслен послевкус. Наред с това се насърчават чуждестранни пивовари да произвеждат чешки стилове на място.

 

Би Би Си сравнява стратегията с т.нар. „Global Thai Program“, стартирана от Тайланд през 2002 г. с цел да популяризира тайландската кухня по света. Тази „гастро-дипломация“, както я нарича The Economist, доведе до бум на тайландските ресторанти – от 5 500 през 2003 г. до над 17 500 през 2023 г. Сега Чехия залага на същата формула – но с халба в ръка.

 

Чехия залага на същата формула – но с халба в ръка.

 

И докато други държави пращат кораби и ракети, Прага праща бира – ледена, златиста и съблазнително горчива. В свят, в който дипломацията често се проваля, чехите ни напомнят, че понякога най-краткият път до сърцето на един народ минава през хмела.

 

Наздраве – или както казват в Прага: „Na zdraví!“

Реклама / Ads
Уважаеми читатели, разчитаме на Вашата подкрепа и съпричастност да продължим да правим журналистически разследвания.

Моля, подкрепете ни.
Donate now Visa Mastercard Visa-electron Maestro PayPal Epay
Реклама / Ads
ОЩЕ ПО ТЕМАТА
. 10| 2357 |13.07.2025 От Путин с любов: Как Русия забавя войната, докато Западът си пие кафето . 1| 9317 |13.07.2025 Инвазивен кактус заплашва природата край Зверино . 0| 2201 |13.07.2025 Сблъсък на гиганти: Челси и ПСЖ излизат за световната корона . 1| 2160 |13.07.2025 Две жертви, десетки ранени: Какво се случи по пътищата за 24 часа

КОМЕНТАРИ

Реклама / Ads