Парадоксът на „Черния петък“ в САЩ: Все повече хора, все по-малко покупки
Денят, традиционно белязан от опашки пред магазините още от ранни зори, се превръща в културен феномен в края на 1980-те, когато хората започват да щурмуват магазините с коледните си списъци, дори преди да са изяли пуйката от Деня на благодарността.
Според прогнозите на Националната федерация на търговците на дребно на САЩ (NRF), тазгодишното събитие днес се очаква да привлече повече посетители от когато и да било в историята. Но основните икономически показатели сочат, че тези тълпи ще бъдат много по-малко склонни да превърнат разглеждането в покупки.
И тук идва парадоксът. Почти 2/3 от потребителите, анкетирани от NRF, планират да изчакат офертите за уикенда след Деня на благодарността, което е увеличение спрямо 59% през 2024 г. В същото време, средните разходи се очаква да спаднат до 890 долара на човек от 902 през миналата година. Това разминаване е сериозно предизвикателство за търговците на дребно, които разчитат на празничния сезон да донесе 1/3 от годишната им печалба.
Прогнозираното забавяне подчертава ефекта от нарастващия натиск на инфлацията и слабия растеж на заетостта. Продажбите на дребно в САЩ са се увеличили по-малко от очакваното през септември, отчасти заради повишените цени. Митата на президента Доналд Тръмп са допринесли за тази тенденция, като са добавили около 4,9 процентни пункта към цените на дребно, според нестопанската организация Tax Foundation.
Като цяло, разходите са концентрирани сред заможните домакинства. Най-богатите 10% от американците – тези, които печелят поне 250 000 долара годишно – стоят зад около 48% от всички потребителски разходи през второто тримесечие на 2025 г. Това е сериозно увеличение от около 35% спрямо средата на 1990-те, обобщава Moody's Analytics.
Моля, подкрепете ни.