Четвъртокласниците ни са на 14-о място по природни науки и математика сред 59 държави
По математика на българските четвъртокласници са постигнали 530 точки, което е доста над средните за страните 503 точки. По природни науки децата имат също 530 точки, което отново е значително над средния за държавите 494 точки.
"Тези резултати са добра атестация за образователната система в началните класове и ни дават отправна точка да работим в посока на това да ги запазим и през следващите етапи на обучение", каза министър Цоков.
Постиженията на българските ученици по математика са близки до тези на техните връстници от Нидерландия (537 т.), Латвия (534 т.), Норвегия (531 т.), Чехия (530 т.), Швеция (530 т.), Финландия (529 т.), Австралия (525 т.), Германия (524 т.), Дания (524 т.) Сегашният резултат е най-високият за България от включването й в изследването през 2015г. Тогава четвъртокласниците са постигнали средно 524 т., а през 2019 резултатът им е 515 т.
По природни науки децата отново имат по-висок резултат в сравнение с 2019 г. (521т.) и съизмерим с този през 2015 г. (536т.)
Резултатът на България показва, че няма статистически значима разлика в постиженията по природни науки на българските четвъртокласници и тези от Литва (537 т.), Швеция (533 т.), САЩ (532 т.), Ирландия (532 т.), Норвегия (530 т.), Румъния, Чехия, Словения и Латвия (526 т.), Унгария (524 т.), Дания (522 т.), Канада (521 т.) и Словакия (521 т.).
Изследването TIMSS се провежда на всеки 4 години от 1995 г. насам, а България участва за трети пореден път. Проучването в България обхваща 4103 ученици от 153 училища в страната, както и техните 232 учители и родителите на 4073 от тях.
TIMSS използва международни сравнителни равнища, като разделя способностите на учениците спрямо четири точки от скалата на постиженията им, наречени международни сравнителни нива на способностите: напреднало (625 точки); високо (550 точки); средно (475 точки); ниско (400 точки). Напредналото равнище включва компетентности, които не са обхванати или са слабо обхванати от учебното съдържание до и за съответния клас и се очаква само малка част от учениците да го достигнат. Високото равнище (550 точки) е това, което повечето ученици би трябвало да са достигнали, а ниското (400 точки) е това, което всички ученици би трябвало да са преминали.
Според данните през 2023 г. почти половината от българските четвъртокласници достигат високото равнище на способностите по математика (45%) и по природни науки (48%), а 14% и 17% имат способности над напредналото равнище съответно по математика и по природни науки.
Според изследването образователните възможности в семейството са факторът, който има най-голям ефект върху резултатите на българските четвъртокласници. Разликата в постиженията на българските ученици, които имат много образователни възможности в семейството (34% от учениците) и тези, които имат малко образователни възможности в семейството (27% от учениците), е 147 точки по природни науки и 122 точки по математика.
Моля, подкрепете ни.